2 צפייה בגלריה
הילדה מגראן דולינה מערת גראן דולינה שחזור ילדה קדמונית אדם קדמון
הילדה מגראן דולינה מערת גראן דולינה שחזור ילדה קדמונית אדם קדמון
כך, אולי, נראתה "הילדה מגראן דולינה"
זה לא זכר, זו נקבה: לפני כ-800 אלף שנים, בספרד של היום, קניבלים טרפו ילד קטן שכונה "הילד מגראן דולינה". כעת ניתוח חדש של השרידים הקדמונים מעלה ממצא מפתיע: הילד הוא למעשה ילדה.
הילדה הייתה "קודמת הומו" – מין אנושי שחי באירופה מלפני 1.2 מיליון שנה ועד לפני 800 אלף שנה. הממצאים התגלו ב-1994 במערת גראן דולינה שבהרי אטפוארקה שבצפון ספרד, ובעיקר מדובר בשברים של עצמות ושיניים. הדבר היקשה על החוקרים לדעת במדויק מהו המין של אותם קדמונים.

לאחרונה השתמשו המדענים בטכניקה חדשה של ניתוח דנטלי שבאמצעותו זוהו בהצלחה גברים ונשים במינים קדמונים אחרים. הם בחנו את השיניים של שניים מגראן דולינה – H1 ו-H3. הראשון היה בן 13 במותו ונחשב כל העת לזכר. השני, "הילד מגראן דולינה", מת בגיל 11 וגם במקרה זה החוקרים סברו כי מדובר בזכר.
ניתוח מיקרוסקופי של מבנה השן אישר כי H1 אמנם היה זכר, אבל גילה כי H3 היא כנראה נקבה. "הילד מגראן דולינה הוא בעצם הילדה מגראן דולינה", כתבה מחברת המחקר, ססיליה גרסיה קמפוס.
מאפיינים של מבנה השלד, כאגן הירכיים, יכולים לתת רמזים לגבי המין של קרובינו הקדמונים. אבל אותם מאפיינים מרמזים רק על המין של שלדים מבוגרים, ואילו 75% מהשלדים בגראן דולינה הם של ילדים. בנוסף, רק שברים מעטים נשארו מאותם שלדים במערה, ככל הנראה עקב הקניבליזם.
2 צפייה בגלריה
עצמות מערת גראן דולינה
עצמות מערת גראן דולינה
הממצאים מהמערה בספרד
שיניים, לעומת זאת, נשמרות היטב. מחקרים קודמים ניתחו בעזרת השיניים את המין של ניאנדרטלים באתר ארכיאולוגי בקרואטיה, ושל הומינינים באתר "תהום העצמות" בספרד, שם התגלו בעבר דקירות בגולגולת מלפני 430 אלף שנה. שיעור ההצלחה, לפי הטענות, עומד על 92%.
לפי המחקר, הילדה הייתה בת 9 עד 11, כשנהרגה ונאכלה על ידי קניבלים. והיא לא הייתה הקורבן היחיד: על עוד 22 הומינינים מגראן דולינה נראו סימנים שהם נפלו קורבן לקניבליזם - בין היתר חתכים בעצמות, שברים בניסיון להגיע למח העצמות – ואף סימני שיניים.
לפי מחקר קודם, אחד ההסברים האפשריים לקניבליזם הקדמוני הזה הוא שהיה קל יותר לצוד בני אדם והם היו יותר מזינים מבעלי חיים אחרים. "אפשר היה להשיג הרבה מזון מבני אדם בעלות נמוכה", כתב ב-2019 החוקר חסוס רודריגס. המאמר החדש פורסם במגזין Journal of Anthropological Sciences.