להבות שבערו על המים במפרץ מקסיקו, עקב דליפה מצינור תת-ימי, עוררו בהלה בסוף השבוע. השריפה השתוללה בדרום המפרץ, עשרות מטרים בלבד ממתקן קידוח ימי של חברת הנפט הממשלתית של מקסיקו, Pemex. בחברה אמרו כי השריפה החלה בעקבות דליפת גז מצינור תת-ימי. כדי להשתלט על האש הצינור נסתם וסירות שהוזעקו לאזור המטירו מים על הלהבות. כעבור כמה שעות כובו הלהבות.

בריאיון לאולפן ynet התייחס רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, לתקלה במפרץ מקסיקו. "אנחנו לא מכירים את פרטי המקרה, ורק ניזונים מהתקשורת כמוכם, אך ההבנה שלנו היא טיפה יותר מעמיקה", הוא אמר. "דיברתם על האוניות שלכאורה כיבו את האש, הם לא ניסו לכבות את האש, אי אפשר לכבות גז בצורה כזאת עם מים, לדעתנו הם עשו זאת כדי לשמור על האסדות שהייתה קרובה מאוד, יותר קרה, הם מקררים את האזור, אבל אלו בהחלט מחזות מפחידים".
גם מול חופי ישראל יש גם קידוחי גז, עמיר התייחס לשאלה האם מראות מפחידים כאלה יכולים לקרות גם אצלנו. "תקלות קורות וכשמתעסקים עם גז בים ועם נפט בים, אז אנחנו רואים דברים כאלה", הוא אמר והזכיר את אסון הזפת, שלפי המשרד להגנת הסביבה נגרם מספינה שהובילה נפט בצורה בלתי חוקית מאיראן לסוריה. "קיבלנו תזכורת בפברואר האחרון של תקלות וזיהמום שקורים כל הזמן ואנחנו צריכים להיות ערוכים, ערוכים יותר טוב בכל מובן וכל היטב. במקרה הזה, כמו שמצטייר, הייתה פריצה בצינור גז טבעי בקוטר 12 אינץ', שהוביל גז טבעי מאחת האסדות. אנחנו לא יודעים למה זה הגיע לנקודת הבזקה ודליקה, אבל תקלות כאלה יכולות לקרות גם פה".

עמיר דיבר גם על ההיערכות של ישראל ועל כך שגז טבעי אינו דלק ירוק. "ישראל נמצאת בעיצומו של קמפיין להכנסת גז טבעי, יותר הפקות של גז טבעי וזה טוב, כי הוא מחליף דלקים מזהמים", הוא אמר. "אבל יש אבל גדול, זה משהו שהמנכ"לית והשרה הצהירו על זה אלפי הצהרות, אסור שזה יבלבל אותנו, גז טבעי זה פתרון ביניים. וכל הדלקים הפוסיליים זה פתרון ביניים. הכיוון שלנו זה אנרגיות מתחדשות והתקלות האלה הן עוד רמזור אדום שנדלק בפני כולנו - למה אנחנו לא יכולים להסתמך על הדלקים הפוסיליים לעתיד הרחוק. אני אומר עוד פעם, הגז הזה זה נחמד, אבל אסור להסתמך עליו. זה פתרון ביניים ותקלות קורות ומבחינתנו".
בארגונים למען איכות הסביבה אמרו בעקבות התקרית במקסיקו כי מדובר בתזכורת נוספת לסכנות הטמונות בקידוחים ימיים. "אלו הסיכונים שעמם אנו מתמודדים באופן יום-יומי, ואשר דורשים שינוי במודל האנרגיה, כפי שדרשנו", אמרו בשלוחה של גרינפיס במקסיקו. מיוקו סקשיטה, ראש תוכנית האוקיינוסים במרכז לגיוון ביולוגי בארה"ב, מסר כי "התמונות המבהילות ממפרץ מקסיקו מראות לעולם שקידוח ימי הוא דבר מלוכלך ומסוכן". הוא הוסיף: "התאונות המחרידות הללו ימשיכו להרוס את המפרץ אם לא נשים סוף לקידוח הימי, אחת ולתמיד".
1 צפייה בגלריה
"טבעת אש" במי מפרץ מקסיקו
"טבעת אש" במי מפרץ מקסיקו
"טבעת אש" במי מפרץ מקסיקו
ל-Pemex, יש לציין, יש היסטוריה לא-קצרה של תאונות במסגרת פעילותה. ב-2015 ארבעה עובדים נהרגו ועוד 16 נפצעו בעקבות פיצוץ במתקן אחר שלה במפרץ מקסיקו. שנתיים לפני כן, בינואר 2013, פיצוץ שנוצר מגז שהצטבר במטה החברה במקסיקו סיטי גרם למותם של 37 בני אדם. כמה חודשים לפני כן, בספטמבר 2012, נהרגו 30 איש בפיצוץ במתקן גז שלה במדינת המחוז המקסיקנית טמאוליפס.