נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי הגישה אמש (שלישי) את התפטרותה ובכך תסיים את הכהונה הקצרה ביותר בהיסטוריה של האוניברסיטה - פחות משישה חודשים בלבד.
2 צפייה בגלריה
נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי בשימוע בקונגרס
נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי בשימוע בקונגרס
נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי בשימוע בקונגרס
(צילום: רויטרס)
ההתפטרות של גיי מגיעה כחודש אחרי התפטרותה של נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה (Upenn), ליז מגיל, שאף היא כיכבה בשימוע בקונגרס בעקבות האנטישמיות הגוברת בקמפוסים אחרי הטבח ב-7 באוקטובר. במהלך הדיון גיי סירבה להתייחס לשאלה אם קריאה לרצח-עם של יהודים נוגדת את תקנון ההתנהגות בקמפוס.
העיתוי להתפטרותה בסמוך להאשמות חדשות בנוגע לפלגיאט בעבודת הדוקטורט שלה הובילו לביקורת הולכת וגוברת מאז השימוע שלה בקונגרס בחודש שעבר. מועצת המנהלים של האוניברסיטה, שעד כה הביעה תמיכה בנשיאה, הודיעה על ההתפטרות, כשמיד אחריה גיי עצמה פרסמה הצהרה.
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16

"בלב כבד, אבל באהבה עמוקה להרווארד, אני כותבת כדי לחלוק שאפרוש מתפקיד הנשיאה", כתבה גיי. "זאת לא החלטה שהגעתי אליה בקלות. אכן, זה היה קשה כי ציפיתי לעבוד עם רבים כל כך מכם כדי לקדם את המחויבות למצוינות אקדמית, שהניעה את האוניברסיטה הגדולה הזו לאורך מאות שנים. אבל לאחר התייעצות עם חברי התאגיד, התברר שזה האינטרס של הרווארד כדי שהקהילה שלנו תוכל לנווט ברגע הזה של אתגר יוצא דופן עם התמקדות במוסד ולא בפרט כלשהו.
"זה כבוד מיוחד להיות חברה באוניברסיטה הזו, שהייתה הבית שלי וההשראה שלי במשך רוב הקריירה המקצועית שלי. תחושת החיבור העמוקה שלי להרווארד ולאנשיה הפכה את זה לכואב עוד יותר - לראות את המתחים והפילוגים שהרימו ראשם בקהילה שלנו בחודשים האחרונים, והחלישו את קשרי האמון וההדדיות שצריכים להיות מקורות הכוח והתמיכה שלנו בזמנים של משבר. מדאיג שהטילו ספק במחויבויות שלי להתעמת עם שנאה ושמירה על קפדנות אקדמית - שני ערכי יסוד שהם בסיסיים למי שאני - ומפחיד להיות נתונה להתקפות אישיות ולאיומים הניזונים מגזענות.
"כשאנו מקבלים בברכה שנה חדשה וסמסטר חדש, אני מקווה שכולנו נוכל לצפות לימים בהירים יותר. למרות שאני עצובה לשלוח את ההודעה הזו, תקוותיי להרווארד נותרות לא מעומעמות. כשתיזכר הנשיאות הקצרה שלי, אני מקווה שזה ייראה כרגע של התעוררות מחודשת לחשיבות השאיפה למצוא את האנושות המשותפת שלנו - ולא לאפשר לזלזול לערער את התהליך החיוני של החינוך. אני מאמינה שכולנו נמצא דרכים, בתקופה זו של אתגר ומחלוקת עזה, להתחייב מחדש למצוינות, לפתיחות ולעצמאות שהן חיוניות למה שהאוניברסיטה שלנו מייצגת - וליכולתנו לשרת את העולם".
2 צפייה בגלריה
ליז מגיל, נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב
ליז מגיל, נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב
גם היא הספיקה כבר להתפטר. ליז מגיל
(צילום: AP / Mark Schiefelbein)
כאמור, בחודש שעבר דיווח של צמד העיתונאים האמריקני כריסטופר ברונט וכריסטופר רופו העיד על עבירות פלגיאט בעבודת הדוקטורט של גיי מ-1997. לפי הדיווח, גיי העתיקה פסקאות וציטוטים שלמים בעבודה כשלה ללא מתן קרדיט כנדרש למחברים המקוריים. גיי והאוניברסיטה סירבו להתייחס לדברים, אך כעבור כמה שבועות הנהלת המוסד אמרה כי היא בחנה את עבודתה כמדענית פוליטית ומצאה "כמה מקרים של ציטוט לא הולם", שיתוקנו בהתאם. המוסד הבהיר, עם זאת, כי גיי לא הפרה את כללי המחקר של הרווארד.
למרות זאת, ועדת בית הנבחרים, שכבר חוקרת את תופעת האנטישמיות בקמפוסים מאז 7 באוקטובר, הודיעה אז כי הרחיבה את המיקוד שלה כדי לכלול גם את הטיפול של המוסד בהאשמות לפלגיאט מצד גיי.
ועדת המנהלים של אוניברסיטת הרווארד המשיכה לתמוך בגיי ולפי דיווחים לא מעט בזכות אחד: נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, בוגר אוניברסיטת הרווארד, שהאיץ בחברי הוועד המנהל של המוסד שלא לפטר את הנשיאה. לשכתו של אובמה סירבה להתייחס לדברים.
גיי היא בתם של מהגרים מהאיטי שעשתה את הדוקטורט שלה בהרווארד ב-1998. לאחר שלימדה בסטנפורד, היא חזרה להרווארד ב-2006 כפרופסור לממשל ובתחילת יולי התמנתה לנשיאת המוסד.
בינתיים, הוועד המנהל של האוניברסיטה, לא בזבז רגע והודיע כי היהודי פרופ׳ אלן גרבר יכהן כנשיא הזמני של המוסד במקום גיי שהתפטרה היום. כזכור, אוניברסיטת פנסילבניה (Upenn) מינתה במקומה של הנשיאה שהתפטרה בחודש שעבר, ליז מגיל, את יו"ר הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ג'ולי פלאט, כממלאת מקום זמנית.
פרופ' גרבר, רופא וכלכלן שמכהן כרקטור של האוניברסיטה מאז 2011, הצהיר בעבר כי הוא מתחרט על ההצהרה הראשונית שפרסמה גיי לאחר מתקפת חמאס. עם זאת גרבר הוסיף כי למרות שהוא מגנה את השימוש בסיסמה "מהנהר לים" בקמפוס, האוניברסיטה "תישאר מחויבת לחופש הביטוי בקמפוס. בתקופה כמו היום, שבה יש הרבה מאוד סכסוכים בקמפוס והפגנות בעד ונגד, חשוב לנו עוד יותר להגן על זכויות הדיבור. זאת עדיפות עליונה עבורנו כאוניברסיטה", אמר.
פורסם לראשונה: 21:55, 02.01.24