אין כמעט מי שלא שמע על הגלקסיה הרחוקה של "מלחמת הכוכבים", אבל בתוך קהל המעריצים של היקום הנפלא, שברא ג'ורג' לוקאס, יש כאלה שזוכרים את הגלקסיה הישנה נושנה מסוף שנות ה-70. ומצד שני יש כאלה שנחשפו אליה 20 שנה לאחר מכן עם טרילוגיית הפריקוולים. אלו הוותיקים, שהיו שם בתחילת הדרך, מכירים את אובי-וואן קנובי המקשיש כפי שגילם אותו סר אלק גינס בסרט הראשון בטרילוגיה המקורית "תקווה חדשה", ואילו אלה הצעירים יותר נחשפו לדמותו הצעירה בגילומו של יואן מגרגור. הסדרה החדשה "אובי-וואן קנובי" מבית לוקאס פילם, מכשירה את הקרקע לדור חדש של מעריצי "מלחמת הכוכבים" - הנכדים של אלה שהיו שם בזמן אמת במפץ הקולנועי הגדול של 1977. לפי פרק הפתיחה המאכזב שעלה אמש (ו') בדיסני+, דמותו המיתולוגית של הג'דיי המזדקן משמשת רק כתירוץ כדי לפתוח פתח לעולמם של ילדים. אלו שמככבים על המסך, ואלו בבתים שאמורים לצפות בהם.
הפרק הראשון נפתח בסקירה קצרה של טרילוגיית הפריקוולים, בו עשינו היכרות מחודשת עם אובי-וואן בגרסתו הצעירה בגילומו של מגרגור. עבור רבים מבין מעריצי "מלחמת הכוכבים", סרטי הטרילוגיה ההיא - "אימת הפנטום" (1999), "מתקפת המשובטים" (2002) ו"נקמת הסית'" (2005) - היו בגדר סימן לקריסת היקום של לוקאס לתוך עצמו. מאז הוא אומנם הלך והתרחב כמותית, אך בעיני רבים התכווץ איכותית. הקולנוען השאפתן ניסה להלחים בין התפיסה הפוליטית שלו כאדם בוגר וחדור מוטיבציה לבין הפנייה לקהל חדש וצעיר שלא ידע את גרידו, לאנדו קלריסיאן או ג'אבה דה-האט. הניסוי היה מעניין ונועז, ולא בהכרח מוצלח. על כן, תקציר אירועי הפריקוולים עשוי להיתפס בגדר רבים כאזהרה. נוסטלגיה מוטלת בספק. זוהי תזכורת לדרך בה הכתים הילד ג'ייק לויד את מורשת משפחת סקייווקר בהופעה ירודה כאנקין הצעיר ב"אימת הפנטום", והבעיה הזו צפויה לחזור על עצמה גם כאן על המסך הקטן.
למרות הנוכחות של מגרגור, ושחקנים בוגרים אחרים כמו ג'ואל אדג'רטון, בני ספדי, קומייל ננג'יאני, רופרט פריינד, סונג קאנג, מוזס אינגרם, וגם היידן כריסטנסן - ששב לתפקידו כאנקין סקיווקר בגרסת דארת' ויידר - מי שמסומנת כשחקנית הראשית היא ויויאן ליירה בלייר בת התשע, שמגלמת את הילדה ליה אורגנה, הלא היא הנסיכה ליה. כבר עתה אפשר להניח שהיא תהיה עבור אובי-וואן מה שבייבי יודה היה עבור דין דג'ארין ב"המנדלוריאן", הסיפתח הטלוויזיוני המוצלח של דיסני+. עלילת הפרק הראשון נחלקת בין המאסטר הזקן, המתבודד ושבור הלב שאיבד אמונה בעצמו ובכוח, ומסתתר מפני האינקוויזיטורים, שפשטו על הכוכב טטואין כדי לאתר ולצוד אבירי ג'דיי בשם האימפריה. במקביל זוהי ליה השובבה שמתרוצצת לה ללא חשש ברחבי הכוכב אולדרן, ונחטפת על ידי כנופיית עבריינים נבזית.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אובי-וואן קנובי"
מתוך "אובי-וואן קנובי"
מתוך "אובי-וואן קנובי"
(צילום: באדיבות דיסני+)
לאלה שהדחיקו את ההתרחשויות בטרילוגיית הפריקוולים, נזכיר את סיפור הרקע: כג'דיי צעיר, אובי-וואן הופקד להדריך את אנקין סקייווקר בדרכי הכוח לאחר מותו הטרגי של מאסטר קוויי גון ג'ין, האב הרוחני של שניהם. לרוע המזל, אנקין התפתה לצד האפל של הכוח וכרת ברית עם לורד פלפטין הערמומי תוך שהוא בוגד בחבריו ועוזר למגר את מסדר אבירי הג'דיי. בקרב אחד על אחד מלא דם, יזע ודמעות בין אובי-וואן לאנקין, הכריע המדריך את הפדואן שלו ופצע אותו אנושות. חייו של אנקין ניצלו על ידי הסבתו לאדם-מכונה אותו אנו מכירים כדארת' ויידר, יד ימינו של הרודן שמוביל את מאמצי רדיפת שאריות מסדר הג'דייז. הוא לא יודע בשלב הזה שבין אותן שאריות יש גם את בנו לוק ובתו ליה, שמעולם לא ידע על קיומם. בעוד שליה אומצה על ידי הסנטור בייל אורגנה ואשתו בכוכב אולדרן, לוק הופקד ברשות דודו אוון לארס בחווה חקלאית בכוכב טטואין, ואובי-וואן מלווה את התפתחותו מרחוק.
ביקורות טלוויזיה נוספות:
זוהי נקודת הסיום של "נקמת הסית'", שהיא גם נקודת הפתיחה של עלילת הסדרה החדשה שמתחוללת כעשר שנים אחרי. ההפתעה היא שאובי-וואן, שאמור להיות המלאך המגונן של לוק, מזומן על ידי בייל אורגנה (ג'ימי סמיתס חוזר לתפקידו מהפריקוולים) להציל את ליה מציפורני חוטפיה. אובי-וואן נמצא בשפל רוחני ופיזי, שגרת יומו נעה ממגוריו במערה במדבר לבין עבודה במעין מפעל לעיבוד בשר מפלצות, והוא לא מאמין בתחייה אפשרית אל מול הדיכוי של האימפריה. אבל כשהאיום על חייה של ליה ברור ומיידי, הוא נחלץ לעזרה ונדרש לשחזר את הביטחון העצמי שלו. זו לא צפויה להיות משימה פשוטה כששלושה אינקוויזיטורים שורצים בטטואין במשימת איתור והשמדה של אבירי ג'דיי. למעשה, אחת מהם, המכונה "האחות השלישית" (מוזס אינגרם), היא הכוח המניע במזימת החטיפה של הנסיכה ליה, שנהגתה כחלק מהאובססיה שלה ללכידתו של אובי-וואן קנובי.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אובי-וואן קנובי"
מתוך "אובי-וואן קנובי"
מתוך "אובי-וואן קנובי"
(צילום: באדיבות דיסני+)
3 צפייה בגלריה
מתוך "אובי-וואן קנובי"
מתוך "אובי-וואן קנובי"
האינקוויזיטורים שורצים בטטואין במשימת השמדת אבירי ג'דיי. מתוך "אובי-וואן קנובי"
(צילום: באדיבות דיסני+)
אחרי שג'ון פאברו ודייב פילוני ניסו לקחת את הדמויות החדשות והישנות של "מלחמת הכוכבים" עד לקצה האפשרי מבחינת קיבולת האלימות של דיסני+ בסדרות "המנדלוריאן" ו"ספרו של בובה פט", מגיעה הבמאית דבורה צ'או ובוחרת להתרכז בילדה ליה האמיצה, השובבה ורבת התושיה ומערכת היחסים שעתידה להירקם בינה לבין אביר הג'דיי המאוכזב והמהוסס, שהיה פעם המדריך של אביה שמעולם לא הכירה. למרות שהסדרה נוטה יותר ליישר קו עם תכנים לכל המשפחה מאשר קודמיה, דיסני+ הודיעה כי תוסיף אזהרת צפייה לשידור הסדרה בצל הטבח הנורא בבית הספר היסודי בעיירה יובלדי שבטקסס. זאת הבעיה כשיוצרים תכנים על ילדים שפונים לילדים. המטרה היא לעודד יצר הרפתקנות בנפשות הרכות, אבל זו חייבת להיות סטרילית. צריך לגונן על הילדים, במיוחד בימים קשים אלה. זה יכול לעבוד אולי ב"טלטאביז", אבל לא ביקום של "מלחמת הכוכבים" רווי ההתנגשויות הפוליטיות והלוחמניות.
זו הסיבה העיקרית ש"אובי וואן קנובי" מאכזבת. יש בה פחות אלימות, יותר רגש. פחות אקשן, פיצוצים וחלליות, ויותר תמימות, שטותניקיות והרפתקנות. כך היא שומרת על אלמנטים מובהקים ספציפיים מהמורשת האינפנטילית של הפריקוולים, ומנגד פורקת את כל המטענים האידיאולוגים וההקשרים הפוליטיים שלהם. לקהל הטבעי של הסדרה - ילדי ההווה - זה ממש לא ייחסר, אבל עבור ילדי העבר שכבוגרים מחפשים עדיין ממד של רצינות בעולם התוכן של "מלחמת הכוכבים", הסדרה החדשה היא בגדר חילול הקודש. פגיעה בשמה הטוב של הדמות האייקונית שהפכה למודל שגור עבור כל מדריך נערץ. ליוצרי "אובי וואן קנובי" כנראה לא היה אחד כזה.