אחרי פרשיית המורה מטקסס שפוטרה בעקבות הקראה בכיתה של היומן הגרפי על אנה פרנק - הספר של הישראלי ארי פולמן נכנס לראשונה לרשימת הספרים המוחרמים על ידי מחוזות ומוסדות השכלה בארצות הברית.
הרשימה שנערכת מדי שנה על ידי עמותת PEN America תיעדה 3,362 מקרים של החרמת ספרים בכיתות ובספריות של בתי ספר ציבוריים בארה"ב בשנת הלימודים 2022-23 - עלייה של 33% מהשנה הקודמת. חוץ מהמחוז בטקסס, "אנה פרנק - היומן הגרפי" של פולמן והמאייר דוד פולנסקי גם הוחרם על ידי ארבעה מחוזות שונים בפלורידה, ביניהם פאלם ביץ' הנחשב למעוז יהודי. כמו כן, 40% מהחרמות (1,406 מקרים) התרחשו במדינת "הסנשיין", שעקפה לראשונה את טקסס כמדינה עם הכי הרבה החרמות. אחריהן ניצבות עוד מדינות שנחשבות "אדומות": מיזורי, יוטה ודרום קרולינה.
בעוד שהמהדורה הקלאסית של יומנה של אנה פרנק לא מופיעה ברשימת ההחרמות החדשה, העיבוד הגרפי של פולמן את-פולנסקי הצליח לעורר את זעמם של מחנכים ואנשי ציבור בארצות הברית הודות לאיורים של אנה צועדת בפארק ומסתכלת על פסלים עירומים או מדברת על איבר המין שלה, אומרת את המילה "פין", רוצה לנשק מישהו ומציעה לחברה שיסתכלו זאת על השדיים של זאת. כלי התקשורת המקומיים דיווחו כי "היומן של אנה פרנק הפך לפורנו בטקסס".
השנה, כמו גם בשנה שעברה, מספר ספרים ברשימת המוחרמים הם מהתנ"ך והברית החדשה, כולל ספרים על יציאת מצרים, פסחא וחג המולד, ישו, משה, נח והתיבה, יונה, דניאל, מרים ועוד. הבסיס לאיסורים אלה לא ברור. ספרים מוחרמים רבים עסקו בשואה, כולל כמה ספרים על היטלר, הפתרון הסופי ומחנות ריכוז נאצים.
הרומן הגרפי זוכה פרס הפוליצר של ארט שפיגלמן, "מאוס: סיפורו של ניצול", על חוויות הוריו במהלך השואה, "זכה" שוב להיכנס לרשימה, בעיקר הודות לשימוש בביטוי "אלוהים אדירים" (God Damn), ציורי עירום של עכברים ועכברות, מראות של עכברים תלויים ורצח ילדים "שאין שום סיבה שמערכת החינוך תקדם", נאמר מצד אחד המחוזות המחרימים.
הספרים המוחרמים נוגעים בעיקר בנושאי מיניות, גזענות, להט"ב וביקורת חברתית. ביניהן ניתן למנות את "לוליטה" של נבוקוב, "חמדת" של טוני מוריסון, "אל תיגע בזמיר" של נל הרפר לי, גרסה גרפית של "הרפתקאותיו של תום סויר", "1984" של ג'ורג' אורוול ו"סיפורה של שפחה" של מרגרט אטווד שנחשבת לאחת הסופרות המוחרמות ביותר באמריקה, שאף התייחסה לכך פומבית: "חשבתי שאמריקה היא נגד טוטליטריות. חשוב שצעירים יוכלו לזהות את הסימנים המזהים של הטוטליטריות. אחד מהם הוא איסור על ספרים. אני צריכה להגיד יותר מזה?".
2 צפייה בגלריה
מרגרט אטווד
מרגרט אטווד
"חשוב שצעירים יוכלו לזהות את הסימנים המזהים של הטוטליטריות. אחד מהם הוא איסור על ספרים". מרגרט אטווד
(צילום: AP)
לפי הדו"ח, מרבית הספרים, גם אלה העוסקים במיניות, אינם בוטים ונועדו במיוחד עבור קהלים צעירים יותר. למרות זאת, 48% מהחרמות נגעו לספרים שעסקו במקרים של אלימות, תקיפה מינית והתעללות. 42% מכסים נושאים של בריאות ורווחה כמו בריאות הנפש, בריונות, התאבדות, שימוש בסמים, הפלות ומיניות. 33% מפרטים בצורה כלשהי חוויות מיניות בין דמויות. 30% נוגעים בצבע עור ובגזענות, 29% בנושאי מוות או אבל ו-30% בנושאי להט"ב. למעשה 26% מהסיפורת המקצועית שהוחרמה כללה דמויות ראשיות או בולטות להט"ביות.
הבית הלבן מסתכל בדאגה על מגמת העלייה בתופעת החרמת הספרים, ורואה בה "איום על זכויותיהם וחירויותיהם של התלמידים" ומשווה אותם לשריפת ספרים נאצית וסטאליניסטית. לכן וושינגטון הודיעה אתמול על מינוי תפקיד מנהלי חדש "למאבק באיסורי ספרים במחוזות בתי ספר ובספריות ציבוריות ברחבי המדינה". לנבחר, מאט נוסנצ'וק, מחכה עבודה רבה כפעיל יהודי פרוגרסיבי והומו מוצהר. הוא יוביל הכשרה לבתי ספר וספריות כיצד להתמודד עם איסורים על ספרים ויזהיר מחוזות במקרה של איסורי ספרים שמהווים הפרה של חוקי זכויות האזרח.