סדרת המשטרה הוותיקה "חוק וסדר" הביאה את מלחמת ישראל-חמאס, ההפגנות הפרו-פלסטיניות וסערת נשיאי האוניברסיטאות למסך האמריקני בפרק פתיחת העונה ה-23 שלה ששודר אמש (ה').
בישראל משודרת הסדרה ב-HOT וב-yes, ופרק פתיחת העונה החדשה יעלה ב-23 בינואר.
2 צפייה בגלריה
מתוך "חוק וסדר"
מתוך "חוק וסדר"
מתוך "חוק וסדר"
(צילום מסך: NBC)
בפרק המדובר נראה נשיא אוניברסיטת הדסון בניו יורק, נייתן אלפרט היהודי (דמות פיקטיבית), נדקר למוות על ידי אדם במסיכה רגע לאחר שצעק לעבר אלמונים שריססו גרפיטי על קיר מאפיית בייגלים יהודית.
תחילה, אלמנת הנשיא המנוח חוששת כי יש לרצח קשר לניסיון האחרון להאשים אותו בפלגיאט במחקרים שלו - האשמה המזכירה את זו שנעשתה במציאות כלפי קלודין גיי, נשיאת הארוורד לשעבר, שהתפטרה בתחילת חודש ינואר זמן קצר לאחר שסירבה להתייחס בשימוע בקונגרס לשאלה אם קריאה לרצח-עם של יהודי נוגדת את תקנון ההתנהגות בקמפוס.
אולם ככל שמתקדם הפרק, מתברר כי ברקע הופעל על אלפרט לחץ להתבטא בפומבי נגד מתקפת 7 באוקטובר, דבר שגרם לו לתסכול כי הוא "היה מאמין אדוק בחופש הביטוי ולא חשב שעליו לבטא את דעותיו האישיות, כיוון שזה יפריע לשיח שמתנהל בקמפוס".
החשוד הראשון ברצח שלו הוא פרופסור פיליפ קליין היהודי, מרצה לשעבר באוניברסיטה שנחשב לאויב מושבע של אלפרט. "הוא פיטר אותי כי הייתה לי החוצפה לטעון שמי שנולד כגבר לא יכול להתחרות בתחרויות ספורט של נשים. פעם קמפוסים ואקדמיות היו מקומות לדון בהם על דעות", הוא אומר, "אבל לא היום. אם אתה מביע את הדעה הלא נכונה - אתה מקונסל, אלא אם כן אתה מדבר על ישראל ובנושא הזה אתה יכול לומר מה שאתה רוצה. כמה שיותר דברי שנאה - יותר טוב", טען. "אחרי מקרה ג'ורג' פלויד אלפרט פרסם הצהרה, אבל אחרי שחמאס רצח ישראלים תמימים? לא".
חשד נוסף עולה דווקא מהעבר השני, כשנודע לשוטרים שקבוצת מחאה פרו-פלסטינית סימנה את אלפרט כמטרה אף היא, לאחר שזה עצר את פעילותם עקב סרטון שבו נשמעו תומכים במעשי חמאס. "הוא פחדן ובובה של המשטר הציוני", טוענת קלואי, כוכבת רשת בעלת שורשים פלסטיניים הלומדת באוניברסיטה ולוקחת חלק בקבוצה. "ההחלטה שלו לאסור על הקבוצה שלנו לפעול מלאה בשנאה, ומוכיחה שהמטרה שלו היא לעזור למשטר הישראלי לדכא ולשחוט אזרחים פלסטינים. תהיו בטוחים שהוא בוגד". כשסרטון אבטחה חושף את אחד מהסטודנטים המשתתפים בקבוצה באזור הרצח - הוא נעצר על ידי המשטרה. קבוצת המחאה, מנגד, טוענת שמשטרת ניו יורק הפלילה אותו "בשל הקשרים האישיים שלה עם ממשלת ישראל".
2 צפייה בגלריה
מתוך "חוק וסדר"
מתוך "חוק וסדר"
מתוך "חוק וסדר"
(צילום מסך: NBC)
את התביעה שמתנהלת נגדו מובילה סמנתה מארון, עורכת הדין ממוצא לבנוני בגילומה של השחקנית הישראלית אודליה הלוי. במהלך הפרק היא והקולגה שלה מעידים כי "זה לא זמן טוב להיות דעתן", וכי קלואי אומנם "ילדה מלאת תשוקה אך גם נוהגת בחוסר אחריות" כשהיא מפיצה מסרים כאלה בעמודי רשתות חברתיות עם מיליוני עוקבים. לאחר מכן, כשזו משתתפת בהפגנה פרו-פלסטינית היא נורית למוות על ידי פרופסור קליין, שבמהלך עימות עם המשטרה צועק "הם מנסים להרוס אותנו עוד פעם, לעולם לא שוב!" (Never Again) - ונורה למוות לאחר שהתכוון לירות בשוטר. "יש לנו שתי גופות בשם חופש הביטוי", אומרת דמותה של הלוי. "ממתי הבעת דעות הפכה להיות כל כך מסוכנת?", שואל אותה הקולגה, והיא עונה: "כשזה מגיע לישראל ופלסטין - תמיד".
לבסוף, מתברר כי מי שהניעה את הסטודנט לרצח הנשיא היא פרופ' נאסר, המרצה הפלסטינית של האוניברסיטה להיסטוריה, ומקימת קבוצת המחאה הפרו-פלסטינית. "התלמידים הפכו לאובססיביים אליה ולדעות הפרופגנדה שלה. היא שטפה להם את המוח", מעיד בן זוגה של קלואי, "היא חשבה שמה שקרה ב-7 באוקטובר מוצדק. אני תומך בצדק לפלסטינים - אבל זה היה מעשה טרור", הוא מחדד. במשפט שמתנהל נגד פרופ' נאסר, היא טוענת כי לא הייתה אחראית לרצח, אבל העידה: "הוא אמר לי מה הוא עשה - והייתי גאה בו". על אף דבריה, הפרק מסתיים בהחלטת חבר המושבעים, שמצאו אותה לא אשמה במעשים. "לפחות הסיפור שלה נגמר", אמר הקולגה של הלוי, וזו ענתה: "זה אף פעם לא נגמר, זאת הבעיה", כשברקע רואים מפגין פרו-ישראלי ומפגין פרו-פלסטיני מתקוטטים.
"חוק וסדר" עלתה לשידור ב-1990, ושודרה ברציפות עד 2010. הדרמה המשטרתית/משפטית האיקונית חודשה ב-2021, יותר מעשור אחרי שירדה מהאוויר, עם כמה מחברי הקאסט הבולטים ששיחקו בה לאורך השנים, ביניהם סם ווטרסטון (התובע המחוזי ג'ק מק'קוי) ואנתוני אנדרסוון (הבלש קווין ברנרד). לאורך שנותיה זכתה הסדרה להצלחה שהפכה אותה לזיכיון והולידה שש סדרות-בת. הראשונה שבהן, "חוק וסדר: מדור מיוחד", עלתה ב-1999 ועדיין משודרת - מה שהופך אותה לאחת מסדרות הפריים-טיים הוותיקות ביותר בכל הזמנים.