17 השבועות של ההפגנות נגד המהפכה המשטרית הביאו עימן מאות אלפי אנשים לרחובות - ואינספור מחאות יצירתיות בדמות שלטים, שירים, הדפסי חולצות וגם מיצגים ומיצבים. כך גם אמש (שבת), עוברי אורח שהתהלכו בשדרות מנחם בגין שבתל אביב, לא רחוק מהכניסה למשרד הביטחון, נתקלו במיצב גדול עם המילה "לשווא" - ומתחתיו הסבר: "מעל מאה משפחות שכולות סרבו לקבל את 'מדליית הגבורה' ממשרד הביטחון. הלוואי שמותם של יקירינו לא היה, לא הווה ולא יהיה לשווא".
4 צפייה בגלריה
מיצג מחאה של המשפחות השכולות בהפגנה בקפלן
מיצג מחאה של המשפחות השכולות בהפגנה בקפלן
מיצב "לשווא" של איתי זלאיט והמשפחות השכולות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מי שאמון על המיצב הזה הוא איתי זלאיט, האמן שפרץ לתודעה הציבורית ב-2016, כשהציב בכיכר רבין פסל מוזהב בדמותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - יצירה שלה קרא "קינג ביבי". בשיחה עם ynet, סיפר זלאיט כי המיצב הנוכחי, שעליו עבד במשך שלושה ימים, נעשה בשיתוף יותר ממאה משפחות שכולות. "כמה ימים לפני יום הזיכרון פנו אליי מהמשפחות השכולות. כמו בכל שנה בני המשפחה מקבלים ביום הזיכרון מעין שי, סוג של מדליה, אבל הם לא רצו לקבל את זה. הם אמרו לי, במילים האלה, 'אנחנו לא רוצים שום קשר למשרד הביטחון'. הם אספו כמה מאות ערכות כאלה והביאו אותן אליי לסטודיו, שאבנה מהן איזשהו פסל, ובחרתי את המילה 'לשווא'".
4 צפייה בגלריה
מיצג מחאה של המשפחות השכולות בהפגנה בקפלן
מיצג מחאה של המשפחות השכולות בהפגנה בקפלן
מיצב "לשווא" של איתי זלאיט והמשפחות השכולות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מה הוביל אותך לבחור דווקא ב"לשווא"? "ניסיתי לקלוע לתחושה שהם מרגישים. זאת לא רק מילה בועטת, אלא גם מילה מאוד טעונה ומעוררת מחשבה, שלוקחת את הנחות היסוד שלנו והופכת אותן. זאת קבוצה באוכלוסייה שאנחנו אמורים לחבק, הן שילמו מחיר כבד. אז המילה הזאת מהדהדת את אי האמון שלהן בממשלה, ובמוסדות המדינה, ובמשרד הביטחון שאמור לחבק אותן. בגלל זה הוא גם מוצב מולו".
איך המשפחות השכולות הגיבו לבחירת המילה הזאת? הייתה הסתייגות? "לא. הן הבינו שהמצב קשה מאוד ושצריך לצעוק דברים קשים. ולהיפך, זה מאוד ריגש אותן. בשיחה עם נציגת המשפחות השכולות חשבתי הרבה זמן אם להגיד לה את המילה הזאת, ובסוף אמרתי לה בהססנות כזאת - והיא מיד קפצה ואמרה, 'זה בול'. אני חושב שהם מאוד אמיצים".
4 צפייה בגלריה
פסל "קינג ביבי", יצירתו של איתי זלאיט
פסל "קינג ביבי", יצירתו של איתי זלאיט
פסל "קינג ביבי", יצירתו של איתי זלאיט
(צילום: EPA)
היו מי שחשבו אחרת? "קיבלתי הודעות ממשפחות שאומרות שהמוות של היקירים שלהן לא היה לשווא. חלק לקחו את זה למקום של 'נדאג שזה לא יהיה לשווא'. זאת סוג של פרה קדושה, לומר ש'זה לא היה לשווא'. וגם את זה אפשר לבחון ולראות. אבל צריך לזכור שזה מיצב אמנות, והוא בא לעורר מחשבות על כל התפיסות שאנחנו מכירים, על כל המוסכמות. אם זה לא מעורר איזה חוסר נוחות או גורם לאנשים לחשוב מחדש על דברים שהיו להם ברורים - זה חוטא למטרה מבחינתי. אם זה גורם ליצרים כלשהם - זה עשה את שלו".
בשיחה עם ynet, הסבירו נציגים מהמשפחות כי "השי שלו הוא 'לשווא', ואנחנו פה כדי שמותם לא יהיה לשווא. בסיום הערב נשלח את השלטים עם הכיתוב ללשכת שר הביטחון, יואב גלנט".
חוץ מ"קינג ביבי" ו"לשווא", זלאיט אחראי גם על לא מעט פסלים ומיצבים פוליטיים אחרים שנעשו בשנים האחרונות וסוקרו בתקשורת - מהיצירה "דגל 2018" שבו הוצג דגל ישראל נטוי בכיכר רבין, דרך המיצג מיולי 2020 "הסעודה האחרונה" שכלל פסל של נתניהו לצד שולחן מלא בשמפניות, ביין ובאוכל, ועד "גיבור ישראל" - פסל במשקל 900 ק"ג שיצר בדצמבר של אותה השנה, בהשראת תצלום של מפגין בהפגנות בירושלים, שכורע ומתגונן מפני סילון מים שהתיזה עליו מכת"זית, כשבידו דגל ישראל.
4 צפייה בגלריה
איתי זלאיט פסל מפגין כיכר פריז ירושלים בלפור
איתי זלאיט פסל מפגין כיכר פריז ירושלים בלפור
יצירתו של איתי זלאיט, "גיבור ישראל" בירושלים
(צילום: שלו שלום)
"יש דברים שאי אפשר להגיד במילים ולא עוברים בשיח שלנו היום, אבל כן אפשר לומר דרך סמלים ודימויים", הוא מסביר.
יש איזה חשש שיהרסו את היצירות שאתה עובד עליהן, כמו שבזמנו אזרחים הפילו את הפסל "קינג ביבי"? "להיפך, אם הרסו את המיצג זה לא מעיד עליו כלום - זה דווקא אומר שזה עורר משהו. אבל הפעם קיבלתי המון המון תגובות מצד המשפחות שזה ריגש אותן שעשו משהו עם האובייקט הזה, שהן לא ידעו מה לעשות איתו. הם קיבלו איזו מדליה שאמורה לעורר בהם משהו, ואני לא יודע מי חשב על זה - אבל זה גרם להן בעיקר לעלבון. כשזה הפך לאמנות זה סגר להן מעגל שנוגע במה שבני המשפחה מרגישים מבפנים. זאת התגובה שקיבלתי הכי הרבה, וזאת זכות גדולה עבורי שבחרו בי לעשות את הדבר הזה".
פורסם לראשונה: 23:37, 29.04.23