סופרים ומשוררים התכנסו הערב (ג') בבית הספר קפלן בתל אביב במחאה על המצב הפוליטי והמהפכה המשפטית. בין היוצרים והמשתתפים שנשאו דברים על הבמה - הסופר, התסריטאי והבמאי יהושוע סובול, המשוררת והסופרת לאה איני, המשוררת שולמית אפפל והסופרת אילנה ברנשטיין.
3 צפייה בגלריה
יהושוע סובול, מחאת הסופרים והסופרות
יהושוע סובול, מחאת הסופרים והסופרות
"יש לנו ממשלה ניורוטית" יהושוע סובול, מחאת הסופרים והסופרות
(צילום: ענר גרא)
"כאשר תרבות מפתחת פרנויה מפני כל מה שהוא 'לא אני', אז הזולת מתחיל להוות סכנה, האחר מסתמן כרעל, ואז תרבות גוזרת על עצמה אובדן", אמר יהושוע סובול. "וזה מה שקורה היום בישראל, יש לנו ממשלה נוירוטית. אנחנו עומדים בפני מצב בו הזרם הנוירוטי משתלט על המדינה. צריך להבהיר שאנחנו נלחמים על חייה של המדינה ושל העם. עם שעבר את החוויה של חורבן פעמיים כבר לא נבהל מהפעם השלישית. השעה כשרה למרד".
בעוד איני ואפפל קראו מיצירותיהן, ברנשטיין נשאה דברים: "אני לא רוצה לדבר על ממשלת הבית השלישי, היא לא מפתיעה אותי, ממשלות לדורות ישראל הכשירו אותה. אני לא רוצה לדבר על האופוזיציה כי אין אותה. אני לא רוצה לדבר בתדהמה על ההפכה המשטרית כי היא כבר הייתה פה ב-1969. לא רוצה לדבר על גסיסת הדמוקרטיה כי ישראל מעולם לא הייתי דמוקרטית. לא רוצה לדבר על העליונות היהודית המוחצת של סמוטריץ' ובן גביר. גם הפעם, כמו תמיד, הפלסטינים יכולים לחכות. אני רוצה לדבר על מדינה שיש בה רק ימין וימין. אני לא מרגישה שחתכו לי את המדינה, אני מרגישה אשמה בהיותי משתפת פעולה עם מדינה כובשת. אני לא הנרדפת בסיפור הזה, אני מפגינה כי אין דמוקרטיה עם כיבוש. אני מפגינה כי גם דמוקרטיה וגם כיבוש הן מילים שהתרוקנו ממשמעות. אני רוצה לדבר על הקושי המוסרי לחיות כאן. אני רוצה להרים את הראש השמאלני, לענות לקריאה הפלסטינית, לשנות את ישראל מהיסוד".
3 צפייה בגלריה
לאה איני, מחאת הסופרים והסופרות
לאה איני, מחאת הסופרים והסופרות
לאה איני, מחאת הסופרים והסופרות
(צילום: ענר גרא)
גם המשוררת והסופרת טל ניצן עלתה לבמה, ולפני שניגשה לקרוא קטע קצר מתוך סיפורה, אמרה: "המאבק שמתחולל עכשיו הוא אינו על הדמוקרטיה הישראלית, כי מעולם לא הייתה כזו. למאבק הנוכחי נגד הדיקטטורה אין בסיס".
יו"ר אגודת הסופרות והסופרים צביקה ניר: "מה לשר החינוך החדש שעד לפני שבועיים בכלל לא ידע שהוא שר חינוך, 'להתלבש' על הספריה הלאומית. זה יגיע גם אלינו הסופרים והמשוררים. אני לא מאמין יותר במדינה דמוקרטית יהודית. מי שיהלום בי יכול לשבור לי את הידיים, הרגליים והראש. הוא לא ישבור לי את הנשמה. הוא לא יפגע בספרות. הספרות קדמה לציונות, וחובתנו לנסות ולשמור עליה בכל מחיר".
3 צפייה בגלריה
צביקה ניר, מחאת הסופרים והסופרות
צביקה ניר, מחאת הסופרים והסופרות
"לא מאמין יותר במדינה דמוקרטית" צביקה ניר, מחאת הסופרים והסופרות
(צילום: ענר גרא)
בסוף השבוע האחרון עשרות סופרים וסופרות חתמו על מסמך גילוי דעת שמטרתו להביע התנגדות לרצונו של שר החינוך יואב קיש להעביר את "חוק הספרייה הלאומית". בין הסופרים שחתמו על המסמך נמצאים דויד גרוסמן, חיים באר, אלי הירש, דרור משעני, גליה עוז, שפרה קורנפלד, מיה מיטב, יערה שחורי, רועי חן ונועם פרתום.
כוונתו של השר קיש הינה להכפיף את מינוי חברי דירקטוריון הספרייה הלאומית לשר החינוך, ולבטל את החוק המעניק לה מעמד עצמאי - צעד שיוביל ככל הנראה לפיטוריו של הרקטור שי ניצן. במסמך גילוי הדעת נכתב: "אנו - סופרות וסופרים, משוררות ומשוררים - מתנגדים בכל תוקף לכל התערבות פוליטית בבחירת ההנהלה של הספרייה הלאומית, ודורשים את המשך תפקודה העצמאי והמקצועי. אם היוזמה להכפפת הספרייה הלאומית לגורמים פוליטיים תצא לפועל, לא נפקיד בה את הארכיונים שלנו, נסרב לאשר למו"לים להעביר אליה עותקים מספרינו כפי שדורש מאיתנו החוק ולא ניתן יד לכל פעילות שלה".