מאיר שלו, אחד מגדולי הסופרים הישראליים, הלך לעולמו היום (ג') אחרי מאבק במחלת הסרטן - ורבים מהפוליטיקאים, אנשי התרבות ואנשי הרוח הישראלים ספדו לו.
3 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
מאיר שלו
(צילום: טל שחר)
"כמה מצער שלא נחוש עוד את הציפייה הדרוכה לעוד ספר חדש של מאיר שלו, שייצא לאור וישנו את חיינו, יהפוך אותם לעשירים יותר, מלאים יותר", פרסם הנשיא יצחק הרצוג אחרי היוודע מותו של שלו. "כמה עצוב שלא נזכה לחגוג עמו, יליד תש"ח, את יום העצמאות הקרוב. עם פטירתו של מאיר שלו, נותרו מדינת ישראל וארץ ישראל כשהן חסרות את אחד מאוהביהן הגדולים ביותר. הוא היה איש אשר רוח בו, שקרקע המולדת וקורותינו כחברה, כעם וכאומה, פיעמו בכל אחת ממילותיו. החיבור העמוק שלו למורשת ישראל מזה, ולנימיהן הרגישים ביותר של הציונות והישראליות המתחדשת מזה, היו תשתית מפוארת לשורה של נכסי צאן ברזל שיוותרו בידינו לעד, כמצבת נצח לפועלו. הוא גרם לכולנו לאהוב את נופי ילדותו האנושיים והפיזיים, עליהם כתב בכישרון כה רב. לאהוב את השפה העברית, את התנ"ך, וכמובן – אותנו, את העם בישראל. יהי זכרו ברוך".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר חלק לשלו כבוד אחרון: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של הסופר מאיר שלו. מאיר ז"ל אמן המילים וסופר בחסד עליון. יצירותיו וספריו הרבים מהווים חלק בלתי נפרד מארון הספרים הישראלי וייחקקו לעד בתרבות הישראלית. יהי זכרו ברוך".
גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ספד לשלו, ופרסם בטוויטר: "כמו כל סופר גדול מאיר שלו יצר עולם. הוא הלך מאיתנו, העולם שברא נשאר על מדף חיינו. יהי זכרו ברוך".
"מאיר שלו ז"ל. אהבתי את ספריו ואת הישראליות המעט אבודה שייצג", צייץ רה"מ לשעבר נפתלי בנט, "אהב את התנ"ך, גמא את שבילי ארצנו והיה ענק ספרותי. ‏יהי זכרו ברוך".
3 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
מאיר שלו
(צילום: טל שחר)
"'אוצר יקר מופקד בידכם'", ציטט שר החינוך יואב קיש את "רומן רוסי" של שלו, "'‏השתילים העדינים הרכים, היפים ביותר שהכפר הזה נוטע על אדמתו. עליכם להשקות ולטייב, להעשיר ולהשפיע, ‏אבל זכרו להיזהר במלאכת המזמרה'. מאיר שלו, מגדולי הסופרים בארצנו. יהי זכרו ברוך".
יו"ר מרצ זהבה גלאון כתבה: "מאיר שלו נפטר. איך מספידים בכלל סופר כזה? כל המילים מתגמדות. לתת ציטוט? לא חושבת שאפשר. הוא כתב המון, על מגוון נושאים, ותמיד שם את האצבע על מה שהיה צריך לשים עליו את האצבע, בדרך שהיתה שלו ולא של אף אחד אחר. הוא נפטר בן 74, הרבה יותר מדי מוקדם. יהי זכרו ברוך".
"באחד הימים מאיר שלו אירח אותי בביתו באלוני אבא", חלק עם עוקביו שר התרבות והספורט לשעבר חילי טרופר. "אחרי סיור קצר והסברים אודות הגידולים בגינת הבר שטיפח, התיישבנו לשיחה במרפסת. אל מול הנוף הנפקח של עמק יזרעאל, התגלגלנו לשיחה. בעיקר הקשבתי למילים היפות והמדויקות שלו, שהיו שגורות על לשונו כאילו כך משוחחים כולם.
"דיברנו על הכתיבה שלו, על הנופים של ארץ ישראל, על הצלקות הנפשיות שנחרטו בו עמוקות מהקרבות בתל פאחר במלחמת ששת הימים, על הפציעה שלו כלוחם בסיירת גולני במלחמת ההתשה, על התנ"ך, על פוליטיקה ויותר מכל על שכונת קטמון הישנה בירושלים. במשך שנים ארוכות התגורר שליו בסמוך לבית הורי בירושלים. כנער, הייתי לפעמים מתעכב במעבר ליד ביתו, רק כדי לראות אותו נכנס אל הג'יפ שחנה ליד ביתו.
3 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
מאיר שלו
(צילום: אלעד גרשגורן)
"דיברנו על פנחס, הסנדלר המיתולוגי מרחוב משמר העם, שנפצע גם הוא במלחמה על הארץ, בקרבות על ירושלים במלחמת העצמאות. שלו תיאר את ריח העור בסנדלריה, את הפשטות של המקום שכמו קפא בזמן וכמובן את אופיו מכנסי האורחים של פנחס. דיברנו על פליקס, בעל המכולת ברחוב ביל"ו, שנפטר בימי הקורונה. פליקס היה בעל לב הזהב שחילק מצרכים לנזקקים, ושליו סיפר שפליקס היה עבורו גם כתובת להתעדכן בכל מה שחדש בשכונה וכן עד כמה היה שותף להשכנת שלום בין שכנים בשכונה המגוונת.
"שלו הפליג בשבחם של שני אלה ושל דמויות אחרות משכונת ילדותי. בכישרון יוצא דופן הוא לכד במילים את הניואנסים של אותן דמויות, בדיוק כפי שעשה בספריו הרבים. ובעיקר, הוא דיבר ברגישות אנושית ואהבה למה שטוב ופשוט ויפה בארץ הזו. אחרי שעה וחצי המשכתי הלאה, אבל זיכרון אותה שיחה נותר בי, כפי שהמילים הרבות שכתב הסופר המופלא הזה יוותרו בתרבות הישראלית לתמיד. יהי זכרו של מאיר שלו ברוך".
חבר הכנסת רם בן ברק, בן דודו של שלו, ספד לו בטוויטר: "בן דודי האהוב מאיר הלך מאיתנו. עם ישראל והעולם התרבותי כולו נפרד מנכס צאן ברזל. המשפחה ואני נפרדנו מדסי (מאיר) שהיה חלק מאיתנו. תמיד במרכז, איש משפחה שתמיד מספר לנו סיפורים ומצחיק אותנו בסיפורי המשפחה, שחלקם מופיעים בספריו. אין לתאר את הכאב והרגשת הפספוס על לכתו בטרם עת".
"לכל אחד יש חלום. לשחק כדורסל כמו ג'ורדן או כדורגל כמו מסי. אני חלמתי לכתוב כמו מאיר שלו", צייץ העיתונאי ואיש הטלוויזיה אבי יששכרוף ("פאודה"), "האיש שהמציא את העברית מחדש, שכתב אהבה בעברית כמו אף אחד אחר והעיף לי את המוח, למרות שהפונטנלה כבר מזמן נסגרה לי. תמיד חיכיתי לרומן הבא ועצוב שכבר לא יהיה עוד ממנו, אבל בראש ובלב הוא תמיד יישאר".
"אחד מענקי הענקים", הספיד הקומיקאי טל פרידמן, "נכס תרבותי אדיר. יום עצוב". גם לנה קריינדלין, מנכ"לית תיאטרון גשר שהעלה מחזות על פי כתבי שלו ("יונה ונער", "האמהות והאבות"), ספדה לענק הספרותי שהלך לעולמו: "חדשות עצובות. אבדה ענקית לעולם התרבות הישראלי עם לכתו של סופר שהיה מוכר בכל בית ישראלי. בחודשים האחרונים עבדנו יחד עם שלו בתיאטרון גשר לקראת עליית המחזה הראשון שכתב אי פעם, מחזה שכעת יהפוך ליצירתו האחרונה - 'האבות והאמהות', שכתב על האבות והאמהות התנ"כיים, נוגע בכל כך הרבה רבדים בחברה הישראלית. אך כמו שהוא תיאר אותו הוא קודם כל מחזה על המשפחה היהודית. במהלך העבודה המשותפת ראיתי אדם שלמרות מחלתו והתמודדותו היה שקוע ביצירה ובאהבה לסיפור הישראלי של כולנו. משתתפת בצער המשפחה. יהי זכרו ברוך".