אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, יוסט קליין הנציג ההולנדי יועף מהאירוויזיון, כך על פי דיווחים בכלי תקשורת זרים שפורסמו הערב (ו'), והסיבה לכך היא תקרית אלימה שבו היה מעורב עם עובדת באחת הרשתות. כמו כן, בתאגיד השידור האירופי (EBU) בודקים גם תלונות על התנהלות פוגענית שלו נגד המשלחת הישראלית בכלל ועדן גולן בפרט.
1 צפייה בגלריה
ג'וסט קליין, נציג הולנד לאירווזיון 2024, חזרה שניה
ג'וסט קליין, נציג הולנד לאירווזיון 2024, חזרה שניה
ג'וסט קליין, נציג הולנד לאירוויזיון 2024, חזרה שנייה
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
על פי העיתון השוודי Aftonbladet, קליין מואשם באלימות כלפי אישה שעובדת עם הפקת הטלוויזיה. מקור בהפקת האירוויזיון אמר לעיתון: "אני לא יודע בדיוק מה קרה, אבל ה-EBU חוקר את זה עכשיו, ובכל מקרה - זה חמור מאוד. להוריד שלוש דקות וחצי מתוכנית טלוויזיה כזו זה לא קל, אז ברור שזה מאוד רציני". במשטרה השבדית אמרו בתגובה כי הם "לא מכירים תלונה כזו".
בטלוויזיה השבדית מדווחים כי לקליין הייתה "תקרית עם אחד מהצלמים או הצלמות", אולם במשלחות רבות באירוויזיון טוענים כי מדובר בשרשרת אירועים שהביאה להשעיה - בהם צוינה גם התנהלות צורמת נגד המשלחת הישראלית. "אם מדובר במכות, איך זה שאין תלונה של מי שהוכה? הרי זה קייס קל. מאוד מוזר", אמרו ל-ynet.
עוד רמזו ב-Aftonbladet כי ייתכן שלהשעיה יש קשר להתנהלות הנציג ההולנדי נגד ישראל ומזכירים את מה שקרה במסיבת העיתונאים, שם לאחר חצי הגמר קליין ליבה את הרוחות נגד האמנית הישראלית עדן גולן.
כשעיתונאי פולני שאל את הישראלית אם חשבה פעם שעצם נוכחותה בתחרות מהווה סיכון למתמודדים האחרים ולציבור שהגיע לתחרות, מנחה מסיבת העיתונאים התערב והציע לה שלא להשיב על השאלה - אולם אז קליין אמר: "למה שלא [תשיב]?". קליין גם כיסה את ראשו בדגל הולנד שוב ושוב במהלך מסיבת העיתונאים, שכן הולנד הוצבה ליד ישראל - מעשה שהתפרש כ"סימן" נגד ישראל.
הסערה סביב קליין החלה בחזרה הראשונה לגמר, כשהזמר ההולנדי לא עלה להופיע לפני עדן גולן כמתוכנן עם שירו Europapa ולמעשה היא עלתה כשיר חמישי במקום השישי. קליין, אגב, משובץ בין שתי ישראליות - טלי גולרגנט שמייצגת את לוקסמבורג וגולן נציגת ישראל. במשלחת הישראלית בדקו האם מדובר במחאה נגד ישראל - אבל האיגוד האירופי טרם הגיב ישירות להאשמה זו.
איגוד השידור האירופי מסר בתגובה: "אנו חוקרים כעת אירוע שדווח לנו, שבו היה מעורב האמן ההולנדי. הוא לא יעלה לחזרות עד להודעה חדשה. אין לנו הערות נוספות בשלב זה ונעדכן בבוא העת".
בהודעה נוספת שה-EBU פרסם בהמשך הערב, נכתב כי "חקירת התקרית שבה היה מעורב האמן ההולנדי עודנה נמשכת. דיונים מתקיימים בין איגוד השידור האירופי ו-AVROTROS (רשות השידור ההולנדית), בתוך כך, הוחלט כי כל עוד החקירה נמשכת, יוסט קלין לא ישתתף בחזרת התלבושות השנייה לגמר - שבה מצביעים השופטים מ-37 המדינות - אלא שהביצוע שלו ממשדר חצי הגמר השני ישודר במקום".
מכאן נמסר: "לאחר בירור עם ה-EBU, גם אם נציג הולנד יודח מהתחרות (טרם התקבלה החלטה סופית בנושא), מספר ההצבעה לישראל נותר 6".
כאמור, גמר אירוויזיון 2024 שמתקיים במאלמו, שבדיה, ישודר מחר החל מהשעה 22:00 בכאן. אמש גולן, נציגת ישראל, התחרתה במשדר חצי הגמר השני וביצעה לראשונה על הבמה במאלמו את השיר "הוריקן", ברקע קריאות בוז ותשואות עידוד שנשמעו באולם. בסופו של המשדר, גולן הבטיחה את מקומה בגמר.
פורסם לראשונה: 16:17, 10.05.24