בראיונות שליוו את יציאת סרט הבכורה שלה, "איך לעשות סקס", סיפרה מולי מאנינג ווקר, התסריטאית והבימאית, שלא מעט צופים התלוננו בפניה על הטעיה - למרות שמו, לא מדובר בסרט הדרכה. "איך לעשות סקס" הוא גם לא סרט פאן על חוויה קלילה, למרות שהוא מתחיל כמו עוד סרט הדוניזם פורק עול, משהו בסגנון "בדרך לשנת הלימודים הבאה וההורמונלית נעצור בכרתים, לשבוע של שתייה ואובדן חושים". אז מה כן? זהו סרט ריאליסטי מאוד, חכם וגם עצוב במידה, על תפיסת המין בגיל ההתבגרות בדור הנוכחי, על הסכמה ואישור חברתי.
הוא מתמקד בחוויה של טארה (מיה מק'קנה-ברוס) בת ה-16, שיוצאת עם שתי החברות שלה, אם וסקיי (אנווה לואיס ולארה פיק) לבילוי קיצי בחוף מאליה בכרתים, שמושך אליו בכל קיץ בני נוער בריטים, שמקדישים את החופשה שלהם לבילויים בבריכה בצורה פאלוס, צחקוקים וצווחות, דילוגים מהחוף אל המועדון, אל הבריכה ואל החדר, כשברקע תמיד מבעבע אלכוהול גרוע כלשהו שכל תכליתו היא איבוד ההכרה וטשטוש החושים. שלושתן נוחתות בחוף אחרי בחינות הקיץ שלהן, אבל טארה יוצאת דופן, היא היחידה שלא התנסתה מינית ואחת ממטרות החופשה המוצהרות היא להצעיד את טארה אל זרועות זכר כלשהוא ולסייע לה להצטרף אל משפחת האדם הבוגר.
3 צפייה בגלריה
מתוך "איך לעשות סקס"
מתוך "איך לעשות סקס"
לא סרט פאן על חוויה קלילה. מתוך "איך לעשות סקס"
(צילום: באדיבות קולנוע חדש)
טארה והחברות שלה מצטוותות לחבורה אחרת, קצת יותר מבוגרת מהן, וטארה אכן מכירה בחור נחמד, באדג'ר (שון תומאס), שהיא נמשכת אליו ושאם הכול יזרום בכיוון ובקצב הנכון, הם יצרו לעצמם זיכרון נעים מחופשת גיל 16 הלוהטת שלהם. אלא שמשהו משתבש בדרך וטארה מאבדת את הבתולים שלה דווקא בנסיבות אחרות, שמסיטות אותה לעבר טראומה רגשית ובלבול. אי אפשר לדבר על הסרט מבלי לדבר על החוויה של טארה - דווקא בחור אחר בחבורה מושך אותה בשלב מסוים לסקס על החוף, חוויה שהיא בעליל לא מעוניינת בה אבל לא מוצאת את הכוח להתנגד אליה באופן ישיר. המילה 'כן' נאמרת, למרות שכל שאר הביטויים של טארה אומרים את ההיפך הגמור. את שארית החופשה היא מעבירה בניסיון להדחיק את החוויה או לתווך אותה לחברות שלה (ללא הצלחה) וכך, "איך לעשות סקס" הופך, בהתאמה, מסרט שחוגג זלילות של צ'יפס בגבינה, מסיבות, האנג-אוברים ופלירטוט נעורים, לסרט מטלטל על ניכור ובדידות.
מהפכת MeToo ושינוי צורת השיח על כל מה שקשור בהסכמה ובהגדרות של תקיפה מינית הפכו כביכול את הגבולות לברורים יותר. היינו מצפים מדור שגדל אל תוך השינוי הזה לדעת איך לתקשר את הרצונות שלו, איך להתנהל בסביבה מינית שהיא לא הולמת, איך לבטא את ה'לא'. ההנחה היא ש-MeToo גידלה דור של זכרים יותר קשובים ומודעים ונקבות שיודעות להציב את הגבול ולהבין מתי קורה משהו שהוא לא בסדר. אבל לפחות הסיטואציה שמציג "איך לעשות סקס" מבהירה שזה לגמרי לא ככה. מתבגרים הם עדיין יצורים מאוד מונחים חברתית, מאוד חרדים לדימוי שלהם, מאוד להוטים להתבגר, אבל מצמידים לטייטל הזה את כל תגי המחיר הלא נכונים. הם מכירים את התיאוריה ואולי שוחים בחומר, אבל רגשית הם לא שם עדיין, ולא בטוח שחינוך והשכלה הם התשובה הטובה ביותר, ובואו נגיד שסביבת האינטרנט לא בדיוק משפרת את המצב.
3 צפייה בגלריה
מתוך "איך לעשות סקס"
מתוך "איך לעשות סקס"
הסרט ממחיש שמתבגרים הם עדיין יצורים מונחים חברתית, וחרדים לדימוי שלהם. מתוך "איך לעשות סקס"
(צילום: באדיבות קולנוע חדש)
ווקר, בהכשרתה צלמת קולנוע שהוציאה במהלך תקופת הקורונה שני סרטים קצרים, וזה סרט הבכורה שלה באורך מלא, ידעה איך היא רוצה שהתוצר הסופי יראה ובחרה בצלם דוקומנטרי שיעמוד מאחורי העדשה. הבחירה הזאת אחראית לאחד האלמנטים היפים של "איך לעשות סקס", שלמרות שהוא מספר סיפור קטן מאוד, כמעט מינורי, הוא מצליח להגדיל אותו ולמלא את הסרט מבלי להרגיש מנופח בצורה מאולצת או פדגוגית. היא גם לא מייצרת חלוקה מובהקת של טובים ורעים, היא לא מהללת את החברות הנשית של גיל הנעורים, שנוטה להפוך בסרטי מתבגרים לערך עליון, ונותנת ביטוי גם למקום שבו היא הופכת לרעילה.
בראיון ל"גרדיאן" היא סיפרה שהקפידה שהסרט לא ישפוט הדמויות הגבריות: "כאישה שיוצאת עם נשים אני יודעת שאני מושפעת תרבותית. מלמדים אותי איך להתחיל עם נשים ואני סופגת את זה. אני יודעת שזה לא הכול באשמת גברים, זו הדרך שבה החברה חינכה אותם. 'תהיה אדם חזק. אתה חייב לקחת את ההנהגה, ואתה חייב לדעת מה אתה עושה'".
3 צפייה בגלריה
מתוך "איך לעשות סקס"
מתוך "איך לעשות סקס"
עלול לסדוק לכם את הלב, כמו באהבה אמיתית. מתוך "איך לעשות סקס"
(צילום: באדיבות קולנוע חדש)
ווקר ביססה את התסריט בין היתר גם על תקיפה מינית שעברה בעצמה כשהיתה בת 16 (היא כינתה את הסרט 'הטיפול היקר ביותר שעברתי'), מדיונים עם חברים על החוויה שנים מאוחר יותר ועל התחושה שלה, שלפיה תקיפות מיניות לעיתים מוצגות בצורה שגויה על המסך. היא ערכה תחקיר מקיף לקראת הסרט - ערכה סדנאות עם השחקנים הצעירים, בילתה שבועיים במאליה בעונת השיא, הלכה למועדונים והאזינה לשיחות של בני נוער - מה שסייע לה לבנות תסריט ניואנסי, בוגר, משכנע ואמין, על הגבול בין כפייה להסכמה ועל ההישענות המסוכנת על השאלה 'האם היא אמרה כן'.
מעל לכל, ווקר סיפקה הצצה משכנעת לעולמם הפנימי של מתבגרים ואיך, למרות כל מה שאנחנו לומדים בעולם החדש, עדיין גדל פה דור ששבוי בתפיסות מיושנות לגבי סקס, הסכמה וערך עצמי. "איך לעשות סקס" לא ילמד אתכם לעשות סקס, הוא אולי ילמד אתכם איך לא לעשות אותו, וקחו בחשבון שהוא גם עלול לסדוק לכם את הלב על הדרך, כמו באהבה אמיתית.