חול המועד סוכות, כמו בכל שנה, הוא הזמן בו קולנוע מקומי וזר מתאספים להם בחיפה לרגל פסטיבל הסרטים הבינלאומי שייערך בעיר בין ה-8 ל-17 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אל תידאגי יקירתי"
מתוך "אל תידאגי יקירתי"
מתוך "אל תדאגי יקירתי"
(צילום מסך)
מיטב סרטי הפסטיבלים האחרונים – מברלין ועד ונציה, מקאן ועד סאנדנס, יוקרנו במהלך עשרה ימים שצפויים להיות עמוסים בקולנוע משובח ומרתק. הפסטיבל ייפתח עם ההקרנה החגיגית של "אל תדאגי יקירתי" בבימויה של אוליביה וויילד, שגם משחקת ולצדה בקאסט נמצאים בן זוגה בחיים הארי סטיילס, כריס פיין ופלורנס פיו בתפקיד הראשי - כל זאת שבועות בודדים בצל הסערה מאחורי הקלעים והבכורה בוונציה, שקיבלה לא מעט כותרות.
"קירבה" של הבמאי הבלגי לוקאס דונט, שזכה בפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל קאן האחרון וקיבל שבחים רבים, עוקב אחר יחסי החברות והאינטימיות בין לאו ורמי, שני נערים בני 13, שנבחנים כשהשניים מגיעים לבית הספר. בנוסף, יוקרן גם "הילד מגן עדן" של טאריק סלאח, מותחן ריגול מסוגנן שחודר עמוק לתוך הממסד הדתי המוסלמי בקהיר ויחסיו החשדניים בין מנהיגיו למשטרו של הנשיא גנרל א-סיסי ושירותי הביטחון המושחתים והאלימים שלו, שזכה בפרס התסריט בפסטיבל הצרפתי הנחשב.
4 צפייה בגלריה
מתוך "קירבה"
מתוך "קירבה"
מתוך "קירבה"
(צילום: באדיבות פסטיבל חיפה)
בין השחקנים בסרט נמצא גם מכרם חורי, אחד מבכירי השחקנים בישראל. מאחוריו שנים רבות של עשייה ובין היתר זכה בפרס אופיר לשחקן הטוב ביותר והוא חתן פרס ישראל לתיאטרון. חורי, שבמהלך הקריירה שלו ביצע עשרות תפקידים בולטים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע, יקבל פרס מפעל חיים במהלך הפסטיבל.
"הכפתן הכחול" (זוכה פרס הביקורת הבינלאומית במסגרת מבט מסוים בקאן) יגיע לחיפה כחלק ממבט אל הקולנוע המרוקאי לציון חתימת ההסכם לשיתוף פעולה בין המדינות. הבמאית מרים טוזאני תהיה אחת מהאורחות, כמו גם בן זוגה נביל עיוש ("נסיך הרחוב"), בכיר יוצרי הקולנוע במרוקו. עוד יגיעו משלחת של יוצרות מרוקאיות, שיציגו את יצירותיהן וייפגשו עם הקהל. גם הזוכה הגדול מפסטיבל ברלין, "אלקראס" של הספרדייה קרלה סימון, שקטף את דוב הזהב, שובץ בתוכנית המגוונת.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הכפתן הכחול"
מתוך "הכפתן הכחול"
מתוך "הכפתן הכחול"
(צילום: באדיבות פסטיבל חיפה)
"הבית שלנו" של הבמאי הבוליביאני אלחנדרו לואייסה גריסי, זוכה התחרות הבינלאומית בסאנדנס, שזכה לשבחים גם בקרלובי וארי ואף קיבל את פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל קלוז', צפוי למשוך לא מעט תשומת לב בשל יופיו הוויזואלי. הוא עוסק בזוג קשישים החי בכפר באזור הררי בבוליביה, שסובל משינויי האקלים. נכדם של הזוג מגיע לביקור ומנסה לשכנע אותם לעבור לעיר הגדולה.
יצירות רבות נוספות שרשמו הקרנות מוצלחות בפסטיבלים הגדולים ביותר באירופה ואף קטפו פרסים, קיבלו גם הם מקום בפסטיבל חיפה - ביניהן "הכי גרועים" (ליז אקוקה ורומן גרה), "פיסת שמיים" (מיכאל קוך) ו"קיץ עם תקווה" (סדאף פורוגי).
ראוי לציין גם את "במערב אין כל חדש", העיבוד העוצמתי של אדוארד ברגר לרומן האנטי-מלחמתי שכתב אריך מריה רמרק ב-1928. הסרט נבחר לייצג את גרמניה בטקס האוסקר הבא ומגיע הישר לאחר הבכורה המוצלחת שלו בפסטיבל טורונטו.
"למצוא את ריצ'רד" (סטיבן פרירס), שגם הוא הוקרן בשבוע שעבר בטורונטו בבכורה, מבוסס על סיפור אמיתי בו נמצאה גופתו של המלך ריצ'רד השלישי, שנהרג בקרב ב-1485 והיה קבור מתחת למגרש חניה בלסטר.
הדרמה המרגשת "אשתו של צ'ייקובסקי" של קיריל סרברניקוב, הבמאי שזכור כמי שהרגיז את ולדימיר פוטין ונאלץ להימלט לאירופה, נחשבת לגרפית במיוחד. הסרט עוסק באנטונינה, מעריצה של המלחין המוכר, שמנסה לכפות עליו להתחתן איתה, אך בהמשך היוצרות מתהפכות ואנו מגלים שדווקא צ'ייקובסקי הוא הנבל, בסרט שכולל מספר סצנות עירום בוטות במיוחד.
"לזלי היקרה", סרטו הארוך הראשון של הבמאי מייקל מוריס (שידוע גם כאחד ממפיקי הסדרה "סמוך על סול") מגולל את סיפורה של אישה טקסנית שמנסה לשקם את חייה לאחר שהיא מבזבזת את זכיותיה בלוטו. אנדראה רייסבורו בתפקיד הראשי.
4 צפייה בגלריה
מתוך "לזלי היקרה"
מתוך "לזלי היקרה"
מתוך "לזלי היקרה"
(צילום: באדיבות פסטיבל חיפה)
בין האורחים שיגיעו לישראל ניתן למצוא את הבמאית ביאטה פרקאנובה, שביימה את "המילה", שזכה בשני פרסים בפסטיבל קרלובי וארי; העיתונאית בנדטה ארג'נטיירי, שביימה את הסרט התיעודי "השדכנית", בו היא מנסה לפענח איך ארגון דעאש מצליח לגייס אליו צעירים מן המערב, בייחוד נשים; והשף בעל כוכב מישלן לובומיר סטאנישיץ' ובת זוגו הבמאית מוניקה פרנקו, שגם צילמה וביימה את הסרט התיעודי "לובומיר סטאנישיץ': פעימת לב" - שבמסגרתו עקבה אחריו לאורך מספר שנים - יקפצו לביקור ולהקרנה החגיגית כחלק מרצועת סרטים קולינרית שתוקרן.
פורסם לראשונה: 15:06, 21.09.22