עיתונאי חדשות 13 עלי מוגרבי אושפז בבית חולים לאחר שעבר ניסיון לינץ' אתמול (שבת) מצד כ-20 תוקפים מהכפר ירכא, שהיכו אותו בכל גופו. מוגרבי ביקש להשתחרר לאחר שעבר סדרת בדיקות וקיבל טיפול רפואי, והבוקר מסר ל-ynet כי הוא חש טוב יותר.
2 צפייה בגלריה
עלי מוגרבי
עלי מוגרבי
עלי מוגרבי
(צילום מסך, רשת 13)
התקיפה אירעה בעת סיקור המחאה על הרצח של שרית אחמד על רקע נטייתה המינית. לאחר התפזרות המפגינים בצומת ירכא-כישור, מקום הירצחה של ש'קור, הגיעו למקום צעירים מיישובים סמוכים על מנת להשחית את האנדרטה שהקימו המוחים. במקום החלה התפרעות, שבמסגרתה הותקפו והוכו מוגרבי וצלם חדשות 13, גדעון לב ארי. הצלם הצליח לחלץ את מוגרבי ובכך הציל את חייו. לדבריהם, שוטרים שנותרו במקום והיו עדים לתקיפה - ברחו מהמקום עם הגעת המתפרעים.
בחדשות 13 העלו את מוגרבי לשידור אתמול במהדורה המרכזית לאחר שהותקף, אולם זה לא נשאל ולו שאלה אחת על התקיפה שהתרחשה או כיצד הוא מרגיש. גורמים בחדשות 13 השיבו על כך: "לא הבנו את חומרת האירוע, וכשהבנו התייחסנו בהתאם". על התקיפה עצמה, מסרו כי "צוות חדשות 13, עלי מוגרבי וגדעון לב ארי, הותקפו על ידי מתפרעים אמש במהלך דיווח מהפגנת להט"ב בצומת כישור לאחר רצח הנערה שרית אחמד. עלי חטף מכות יבשות ופונה למיון. כמו כן, שברו את הטלפון האישי שלו. חדשות 13 רואה בחומרה את התקיפה ומצפה מהמשטרה למצות את הדין עם האשמים".
ממשטרת ישראל נמסר כי "המחאה הסתיימה ללא חריגים, כאשר המפגינים וכוחות המשטרה עזבו את המקום. לאחר עזיבת הכוחות הגיעו למקום מספר צעירים שהורידו את דגלי הגאווה שנתלו במקום, ושברו את הטלפון הנייד של עיתונאי שנכח במקום וסיקר את המחאה. בעקבות האמור, המשטרה פתחה בחקירה במטרה לאתר את המעורבים. משטרת ישראל רואה בחומרה אירועי אלימות ותשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לאתר את החשודים ולהביאם לדין".
בהודעה שיצאה מטעם יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים, נכתב כי "על ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי לפעול מיד כדי להבטיח שהתוקפים יועמדו לדין, ובמקביל לאמץ תוכנית להחזרת החוק והסדר לרחובות, תוך שמירה על תפקידם החיוני של העיתונאים במרקם החברתי והאזרחי במדינה. התבטאויות הגובלות בהסתה נגד עיתונאים, רק מגבירות את הסכנה הברורה והוודאית לפגיעה בהם, ולכן יש להעמיד לדין גם מי שמסית נגד עיתונאים, ולא להמתין לפגיעה פיזית בהם".
שר התקשורת שלמה קרעי גינה את האירוע וכתב בעמוד הטוויטר שלו: "תקיפה של עיתונאי שמבצע את עבודתו היא קו אדום שאסור לחצות. יש הבוחרים לגנות אלימות רק כשהיא מתאימה לתעמולה השיטתית שלהם, אבל אסור להסכים לכך. אלימות כנגד אנשי תקשורת היא רעה חולה שצריך להוקיע, ולא משנה מיהו התוקף ומיהו המותקף".
גם ארגון העיתונאים והעיתונאיות הגיב לאירוע: "אנו דורשים מהמשטרה לאתר ולהעמיד לדין את האחראים לתקיפת כתב חדשות 13, עלי מוגרבי והצלם גדעון לב ארי, שהותקפו אתמול במהלך סיקור המחאה בכפר ירכא. אנו מזועזעים ועצובים מהפגיעה בעמיתינו ובחופש העיתונות".
שרית אחמד שקור נרצחה ביום שישי האחרון, כשהיא בת 18 בלבד, לאחר איומים שספגה בעבר על רקע נטייתה המינית, ונכנסה לרשימת 102 הקורבנות שנרצחו כתוצאה מהאלימות בחברה הערבית. האירוע החמור אירע בתקופה שבה האלימות בחברה הערבית מרקיעה שחקים - ובנוסף לאזרחים, גם עיתונאים מאוימים ונפגעים. "אנשים התקשרו ושלחו הודעות ואמרו לי, 'בשלב מסוים, איפה שאתה תהיה, אנחנו נוריד אותך' - כך סיפר עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" חסן שעלאן בתוכנית של שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio. "הם לא רוצים שאני אסקר את האלימות בחברה הערבית... הילדים כל הזמן בוכים ולא רוצים לצאת לבית הספר, ואני באמת מודאג. אם אני יוצא היום לעבודה - אני לא יודע אם אני חוזר".
2 צפייה בגלריה
חסן שעלאן
חסן שעלאן
חסן שעלאן
עוד שעלאן סיפר כי בעבר "ירו לעבר הבית שלי. גם קיבלתי עוד איומים לפני חודשים - איומים ברצח, וכל התיקים נסגרו. הפעם החלטתי לא לפנות למשטרה, אני לא רוצה להגיש תלונה כי אני לא רוצה לשמוע שהם סגרו את התיק. פשוט מאוד, המשטרה כל הזמן אומרת לי, 'אנחנו עובדים, שלחנו מכתבים וצווים כדי לחקור אחד, שניים, שלושה [אנשים]', ואחרי חודש סוגרים את התיקים. הם לא עושים כלום. אני אומר - כמו כל האנשים שנרצחים, הכתובת על הקיר.
"אם אני אפסיק לסקר - זה אומר שכל הכתבים צריכים להרים ידיים ולהפסיק", הוסיף שעלאן, "מה שאני עובר זה מסר לכולם. המשפחה ביקשה למכור את הבית ולעזוב את הארץ. אני נגד זה, אבל זאת התחושה מבפנים. אתמול התחלתי להתקשר לארגוני פשיעה, אמרתי להם, 'אתם רודפים אחריי?'. אני לא רוצה נוכחות משטרתית באזור שלי".