למרות שמזג האוויר ההפכפך בהחלט יכול לבלבל מעט, האביב הגיע - ויחד איתו מגיע גם פסטיבל דוקאביב לקולנוע תיעודי במהדורתו ה-26, שמציג השנה תוכנית עשירה ומגוונת במיוחד. למבחר הסרטים הישראלים שיוצגו בפסטיבל כבר נחשפנו, וכעת מגיע תורה של התוכנית הבינלאומית.
בתחרות הבינלאומית של הפסטיבל, שייצא לדרך ב-23 במאי ויימשך עשרה ימים, יתחרו שמונה סרטים. מאלו בולטים הסרט KIX שמתאר את התבגרותו המואצת של נער ברחובות בודפשט, "פסקול ההפיכה" המתאר את האופן שבו תרבות הנגד החלה להתעצב במוזיקה של ראשית שנות ה-60 אל מול התהפוכות הפוליטיות ברחבי העולם, ו"שלג שחור" אודות אישה סיבירית, עקרת בית ואם לשלושה, שהופכת לאקטיביסטית - ולמטרה עבור השלטונות - אחרי שהיא מתריעה על הזיהום ממפעל הפחם הסמוך לביתה. במאית הסרטזוכה-הפרסים, אלינה סימון, תגיע כאורחת הפסטיבל.
בין סרטי התרבות והאמנות שיוצגו בדוקאביב בולטים שני סרטים שעוסקים, ישירות ובעקיפין, ברולינג סטונס. הראשון, "מושכת אש: סיפורה של אניטה פלנברג", מתאר את מסלול חייה של האמנית והדוגמנית שהייתה המוזה של הלהקה בשנות ה-60, ניהלה מערכות יחסים עם בריאן ג'ונס ולאחר מכן עם קית' ריצ'רדס (עמו ילדה שלושה ילדים), והתמודדה במהלך חייה עם התמכרות קשה לסמים ואלכוהול. בריאן ג'ונס, ממקימי הלהקה, הוא גם נושאו של הסרט השני, שעוקב אחר חייו הקצרים והסוערים עד שטבע בבריכה בביתו בגיל 27 בלבד.
4 צפייה בגלריה
מימין: בריאן ג'ונס והרולינג סטונס
מימין: בריאן ג'ונס והרולינג סטונס
בריאן ג'ונס (מימין) והרולינג סטונס
(צילום: GettyImages)
4 צפייה בגלריה
מתוך "מושכת אש: סיפורה של אניטה פלנברג"
מתוך "מושכת אש: סיפורה של אניטה פלנברג"
מתוך "מושכת אש: סיפורה של אניטה פלנברג"
(צילום: SK Global)
עוד במסגרת סרטי האמנות והתרבות יוצגו "ג'ון גליאנו: גאות ושפל" על אודות מעצב האופנה השערורייתי שהסתבך בתקריות אנטישמיות, "פרידה" שעוסק באמנית המקסיקנית האיקונית פרידה קאלו באמצעות אנימציה, ו"ויוה ורדה!" שצולל לתוך הארכיון של הבמאית האהובה אנייס ורדה, אשר הלכה לעולמה ב-2019.
מסגרת המאסטרים והמאסטריות תציג בין היתר את הסרט "אות רוטטת" של הבמאית הוותיקה נורית אביב שמתמקד באות ר' והתגלמויותיה התרבותיות השונות, "אנסלם" של הבמאי המוערך וים ונדרס אודות הפסל והצייר אנסלם קיפר, והסרט המדובר (והארוך) "טרואגרו - הנאות קטנות" של המאסטרו פרדריק וייזמן, העוקב אחר המתרחש במסעדה מפורסמת בעלת שלושה כוכבי מישלן. בנוסף יערוך הפסטיבל מחווה לאודריוס סטוניס, הבמאי הליטאי שגם יגיע לפסטיבל ויערוך כיתת אמן, שבה יוקרנו שבעה מסרטיו.
4 צפייה בגלריה
מתוך "ויוה ורדה!"
מתוך "ויוה ורדה!"
הארכיון נפתח. מתוך "ויוה ורדה!" (מימין: אנייס ורדה)
(צילום: Daniel Joubert ciné-tamaris)
במסגרת הפנורמה יוקרנו מספר סרטים מסקרנים, שהבולט שבהם הוא "לעוף" (Fly) - סרטם של שאולי שוורץ האמריקני-ישראלי וכריסטינה קלוסאו, המתחקה במשך שבע שנים אחרי קהילה של חובבי אקסטרים-ספורט שמתמחים בקפיצת בייסג'אמפינג, קרי: צניחה ודאייה מהרים, צוקים וגשרים. גם הסרט החדש על פרשת לואי סי.קיי, "לואי סי.קיי - מצטער/לא מצטער", כבר מעורר הדים בניסיונו להבין את האותנטיות של החרטה שביטא הקומיקאי על מעשיו, אל מול סיבוב הקאמבק שלו.
4 צפייה בגלריה
לואי סי.קיי
לואי סי.קיי
מתחרט? באמת? לואי סי.קיי
(צילום: Angela Lewis for The New York Times)
סרט נוסף שיוקרן במסגרת הפנורמה הוא "בילי ומולי: סיפור אהבה" (שכמו "לעוף" נלקח תחת חסותה של נשיונל ג'יאוגרפיק), אשר מתאר את הקשר הייחודי הנרקם בין גבר סקוטי בודד ולוטרה שעמה הוא מתיידד.