1 צפייה בגלריה
הפגיעה הובילה להכחדת הדינוזאורים
הפגיעה הובילה להכחדת הדינוזאורים
הפגיעה הובילה להכחדת הדינוזאורים
(צילום: רויטרס)
זה המאורע ששינה לנצח את החיים על כדור הארץ. לפני 66 מיליון שנה התרסק בחצי האי יוקטאן שבמקסיקו אסטרואיד או שביט, גרם למכתש ענק - והוביל בסופו של דבר להכחדת הדינוזאורים ו-75% מהחיים על כדור הארץ. אבל מאיפה הוא הגיע? תשובה לכך לא הייתה. עד עכשיו.
שני חוקרים מהרווארד - הפרופ' הישראלי-אמריקני אבי לייב ותלמידו אמיר סיראז' - העלו תיאוריה חדשה במחקר שפורסם במגזין "Scientific Reports", תיאוריה שיכולה לתת לכך פתרון. אמנם ההערכה הרווחת היא שאסטרואיד עצום הוא שפגע במכתש צ'יקושלוב ושם קץ לטירנוזאורוס רקס, ולכל מה שאי פעם הוא צד - אבל לפי התיאוריה החדשה שביט הוא שגרם לחורבן האדיר.

באמצעות ניתוחים סטטיסטיים וסימולציות גרביטציוניות, הראו לייב וסיראז' כי חלק משמעותי משביט שנוצר בעננת אורט, אזור שנמצא בקצה מערכת השמש ועוטף למעשה את מערכת השמש כקליפה כדורית, ניתז מהמסלול על ידי השדה הגרביטציוני של כוכב הלכת צדק. משם נשלח אותו שביט לקרבת השמש, שכוחה הוביל לשבירתו לחתיכות סלעיות.
דבר זה הגביר את קצב השביטים בדומה לזה שפגע לפי התיאוריה במכתש צ'יקשולוב שבמקסיקו, שרוחבו כמעט 200 ק"מ ועומקו 18 ק"מ. "למעשה, צדק משמש כסוג של מכונת פינבול", אמר סיראז'. "הוא בועט את השביטים הללו למסלול שמקרב אותם מאוד אל השמש".

"המאמר שלנו מעניק הסבר להתרחשות המאורע הזה", אמר לייב בנוגע להכחדת הדינוזאורים. לדבריו, ההבנה אינה רק קריטית לפתרון תעלומה הנוגעת להיסטוריה של כדור הארץ, אלא עשויה להיות מכרעת במקרה שיהיה שוב איום שכזה על כדור הארץ: "זה בטוח היה מראה מדהים, אבל אנחנו לא רוצים לראות את זה".
הפגיעה של האסטרואיד או השביט במקסיקו הובילה לכך שכמויות גדולות של גופרית בצורת חלקיקים קטנים שנותרו באוויר חסמו את אור השמש, והביאו לירידה של כמה מעלות בטמפרטורה ברחבי העולם. עשן, אפר ושפוכת הציפו את האטמוספירה, מה שהוביל לבסוף להשמדת רוב הצמחים ולמחיקת 75% מהמינים שבכדור הארץ.
על פי הסברה, הפגיעה במכתש צ'יקשולוב גם גרמה לרעידת אדמה. גליה הססמיים הגיעו תוך 13 דקות בלבד עד טאניס – אתר מאובנים שנמצא בצפון דקוטה, 3,000 ק"מ משם, אתר שבו התגלו עדויות חותכות להשפעת הפגיעה ההרסנית של האסטרואיד או השביט.