פיגוע הסברתי, לא פחות - כך אני מגדיר את ההצהרה בשידור חי של החטופה המשוחררת יוכבד ליפשיץ, וממש לא באשמתה.
2 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
לפני זמן קצר ליפשיץ, אישה מבוגרת שרק לפני פחות מיממה שוחררה משבי של ארגון טרור רצחני, התייצבה בפני עשרות עיתונאים - מעמד מלחיץ כשלעצמו, עוד לפני הסיטואציה הקשה שהיא נמצאת בה. אלא שהצהרה פומבית כזאת, ושידורה בשידור חי עם דבריה על כך שלצד ההתנהלות בעת החטיפה והמכות שספגה ("עברתי תופת", אמרה) היא קיבלה, לדבריה, גם יחס טוב מחמאס, הם עוד אסון להסברה של ישראל. זה קורה כבר ממש בזמן שאתם קוראים שורות אלה - רשת "סקיי ניוז" בחרה את מילותיה בקפידה כשצייצה ב-X (טוויטר לשעבר): "לכל אדם בשבי היה שומר שהשגיח עליו או עליה. הם דאגו לכל הצרכים. הם דיברו על כל מיני דברים, הם היו מאוד ידידותיים".
2 צפייה בגלריה
יוכבד ליפשיץ
יוכבד ליפשיץ
סיקור הצהרתה של יוכבד ליפשיץ
(צילום מסך מתוך עמוד הטוויטר של סקיי ניוז)
מדינת ישראל מתמודדת עם ארגון טרור רצחני, שמעשיו השפלים משולים רק לאלה של דאעש והנאצים, כשמספר הנרצחים עומד על יותר מ-1,400, ובשלב זה ידוע על יותר מ-200 חטופים ברצועת עזה. איך יכול להיות שאף אדם או גורם הסברתי לא ניהל את האירוע לפני מסיבת עיתונאים מאולתרת כזו בשידור חי? איך יכול להיות שאנחנו, במו ידינו ועל אדמת מדינת ישראל, נופלים למלכודת ההסברתית של חמאס? מה ניתן היה לצפות שתאמר אישה מבוגרת שחיי בעלה, שעודנו נתון בשבי החמאס, תלויים בטרוריסטים שפלים? נכון שישנה אחריות גם לבית החולים שניהל מקומית את מסיבת העיתונאים, אבל גורמים באיכילוב מספרים שדובר בית החולים התריע בפני גורמים רשמיים כי אלו הדברים שליפשיץ עתידה לומר. בהמשך לכך, כתבת חדשות 13 מוריה אסף וולברג פרסמה שגורמים במשרד ראש הממשלה פנו בשעות שלפני מסיבת העיתונאים של החטופה המשוחררת לבכירים באיכילוב וביקשו שלא יאמר ש"טיפלו בהן טוב".
אולם לא רק זה מעורר תהייה. מדוע 25 משפחות חטופים צריכות לשמוע בשידור חי מחטופה ששוחררה שהיא הייתה עם 25 חטופים נוספים? למה להפיח תקווה בלבבות של יותר מ-200 משפחות שאולי קרוביהם הם אלה שנמנים עם אותם 25? אבל כל זה מאוחר מדי, הדברים בחוץ והכותרות בעולם כבר צועקות שחמאס "התייחס יפה" לליפשיץ.
חופש העיתונות הוא חשוב וקריטי מתמיד, אולם גורמי ההסברה בישראל צריכים להוציא הוראה חד-משמעית שאוסרת על קיום מסיבות עיתונאים מסוג זה בשידור חי. זכות הציבור לדעת כמובן חשובה, אבל לא כשביטחון המדינה מונח על הכף. בעיתות כאלה הציבור יכול להסתפק בהודעה מוקלטת ומפוקחת.
לא ייאמן שאחרי 17 ימי לחימה עוד לא למדנו את השיטות של חמאס, והיום הוא ללא ספק עשה לנו בית ספר הסברתי מהשורה הראשונה - וזאת שעות ספורות בלבד לאחר שמהוליווד הרחוקה משגרים מכתב עוצמתי מפי 350 כוכבים ובכירים הקוראים לשחרור החטופים בהקדם האפשרי.
אני קורא למדינה - הוציאו הוראות מפורשות על שיחות עם חטופים בתקשורת עם יציאתם מהשבי, ומנעו באופן מיידי את הפיגוע ההסברתי הבא. זאת מערכה שאסור לנו להפסיד בה.