שריל סנדברג, לשעבר סמנכ"לית חברת מטא (פייסבוק), השלימה אמש בישראל צילומים לסרט דוקומנטרי חדש בהובלתה שיעסוק בפשעי המין שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, תחת הכותרת "זעקות ואז שתיקה" (Screams Before Silence).
2 צפייה בגלריה
שריל סנדברג. מתוך "זעקות ואז שתיקה"
שריל סנדברג. מתוך "זעקות ואז שתיקה"
שריל סנדברג. מתוך "זעקות ואז שתיקה"
(צילום: רן מנדלסון)
הסרט צפוי להציג מידע חדש על אירועים ספציפיים שהתרחשו כחלק מהמתקפה, ומציג עדויות למעשי האונס והפגיעות המיניות שביצעו המחבלים בנשים ובנערות ישראליות. אל אלו יצטרפו עדויות נוספות שנאספו לאחר שחרורן של חטופות משבי החמאס. בניסיון להעלות למודעות העולמית את היקף הזוועות שביצע חמאס - סנדברג שהתה בישראל בשבוע האחרון והשלימה את צילומי הסרט, שכללו צילומים ביישובי עוטף עזה וברעים, שם התקיימה מסיבת נובה. בין המרואיינים ישנם עדי ראייה, חטופות משוחררות, אנשי זק"א ומשטרה, מומחים רפואיים ופורנזיים, ושורדות טבח.
מאז פרוץ המלחמה, סנדברג היא מהקולות הבולטים לגינוי פשעי חמאס, כשב-20 בנובמבר היא אף פרסמה טור דעה בנושא ב-CNN תחת הכותרת "דבר אחד שכולנו יכולים להסכים עליו", שבו קראה כי "לא משנה מה עמדתכם, אונס לעולם לא יכול להיות כלי מלחמתי". עוד נשאה נאום באירוע במטה האו"ם שבו נכחו שורדות הטבח, וקיימה פגישות עם מנהיגי מדינות.
2 צפייה בגלריה
שריל סנדברג. מתוך "זעקות ואז שתיקה"
שריל סנדברג. מתוך "זעקות ואז שתיקה"
שריל סנדברג. מתוך "זעקות ואז שתיקה"
(צילום: רן מנדלסון)
הסרט מיועד להפצה בתחילת אפריל 2024 והופק בשיתוף קסטינה תקשורת, שעומדת גם מאחורי הפקת הסרט NOVA# על הטבח במסיבת הטבע ברעים, שהכה גלים בארץ ובעולם. סנדברג כאמור הייתה בכירה במטא (פייסבוק לשעבר) ונחשבה למספר 2 בפייסבוק, והודיעה על עזיבתה באופן מפתיע ביוני 2022.
סרטה של סנדברג מצטרף לדוקו בינלאומי נוסף שמופק בימים אלה בקופרודוקציה ישראלית-צרפתית. הסרט, מאת חברות ההפקה סטודיו ענני ופדריישן סטודיוז, נקרא זמנית "כן היו הדברים מעולם", והוא יחקור את פשעי האלימות המינית שבוצעו כחלק ממתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, ויתמקד בשימוש של חמאס באונס ובטרור מיני כנשק מלחמה, שנועד לגרום לטראומה פיזית, רגשית ופסיכולוגית בקרב הקורבנות.
על הבימוי הופקד במאי הדוקו הנודע בנואה ברינגר ("כוח וגנר"). "בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, החל בישראל מרדף עיקש אחר האמת - משימה בעלת חשיבות היסטורית לתעד באופן עצמאי את מה שהתחולל, בייחוד כלפי נשים, במהלך יום הטרור הזה", אמר בהתייחס להפקה, "הפרויקט הזה ילווה את המסע המורכב שמטרתו לבסס את העובדות ולעורר מודעות ברחבי העולם לשימוש באלימות מינית כנשק מלחמה".