ב-2 במאי הכריז איגוד התסריטאים האמריקני על שביתה כללית לאחר שהמשא ומתן עם נציגי התאחדות המפיקים לא הבשיל לכדי הסכם קיבוצי שיעדכן את תנאי העבודה של הכותבים באקלים המשתנה של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה. עד כה הבוסים הגדולים נותרו איתנים בעמדתם, אולם מאבק התסריטאים על עתיד עבודתם זוכה לגיבוי מרבים בהוליווד על אגפיה השונים. החל מאתמול נפתחה חזית נוספת בקרב המאסף של היוצרים נגד ראשי האולפנים, כשאיגוד השחקנים SAG-AFTRA הכריז על שביתה משלו שנועדה גם היא לעדכן את תנאי ההעסקה שלהם במציאות חדשה בה בינה מלאכותית מקודמת על פני זו האנושית. עידן בו העדפות הצפייה מהונדסות בהתאם לאלגוריתם של נטפליקס, דיסני+, HBO מקס, אפל TV פלוס, פרמאונט+, פיקוק ושאר פלטפורמות הסטרימינג ומביאות לפיחות במעמדם ובהשפעתם של בני האדם שעובדים על הסרטים והסדרות עצמם, מה שיביא גם לפיחות בשכרם.
7 צפייה בגלריה
מחאת התסריטאים
מחאת התסריטאים
מחאת התסריטאים
(צילום: Copyright 2023 The Associated Press)
העובדה שארגון השחקנים שכולל בתוכו כ-160 אלף חברים מכריז על שביתה במקביל לזו של איגוד התסריטאים, תרחיש שלא קרה מאז שנות ה-60, אינה מפתיעה. מדובר בשני תחומי עשייה נפרדים. התסריטאים עובדים מאחורי הקלעים וההשפעה העיקרית שלהם היא בתחילת התהליך עוד לפני שהצילומים יוצאים לדרך, ואילו השחקנים מופיעים מול המצלמה וגם משאילים את תהילתם לצורך יחסי הציבור וקידום המכירות של הסרטים והסדרות כתוצרים מוגמרים הבשלים למפגש עם הקהל.
לכתבות נוספות במדור קולנוע:
עם זאת, ברור שגם הכותבים וגם השחקנים מודאגים מההתפתחויות החדשות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. הם דורשים לעדכן את תנאי ההעסקה שלהם כאן ועכשיו במציאות של הפצת תכנים בסטרימינג שהפכה לנורמלי החדש, והם תובעים לספק להם הגנות מפני נבואת הזעם של החלפתם האפשרית במכונות חכמות וחקייניות.

מהפכת הסטרימינג: התוכן זורם, הכסף לא

כדי להבין טוב יותר את גרעין המחלוקת בין השחקנים עם מעסיקיהם בהוליווד על רקע מהפכת הסטרימינג אפשר לחזור אחורה לדצמבר 2020. מגפת הקורונה הייתה בעיצומה ובתי הקולנוע בארצות הברית נסגרו עד להודעה חדשה. בהנהלת וורנר מדיה החליטו לא לחכות להם והודיעו כי כל הסרטים שאמורים היו לצאת על מסך גדול ב-2021, יעלו באופן מקוון לצפייה ביתית דרך HBO מקס - פלטפורמת הסטרימינג של תאגיד הבידור. ההחלטה התקבלה בתדהמה על ידי במאים כמו כריסטופר נולאן ודני וילנב שהפקות הענק שהובילו "טנט" ו"חולית" נועדו להיות שוברי הקופות הגדולים של השנה. כך גם במקרה של "וונדר וומן: 1984" סרט ההמשך של להיט גיבורי העל בכיכובה של גל גדות שהיה הראשון לעלות בסטרימינג. דעתן של גדות והבמאית פטי ג'נקינס לא הייתה נוחה מההחלטה, מסיבות עקרוניות אבל גם, אולי בעיקר, כלכליות. חבילת ההעסקה שלהן כללה שכר וגם אחוזים ממכירת כרטיסים. אבל מי מוכר כרטיסים בסטרימינג?
7 צפייה בגלריה
מתוך "וונדר וומן 1984"
מתוך "וונדר וומן 1984"
מי מוכר כרטיסים בסטרימינג? מתוך "וונדר וומן: 1984"
(צילום מסך)
כדי להבטיח את תמיכתן של גדות וג'נקינס בהפצה המקוונת של "וונדר-וומן: 1984" הסכימו ראשי וורנר מדיה לשלם להן עשרה מיליון דולר כל אחת. פיצוי נאה ביותר שאמור היה לגלם את ההפסד המוערך לכיסן מאובדן הכנסות מקופות בתי הקולנוע. אבל התקדים הזה, שנועד כדי להבטיח השקה מוצלחת של גולת הכותרת של אולפני האחים וורנר בפלטפורמת הסטרימינג שהושקה חודשים ספורים לפני כן, לא חזר על עצמו. ואכן, הטענות שנשמעו מצד שחקנים וסוכניהם היו ביטוי של אי-שביעות רצון וחשש מפגיעה בהכנסות של כלל המעורבים בהפקת הסרטים.
לפני הקורונה הם נהגו לקבל שכר ולפחות חלקם, אלו המכונים "מעל הקו" (Above the line), המשיכו לקבל אחוזים ממכירת הכרטיסים. אבל כשהתכנים הללו זמינים לקהל מנויים שצופים בהם מסלון ביתם ללא עלות ספציפית, חישוב התגמולים שהובטחו ליוצרים ולכוכבים עומד בסימן שאלה. מדובר במיליוני דולרים שנגרעים ממאזני התשלומים שלהם.
ובכן, הקורונה מאחורינו, אבל הסטרימינג פה בגדול ובשביל להישאר. מה שאי אפשר להבטיח בנוגע לבתי הקולנוע שלא מן הנמנע שבקרוב יהפכו לזיכרון נוסטלגי מן העבר. הבעיה העיקרית של תעשיית הקולנוע היא שהרגלי הצפייה שלנו השתנו. זה תהליך שנמשך כבר שנים רבות, והואץ משמעותית בזמן הקורונה. עבורנו שירותי הסטרימינג מאפשרים לשלם פחות בשביל סרטים וסדרות, ולפי התסריטאים והשחקנים, הם מאפשרים למפיקים לשלם להם פחות על שירותיהם.
7 צפייה בגלריה
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
""אתם לא יכולים לשנות את המודל העסקי באופן שבו הוא השתנה ולא לצפות שהחוזים ישתנו בהתאם". פראן דרשר ודנקן קראבטרי-איירלנד במסיבת העיתונאים של SAG-AFTRA
(צילום: Chris Pizzello, AP)
במכתב ששיגרה נשיאת ארגון השחקנים פראן דרשר, הסבירה כי מהפכת הסטרימינג היא שינוי מהותי בצריכת התוכן ואופן התשלום עליו, אולם ראשי האולפנים והמפיקים מסרבים להתאים את תנאי ההעסקה למודלים העסקיים החדשים של הפצת תוכן למסך הגדול והקטן. לכן, לטענתה, נדרשת פעולה תקיפה על מנת לשנות את חוקי המשחק לא רק בדרך שבה קהל (הלקוחות) צורך תוכן, אלא גם באופן שבוא הבוסים משלמים על יצירתו.
"בנקודת המפנה חסרת התקדים הזאת בתעשייה שלנו, עסקה שהייתה נחשבת לטובה בשנים עברו פשוט לא מספיקה. אנחנו חשים שהשכר שלנו, האמנות שלנו והחופש האמנותי שלנו וכוח ההתאגדות שלנו זכה להתעלמות בעשור האחרון. אנחנו חייבים לשנות את התבחינים הללו. בהתחשב באינפלציה וההתרחבות המתמשכת של הסטרימינג, אנו זקוקים לשינוי משמעותי בשכר המינימום שלנו, בתגמולים שמתקבלים מהמדיה החדשה, הבלעדיות שלנו מעסקאות מכירה לחברות אחרות ותנאים אחרים", כתבה דרשר לפני כשבועיים במכתב ליותר מ-150 אלף חברי ארגון השחקנים, בו התבקשו לחתום על תמיכתם בשביתה. כ-98 אחוז מהחברים צרפו את חתימתם, בהם מריל סטריפ וג'ניפר לורנס שהודיעו על תמיכתן בפומבי. לאחר שהדרישות לא נענו, והמשא ומתן נכשל, הכריזה דרשר על השביתה וכתבה: "לאורך העשור האחרון, התגמול שלכם נשחק קשות בגלל עליית האקו-סיסטם של הסטרימינג".
בנאום תוכחה תקיף שנשאה אמש במסיבת עיתונאים, הסבירה דרשר, הזכורה לטוב מהסדרה "נני" בכיכובה, כי בעוד שהמפיקים מוצאים לעצמם דרכים חדשות להפיק רווחים באמצעות שינוי המודל העסקי, הם עומדים בהתנגדותם לעשות התאמות באופן התגמול של השחקנים ואנשי הצוות האחרים המעורבים בהפקת סרטים וסדרות. "המודל העסקי כולו השתנה על ידי סטרימינג, תוכן דיגיטלי ובינה מלאכותית. זה רגע בהיסטוריה שהוא רגע האמת. אם לא נתנגד כעת, כולנו נהיה בצרה", אמרה, "אתם לא יכולים לשנות את המודל העסקי באופן שבו הוא השתנה ולא לצפות שהחוזים ישתנו בהתאם. אנחנו לא מתכוונים להמשיך עשות שינויים מספריים מזעריים בהסכם שלא מכבד את מה שמתרחש כאן עכשיו במודל העסקי החדש שנכפה עלינו. מה אנחנו עושים? מזיזים רהיטים ממקום למקום על הטיטאניק ששוקעת? זה מטורף".

בינה מלאכותית: מחשבונים לפני מחשבים לפני אנשים חושבים

מהפכת הסטרימינג היא אתגר עבור השחקנים והתסריטאים בזמן אמת, והדרישה שלהם היא לשנות באופן מיידי את אופן התגמול על תרומתם לתכנים הללו. כשמדובר במה שנתפס על ידם כאיום הבינה המלאכותית, הם משתדלים להיערך מבעוד מועד להמצאות ולחידושים הטכנולוגיים שעלולים לפגוע במעמדם המקצועי והתדמיתי. בהשפעת השיח הכללי בנוגע ל-A.I שתהודתו מוגברת בין השאר על ידי בכירי הייטק שמזהירים כי התוכנות החכמות הללו מסכנת את האנושות כולה, וגם בהשראת מותחני מדע בדיוני שמבשרים על מחשבי-על שיביאו עלינו כליה (ע"ע סקיינט מסדרת סרטי "שליחות קטלנית"), כלל היוצרים בהוליווד חשים חרדה קיומית לגורלם ולעתיד המקצוע שלהם. החרדה הזו גדולה במיוחד בקהילת התסריטאים אל מול עליית תוכנות כמו ChatGPT שיש מי שטוען כי בקרוב מאוד יהיו כשירות לכתיבת תסריטים. זוהי חרדה מובנת, ממש כמו שעובדי יצור חשים עם הצבת רובוטים במפעל. וכך גם לשחקנים יש סיבה לדאגה.
במותחן המדע הבדיוני המפעים "כנס העתידנים" מ-2013, הזהיר הבמאי הישראלי ארי פולמן מהאפשרות לפיה דגימות של קול ותמונה של שחקנים בשר ודם ישמשו לעיצוב דימויים דיגיטליים שלהם על המסך, מבלי שהם עצמם יופיעו מול המצלמה כמשתתפים פעילים בהפקה. בעיבוד החופשי שלו לרומן של הסופר הפולני סטניסלב לם, השחקנית רובין רייט גילמה דמות של כוכבת הוליוודית נערצת שבשעת משבר מסכימה למכור את הזכויות על המראה שלה למפיק תאב בצע אשר עושה בדמותה הדיגיטלית ככל שעולה על רוחו בשלל סרטים וסדרות. עשור עבר מאז, והתחזית הקודרת ההיא קרובה מאוד למימוש במציאות שלנו. אפשר להתרשם מהטכנולוגיות החדשות שמשלבות דימויים, תמונות וצילומים באופן אינטגרלי בסרטוני וידאו ברשת. תוכנות הדיפ-פייק הן המקבילה ל-ChatGPT והן מאפשרות לחובבנים לעשות בדמויות של אנשים כרצונם, כולל הטמעת פניה של גל גדות בסצנות פורנו. עכשיו אפשר לדמיין מה מקצוענים יכולים לעשות.
7 צפייה בגלריה
מדע בדיוני קורב מתמיד. מתוך "כנס העתידנים"
מדע בדיוני קורב מתמיד. מתוך "כנס העתידנים"
מדע בדיוני קורב מתמיד. מתוך "כנס העתידנים"
(צילום מסך)
שחקנים יכולים באופן עקרוני להיאבק כבר היום בגולשים סוררים שמנצלים לרעה את הדמויות שלהם ברשת באמצעים חוקיים ובתלונות למשטרה. כשמדובר במעסיקים שלהם, העניין עלול להיות יותר מורכב, במיוחד בתעשייה שנשענת יותר ויותר על יכולות מועצמות שכוללת גרפיקה ממוחשבת באיכות עילאית וטכנולוגיה של Motion Capture (מיזוג אנימציה ולייב-אקשן). על כן, השחקנים של היום דורשים הגנות לקראת העתיד, הקרוב והרחוק, מפני השתלטות המכונות על המסך וגם על הדימויים שלהם. "בינה מלאכותית מציגה איום קיומי למקצועות היצירתיים, וכל השחקנים והמציגים זכאים לניסוחים בחוזה שמגנים עליהם מניצול לרעה של הזהות והכישרון שלהם בלי הסכמתם וללא תשלום", כתבה דרשר במכתבה מאתמול. והמשיכה את הקו התקיף במסיבת העיתונאים: "אנחנו כולנו בסכנה שנוחלף על ידי מכונות ותאגידים שאכפת להם יותר מוול-סטריט מאשר מכם או מהמשפחות שלכם".

ומה אומרים המפיקים?

כשמדובר בתסריטאים, הם כבר חוו לא מעט סכסוכי עבודה עם האולפנים ורבים זוכרים את השביתה הגדולה שלהם מנובמבר 2007, שהקפיאה כמעט לחלוטין את הוליווד במשך שלושה חודשים. בניגוד אליהם, השחקנים תמיד נחשבו לפריבילגים בתעשייה. כישרונות שמתוגמלים היטב על הופעותיהם. השביתה האחרונה של הארגון הייתה ב-1980 ומאז מעמדם של השחקנים, ולבטח הכוכבים הגדולים שבהם, הלך והתחזק והניב להם רווחים אדירים, לפחות עד לשנים האחרונות.
לכן, הכרזת השביתה של איגוד השחקנים היא אירוע יוצא דופן שאמור לטלטל את התעשייה ובמיוחד את ראשי האולפנים והמפיקים שתלויים בכוכבים והילתם הזוהרת בציבור לא רק כדי להופיע בסרטים, אלא גם כדי להשתתף במאמצי הקידום והשיווק שלהם. למרות זאת, הבוסים שעומדים בראש ההיררכיה מסרבים להיענות לדרישות בטענה שהההצעות שלהם היו מרחיקות לכת, ומנגד קובעים שתביעות השחקנים בלתי מציאותיות.
"זוהי החלטה של האיגוד, לא שלנו", הודיעו מטעם התאחדות המפיקים, "בכך הם דחו את ההצעה שלנו לשכר חסר תקדים והגדלת תגמולים, גידול משמעותי של תשלומים לפנסיה וביטוח בריאות, הגנה על אודישנים, זכיונות קצרים יותר על סדרות, והצעות פורצות דרך בתחום בינה מלאכותית שמגנות על הזכויות הדיגיטליות של השחקנים ועוד". זוהי התגובה המנומסת של בעלי המאה, שמתקשים להיות בעלי הדעה בהוליווד. אולם מה שהם חוששים כנראה להודות עליו בפומבי הוא שהוליווד כולה מדממת בימים אלה. לצד שוברי קופות בודדים שמשלשלים מאות מיליונים למאזני תאגידי הבידור ממכירת כרטיסים, התעשייה כמכלול נמצאת בהידרדרות מתמשכת. למעשה, הפצות תיאטרליות של סרטים בבתי הקולנוע נתפסות בימינו בעיקר כמסע קידום לקראת עלייתם לשידור בסטרימינג. ומי שמפקפק בכך, כמו ארגון השחקנים, קיבל תזכורת מרה בדמות הכשלון הצורב של "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" שגרם להפסדי ענק לדיסני.
7 צפייה בגלריה
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
תזכורת מרה למעמד הקולנוע. מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
יו"ר דיסני בוב אייגר, התייחס בעצמו לשביתה ולמשבר שעלול לטענתו להעמיק בעקבותיה. "זה מאוד מטריד אותי", הודה, "דיברנו על הכוחות המשבשים בתעשייה הזאת עם כל האתגרים שאנחנו ניצבים מולם, כולל ההתאוששות מהקורונה שממשיכה, וממנה לא חזרנו לגמרי. זה הזמן הכי גרוע להוסיף לשיבושים הללו. אני מבין שלכל איגוד תעסוקתי יש תשוקה לעבוד בשם החברים כדי להשיג את השכר הטוב ביותר וכדי להיות מתוגמלים באופן הוגן עבור הערך שהם מביאים. כתעשייה, הצלחנו להגיע להסכם טוב מאוד עם איגוד הבמאים שמשקף את הערך שהם תורמים לעסק הנהדר הזה. רצינו להגיע לאותו הישג עם התסריטאים, ואנחנו היינו רוצים לעשות אותו דבר עם השחקנים. רף הציפיות שלהם הוא פשוט לא מציאותי. והם מוסיפים לאתגרים הרבים שהעסק הזה ניצב מולם, וזה בכנות מפריע מאוד".
בשלב הזה, דומה שהמפיקים וראשי תאגידי הבידור כמעט ונואשו מהאפשרות שבעתיד הפצת סרטים למסך הגדול בבתי הקולנוע תשוב להיות עסק משגשג, אבל גם ההשקעה הגדולה של האולפנים וחברות התוכן בפלטפורמות סטרימינג מתחילות לתת אותותיהן ולאו דווקא בכיוון חיובי. "אני בטוח שזה רק עניין של זמן לפני שיתרחש תיקון בתעשייה", אמר המפיק ההוליוודי הבכיר רם ברגמן בראיון ל-ynet בנובמבר אשתקד, "כשיש לך 560 תוכניות חדשות בכל שנה, ועוד מספר סרטים שמופקים מלכתחילה לסטרימינג, זה פשוט לא בר-קיימא. ועכשיו כשהחברות מגיעות לרוויה ופוטנציאל ההתרחבות העסקית שלהם מצטמצם, אז להשקיע מיליארדי דולרים בהפקת תוכן הופך לבלתי מוצדק, ואז מה שיקרה הוא שהתקציבים יהיו קטנים יותר. המשמעות של זה היא שיופקו פחות סרטים וסדרות, ובנוסף לזה השכר בתעשייה יצנח. כל אנשי המקצוע שעוסקים בקולנוע יצטרכו לספוג את זה".
7 צפייה בגלריה
רם ברגמן
רם ברגמן
"להשקיע מיליארדי דולרים בהפקת תוכן הופך לבלתי מוצדק". רם ברגמן
(צילום: באדיבות נטפליקס)
את התהליך הזה מנסים איגודי התסריטאים והשחקנים לבלום, וזאת למרות הטענות של אנשי הממון שתביעותיהם לא מציאותיות או האיומים שנשמעו מגורם אנונימי בתעשייה ושאמר שזה רק עניין של זמן עד שהשחקנים השובתים ימצאו את עצמם במשבר כלכלי שלא יאפשר להם להתקיים. אל מול כל הטיעונים הללו, תירוצים בעיני הנהגת ארגון השחקנים, אמרה דרשר במסיבת העיתונאים: "אין לנו ברירה. אנחנו הקורבנות פה. אנחנו קורבנות של ישות תאבת בצע. אני בהלם מהדרך שבה אנשים בעסק הזה מתייחסים אלינו. אני לא יכולה להאמין, בכל הכנות, עד כמה אנחנו רחוקים מהם בכל כך הרבה סוגיות. איך שהם טוענים שהם עניים, ושהם מפסידים כסף על ימין ועל שמאל, בעודם מקצים מאות מיליוני דולרים ליו"רים שלהם. זה מגעיל, הבושה היא שלהם". היא סיכמה בקריאת השכמה לבוסים ואמרה: "אנחנו גאים, כי אנחנו כוח העבודה. אתם חייבים לחלוק איתנו את העושר שלכם, כי אינכם יכולים להתקיים בלעדינו".

אז מה זה אומר בעצם שחקנים שובתים?

בניגוד לתסריטאים ששביתתם משמעותה השהיה של כל פרויקט שבו הם מעורבים בתהליך הכתיבה לפני תחילת ההפקה ובמהלכה, על חברי ארגון השחקנים אסור להתייצב לצילומי כל הפקת סרט וסדרה, אבל בנוסף לכך עליהם להימנע מכל סיוע לקידום סרטים וסדרות שכבר צולמו. מדובר במכה כפולה עבור המפיקים. על פי ההוראות של הנהגת SAG-AFTRA לחברי הארגון אסור לחתום על חוזה עם כל הפקה בכל רמה שהיא - בין אם מדובר בהפקה של סרט עצמאי דל תקציב או שובר קופות במימון האולפנים הגדולים של הוליווד. כל סוגי ההופעה על המסך ומחוץ לו נמצאים מחוץ לתחום בין עם משחק, פעלולים, שירה, קריינות, דיבוב וכו'. כמו כן, השחקנים מתבקשים להימנע מקיום פעילות מאחורי הקלעים כמו אודישנים, חזרות, או לשמש כניצבים. בנוסף לכך, הם נגרעים מהתייצבות בפסטיבלים לצורך קידום הקרנות סרטיהם, השתתפות בראיונות ופעילות יח"צ או מלהשתתף באירועים שונים מטעם האולפנים.
7 צפייה בגלריה
קאסט שחקני "אופנהיימר" בפרמיירה בלונדון
קאסט שחקני "אופנהיימר" בפרמיירה בלונדון
אירועי יח"צ ושטיחים אדומים - יישארו בחוץ. קאסט שחקני "אופנהיימר" בפרמיירה בלונדון
(צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
עם ההכרזה על השביתה שחקנים רבים, בהם איווט ניקול בראון ("קומיוניטי"), קומייל ננג'יאני ("ברוכים הבאים לצ'יפנדיילס"), הביעו את תמיכתם במהלך וביו"ר האיגוד פראן דרשר. ג'יימי לי קרטיס ("הכול בכל מקום ובבת אחת") פרסמה בחשבון האינסטגרם שלה תמונה של מסכות הקומדיה והטרגדיה וכתבה כי "הגיע הזמן להוריד את המסכות ולהרים את השלטים". בוב אודנקירק ("סמוך על סול") צייץ: "קדימה פראן! איזו הצהרה עוצמתית. אני עומד לצידה, ולצד כולם ב-SAG וב-WGA". עוד הביעה את תמיכה ברשתות החברתיות השחקנית סינתיה ניקסון ("סקס והעיר הגדולה" והמשכונה - "פשוט ככה"), שצייצה כי היא "גאה לעמוד לצד התסריטאים. שחקנים וכותבים דורשים גמול הולם על הרווחים שוברי השיאים שהאולפנים עושים על גבי העבודה הקשה שלנו כבר יותר מדי זמן. אנחנו ננצח!".