כשחברת אפל פלוס הודיעה על ליהוקם של ג'ארד לטו ואן הת'אווי לדמויותיהם של אדם נוימן ואשתו רבקה, היו בארצות הברית מי שנזעקו בנוגע למידת התאמתם של השחקנים הגויים ליזם הישראלי ואשתו היהודייה הכשרה. התגובות הללו היו קדימון לפרשת ה-JewFace של הלן מירן ב"גולדה", וכמוה גם הן דעכו די במהרה. לאחר צפייה בפרק הראשון של הסדרה WeCrashed, שתעלה באפל tv פלוס בסוף השבוע הקרוב (18 במרץ), אפשר לבשר שלטו והת'אווי נהדרים ומדויקים בהופעתם. מה שכן צריך להטריד את הצופים המודאגים שבינינו זה הדמויות עצמן, או הייצוג שלהן בסדרה כקריקטורות קומיות, נכלוליות, מגוחכות - ולמרות זאת, מלאות צ'ארם.
הקרנת הבכורה של הפרק הראשון התקיימה היום (א') לפנות בוקר במסגרת פסטיבל הקולנוע של SXSW בעיר אוסטין שבטקסס, ואליה התייצבו לטו והת'אווי עם יוצרי הסדרה לי אייזנברג ודרו קרבלו, והשחקן קייל מרווין, שמגלם את שותפו העסקי של נוימן, מיגל מקלווי. פסטיבל SXSW מיצב את עצמו בשנים האחרונות ככנס של תעשיית ההייטק יותר מאשר אירוע תרבותי, כך שאין זה פלא שאת בית הקולנוע פרמאונט המקומי מילאו מאות צופים סקרנים, בין שהם חובבי קולנוע ובין שהם סטארט-אפיסטים, או גם וגם. כך או כך, אין כמעט מי שלא מכיר את סיפור קריסתה של חברת WeWork ושל המייסד המושמץ שלה אדם נוימן. ואכן, נקודת הפתיחה של הסדרה היא הצבעת ועד המנהלים של החברה להדחת היו"ר, לאחר פרסום התחקיר על התנהלותו ב"וול סטריט ג'ורנל" ב-2019. נוימן, שמתעורר לעוד יום נוסף מחוץ למשרד, מוזעק לישיבת חירום. הוא אחרי הבאנג של הבוקר, אבל קצת מבולבל ואפילו חושש. ובצדק. ברגע זה מי שנוסכת בו ביטחון עצמי היא אשתו רבקה.
3 צפייה בגלריה
מתוך WeCrashed
מתוך WeCrashed
אולי עצוב למי שחווה את זה, אבל מצחיק על המסך. מתוך WeCrashed
(צילום: +AppleTV)
ביטחון עצמי הוא לא משהו שאי פעם היה חסר לנוימן, והתכונה הזאת היא אחד הכוחות המניעים והמאוד קומיים של הסדרה. אומנם ביטחון עצמי מביא איתו עוצמה אדירה לבניית הצלחה, אך כמות מופרזת שלו הופכת לכוח משחית שעלול להרוס כל מה שנבנה. מצד אחד הביטחון הוא המחולל של תחושת השליחות והאמונה בדרך, ומצד שני הוא עלול ליצור נתק מהמציאות שמסביב. לפי WeCrashed, זה בדיוק מה שקרה לנוימן. זה אולי קצת עצוב למי שחווה את הסיפור המטורף הזה במציאות - אבל וואו, כמה שזה מצחיק על המסך הקטן, ממש כפי ש"הזאב מוול סטריט" היה על המסך הגדול. יש המון קווי דמיון בין הדמות של ג'ורדן בלפורט שגילם ליאונרדו דיקפריו לבין נוימן, לפחות בגילומו של לטו. שניהם הגיעו משום מקום אבל נהנו מחשיבה מקורית, כוח שכנוע ושאפתנות חסרת גבולות בדרך אל הפסגה. רק שאז פורצות החוצה תאוות הבצע והתשוקה לעוצמה, השחצנות והנכלוליות. עד סוף העונה, צופי WeCrashed ייחשפו למגוון התכונות באישיותו של נוימן.
בשלב הראשון בפרק הפתיחה, העלילה מתרכזת בסיפורו של נוימן כיזם ישראלי תחמן בניו יורק, המחפש לעצמו חזון עסקי ומשקיעים שיממנו אותו. הוא נע בין מצגות ביגוד לתינוקות, לקידומי מכירות של נעלי עקב מתקפלות בהשתתפות אחותו הדוגמנית עדי נוימן (בגילומה של השחקנית הישראלית שנטי אשנטי). בשלב הזה של חייו, הגבר הצעיר מכפר סבא נמצא בשפל כלכלי, אך מתעלם ממנו. כך למשל בסצנה משעשעת שבה הוא פוגש שכן במעלית ומזמין אותו לדרינק ספונטני בדירה השכורה שלו, "אני מישראל ואצלנו שכנים הם כמו משפחה. אנחנו כל הזמן מבלים אחד בבית של השני", הוא אומר לשכן המובך, שמשתכנע להצטרף אליו (בין השאר כי אדם מזכיר שאחותו שגרה איתו היא דוגמנית על). אלא שאפילו המחווה הידידותית הזו מתבררת כהונאה - המטבח של המארח ריק לחלוטין וכל מה שהוא מעוניין בו זה ארוחה חמה שהאורח הביא איתו במקרה.
3 צפייה בגלריה
מתוך WeCrashed
מתוך WeCrashed
נוכל מקסים. לטו מתוך WeCrashed
(צילום: +AppleTV)
זהו אדם נוימן על פי WeCrashed - נוכל מקסים. הוא מרמה את כולם, וגם קצת את עצמו. דומה שכל האנשים הקרובים אליו - ואין יותר מדי כאלה בעיר הגדולה - הם רק כלים מזדמנים עבורו שניתן להשתמש בהם ולתמרן אותם בדרך להצלחה. אלו יכולים להיות אנשי ממון שעשויים להשקיע במיזמים שלו, שותף עסקי שעושה את כל העבודה הקשה בשבילו, או שכן מזדמן עם משלוח טייק-אוויי שהוא חומד לעצמו. האדם היחיד שהוא קושר איתו קשר של אמון מלא זו אשתו רבקה, וסיפור האהבה שלהם הוא המחולל המרכזי של עלילת הפרק הראשון. כשהוא מגייס את כל הצ'ארם החלקלק שלו כדי להתחיל איתה, היא מזלזלת. כשהוא עושה לה סטוקינג, היא חושדת. כשהוא מאחר לדייט הראשון שלהם ומבקש לשלם את החשבון, היא מסתלקת. "אתה כולך בולשיט", היא אומרת לו. אבל מישהו שמתמחה בבולשיט יודע לזהות בולשיט של מישהו אחר, וכך גם במקרה של האישה שמולו.
לעוד ביקורות טלוויזיה:
רבות כבר דובר, נכתב ואפילו צולם בנוגע לעלייתו ונפילתו של אדם נוימן, אבל כסדרה דרמטית, יוצרי WeCrashed הרשו לעצמם לחדור למרחבים האישיים של בני הזוג ולנתב אותם למעין סיפור עוקץ קומי. יש כל כך הרבה רגעים משעשעים בתסריט והם כולם סובבים סביב רוח היזמות, הביטחון העצמי המופרז והשחצנות של אדם. בדרך כלל נהוג להגיד על אנשים כמוהו שהם חיים בסרט, אבל כאן הוא חי בסדרה. ההומור פה מתגמל במיוחד עבורנו הישראלים, שיזדהו עם דמות המאכער מארץ הקודש שבא לכבוש את ארץ ההבטחות הבלתי נגמרות. זה לא מאוד מפתיע, אבל לטו באמת אימץ את כל המניירות הללו.
3 צפייה בגלריה
מתוך WeCrashed
מתוך WeCrashed
הומור שמתגמל במיוחד אותנו, הישראלים. לטו והת'אווי מתוך WeCrashed
(צילום: +AppleTV)
לטו נכנס לדמותו של נוימן בצורה כמעט מושלמת. בניגוד לתפקיד האחרון שלו כפאולו גוצ'י בסרטו של רידלי סקוט "בית גוצ'י", השחקן האמריקני הכחוש נראה כמו נוימן בקווים כלליים, ובהופעתו על המסך הופכים הקווים הללו לדקים ומדויקים אף יותר. אבל לטו, שקרא המון כתבות על נוימן וצפה באינספור קטעים מצולמים מהמצגות, ההרצאות והראיונות שלו, התמסר אליו כמעט לחלוטין. האנגלית במבטא הישראלי בפיו זורמת בחופשיות, אבל גם כשהוא יורד לעומקה של הדמות השטחית לכאורה שהוא מגלם, הוא מצליח להביא את סיפור הרקע, עם כל המקורות התרבותיים שלה. החלטורות, מצגי השווא, ובעיקר החוצפה נטולת הרסן - כל המאפיינים האלה מקבלים מקום בהופעה של לטו, ונדמה שהישראליות בוקעת ממנו בטבעיות, לטוב ולרע.
אפשר להניח שכשנוימן, רבקה ובני משפחתם יצפו ב-WeCrashed הם מאוד לא יאהבו את האופן שבו הם מתוארים. מה שמניע את העלילה ואת הטון הקומי שלה זה הייצוג הקריקטורי של השניים, ולמרות שהיוצרים אייזנברג וקרבלו נשבעו שהם ניסו להימנע מכך, זאת התוצאה הסופית. היא מענגת, מצחיקה וגם די מחכימה, אבל מי מבינינו שדואגים יתר על המידה לשמו הטוב של העם היהודי צריכים להיות מוטרדים בהחלט. לא בגלל שלטו והת'אווי אינם ייצוגים נאמנים למקור, אלא דווקא ההפך - בגלל שהשחקנים עושים את עבודתם היטב, ובכישרונם הרב מגלמים את הדמויות עצמן, שבדיעבד הפסיקו להיות סיבה לגאווה עבורנו. כאילו העם היהודי לא סבל מספיק עם מעלליו של שמעון חיות, שתועדו בסרט הדוקו "נוכל הטינדר" בנטפליקס, עכשיו יש לנו את אדם נוימן על הראש באפל tv פלוס. ולתפארת מדינת ישראל.