אם לא יהיו שוב דחיות של הרגע האחרון - המסוק-רחפן Ingenuity של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) ימריא מחר (יום ב') לטיסת הבכורה שלו במאדים בשעה 10:30 בבוקר (שעון ישראל). המידע לגבי טיסת הבכורה של כלי טיס הראשון שממריא בכוכב לכת אחר, יתקבל רק כמה שעות לאחר מכן ובנאס"א מתכוונים לערוך מחר בערב תדרוך על תוצאות הטיסה.


המסוק-רחפן נחת במאדים לפני חודשיים בדיוק, כחלק ממשימת "התמדה". אחרי שקיבל את האנרגיה שלו במשך כמה שבועות מרכב החלל, הוא הורד בתחילת החודש על אדמת מאדים ומאז הוא שורד בהצלחה את הלילות הקפואים שם.
אבל מאז היו כמה דחיות, בין היתר בשל הצורך לערוך עדכון תוכנה למערכות של המסוק-רחפן, לאחר שניסוי בלהבים שלו - שנערך בשבוע שעבר - הצביע על צורך כזה. "הצוות בחן ובדק מספר פתרונות פוטנציאליים לנושא זה, והגיע למסקנה כי שינוי והתקנה מחודשת של תוכנת בקרת הטיסות של Ingenuity היא הדרך הטובה ביותר", נמסר בהודעת נאס"א בשבוע שעבר. "אמנם הפיתוח של שינוי התוכנה החדשה הוא פשוט, אולם תהליך אימותו והשלמת העלאתו ל-Ingenuity ייקח זמן מה".

למעשה, המשימה של המסוק-רחפן תהיה קצרה והיא תכלול שלוש טיסות בלבד. בכל טיסה אמור הרחפן-מסוק להגיע לגובה של עד חמישה מטרים מפני הקרקע. מדובר בטיסה קצרה מאוד של 300 מטרים בלבד. הלהבים של הרחפן-מסוק אמורים להסתובב 2,537 פעמים בדקה בזמן הטיסה.
בשל המרחק ממאדים, מפעילי המשימה לא יכולים לשלוט ברחפן בזמן אמת, לכן הוא צריך להיות אוטונומי, ולנהל את הטיסה בעצמו. גם כשמאדים הכי קרוב לכדור הארץ, לוקח למידע ממנו יותר משלוש דקות להגיע אלינו – כלומר הרחפן יסיים את טיסתו הרבה לפני שבמרכז הבקרה יקבלו את המידע על תחילתה.
1 צפייה בגלריה
מסלול הטיסה הקצר במאדים
מסלול הטיסה הקצר במאדים
מסלול הטיסה הקצר במאדים
(צילום: נאס"א)