השימוע שנערך ביום רביעי האחרון בקונגרס לנשיאות של שלוש מהאוניברסיטאות המובילות בארצות הברית בנושא התגובה שלהן כלפי העלייה בפשעי השנאה והאנטישמיות בקמפוסים מאז תחילת המלחמה בעזה גרר ביקורות עזות. הסיבה הייתה ההתחמקות הגורפת שלהן מתשובה חד משמעית לשאלה: האם הן ינקטו צעדים משמעתיים נגד סטודנטים שקוראים לרצח-עם של יהודים.
2 צפייה בגלריה
דייויד שווימר
דייויד שווימר
דייויד שווימר
(צילום: Rich Fury/Invision/AP)
אחד מהמבקרים החריפים היה השחקן (היהודי) דייויד שווימר, שבלשון המעטה לא אהב את התגובות של השלוש והביע אכזבה מחברי קונגרס רבים, שבוחרים לשתוק ולא להוקיע באופן פומבי וברור את העלייה באנטישמיות.
"הדיקניות של הרווארד, UPenn ו-MIT העידו בפני הקונגרס ולא היו מסוגלות לענות אפילו על השאלות הכי ישירות 'כן' או 'לא'", כתב שווימר באינסטגרם. "הן התחמקו וחייכו תוך כדי שנשאלו על האנטישמיות חסרת הרסן והקריאות לרצח-עם בקמפוסים שלהן.
"הקונגרס לאחרונה העביר את החלטה מספר 894, שמגנה ומוקיעה את העלייה הדרסטית באנטישמיות בארצות הברית וברחבי העולם. אבל שימו לב לזה: 106 דמוקרטים בקונגרס סירבו להצביע בעדה. תנו לי לחזור על זה - 106 דמוקרטים סירבו להוקיע את העלייה הדרסטית באנטישמיות בארה"ב וברחבי העולם. 92 מהם נכחו בהצבעה. כנראה שהם היו נוכחים בגופם, אבל השאירו את המצפן המוסרי והמצפון שלהם בבית. שתיקה משמעותה שיתוף פעולה".
במהלך השימוע שנערך בבית הנבחרים התבקשו נשיאות אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת פנסילבניה UPenn ו-MIT לספק תשובות לשאלות המחוקקים על הפעולות שהם נוקטים נגד תלמידים שמעורבים במעשי אנטישמיות, כיצד נוהלי הגיוס של המוסדות מבטיחים שהסגל ייצג נקודות מבט מגוונות וכיצד הם מבטיחים בטיחות בקמפוס.
2 צפייה בגלריה
קלודין גיי, נשיאת הרווארד במהלך השימוע
קלודין גיי, נשיאת הרווארד במהלך השימוע
קלודין גיי, נשיאת הרווארד במהלך השימוע
(צילום: EPA-EFE/WILL OLIVER)
הנציגה הרפובליקנית של מדינת ניו יורק, אליס סטפניק, בוגרת הרווארד בעצמה, התעמתה במהלך השימוע עם הנשיאה של המוסד קלודין גיי ושאלה אותה האם הרווארד תנקוט צעדים משמעתיים נגד סטודנטים שמשתמשים בפומבי בביטוי "מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית" או "אינתיפאדה". גיי השיבה כי "הסוג הזה של דיבור הוא מלא שנאה, פזיז ופוגעני, מתועב", אבל כשסטפניק הקשתה ושאלה האם סוג זה של דברי שנאה מותר בהרווארד, גיי ענתה כי "זה מנוגד לערכים של הרווארד, אבל אנחנו מחויבים לחופש הביטוי אפילו של דעות פוגעניות ומעוררות שנאה".
גיי הסבירה שכאשר הדיבור הופך למעשים שמפרים את המדיניות של המוסד נגד בריונות והטרדה, או מסית לאלימות – אז ננקטת פעולה. את סטפניק זה לא סיפק: "את צריכה להתפטר", אמרה לה.
מאז גיי הספיקה להתנצל על דבריה בקונגרס, ובריאיון לעיתון הסטודנטים של האוניברסיטה, חזרה בה: "אני מתנצלת, למילים יש משמעות. נקלעתי למה שהפך לחילופי דברים קרביים על מדיניות ונהלים. מה שהייתי צריכה לעשות באותו הרגע היה לחזור לאמת המנחה שלי, והיא שלקריאות לאלימות נגד הקהילה היהודית שלנו אין מקום בהרווארד, ולעולם לא יהיה".