המשרד להגנת הסביבה ערך בחודשים האחרונים שני תרגילים גדולים, שבהם דימו דליפה גדולה של נפט ושמן, אך ברגע האמת הגיעו כמויות גדולות של החומר המזהם שפגעו קשות בחופי ישראל. בריאיון הבוקר (יום א') לאולפן ynet התייחסה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, לאסון האקולוגי: "לא ניתן היה למנוע בגלל הסערה, שדחפה את כל הנפט הגולמי והפכה אותו לזפת. הגלים היו מאוד גבוהים והיו עלולים לפגוע בחיי אדם". לדבריה, לא היה ניתן להוציא גם טיסת סיור, עד לפני שבת בבוקר. השרה העריכה כי בשל הזיהום הנרחב ייתכן שפתיחת עונת הרחצה באביב הקרוב - תידחה. "אנחנו נעשה הכול כדי שהיא תיפתח בזמן".

כמעט כל החופים בישראל כוסו בזפת, לאחר שככל הנראה דלק דלף מספינה, שהייתה לפני כשבוע כ-50 ק"מ מערבית לאשקלון. במהלך סוף השבוע נערכו פעולות לנסות לנקות את הזפת מהחופים, אך ההערכה היא כי ייקח זמן רב להתמודד עם האסון האקולוגי - שגרם נזק רב גם לבעלי החיים הימיים. בינתיים לא ידוע מה מקור הדליפה ולא ברור למה היא זוהתה רק כשהכמות העצומה של הזפת הגיעה לחופי ישראל.
השרה אמרה כי מדובר ברשלנות בוטה וייתכן שמדובר בזיהום שנעשה בזדון. "בעצם זה שהוא זורק את הנפט - הוא פוגע בטבע. הם הסירו את הנפט מהאונייה לתוך המים או שקרתה תקלה והם לא דיווחו", אמרה גמליאל. "המורכבות היא למצוא את האחראים לאסון, אנחנו נעשה הכול למצוא את האחראים".
4 צפייה בגלריה
השרה גמליאל, הלילה בחוף בחיפה
השרה גמליאל, הלילה בחוף בחיפה
השרה גמליאל, הלילה בחוף בחיפה
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
לדבריה, יש דרך לקנוס את חברות הביטוח של אוניות מזהמות במרחב הימי. "אפשר לתבוע את חברות הביטוח כדי שניתן יהיה לטפל בזיהום", אמרה השרה. "ישראל תפעל משפטית ברגע שנוכל לאתר את האונייה. הסיכוי הוא 50-50. יש סיכוי מעל סביר שאנחנו נתמקד באונייה ספציפית".
על פעולות הניקיון בחופים, אמרה גמליאל: "אני אישית כינסתי את כלל ראשי הרשויות במפגש. נתתי להם הנחיות ברורות, הם גם מתורגלים לזה. ראשי רשויות היום הם האחראים על פי חוק לטפל בנושא הניקיון של החופים. הם זקוקים לעזרה וזה בדיוק מה שאנחנו מתפעלים מולם. יש קרן למניעת זיהום ים שאני כבר הנחתי את המנכ"ל שלה לכנס אותה ביום הראשון והם יאשרו תקציב".
4 צפייה בגלריה
צב שנפגע באסון הזפת
צב שנפגע באסון הזפת
צב שנפגע באסון הזפת
(צילום: AP)
השרה להגנת הסביבה אמרה כי המשרד להגנת הסביבה פעל כנדרש באירוע הזיהום: "הקמנו חמ"ל ביחד עם ראשי הרשויות, עם הנציגויות שלהם, אנחנו התכנסנו גם בלילה לגבי זה. אני באופן אישי כינסתי את כל הגורמים כבר בפעם השלישית עד אתמול. להזכיר לך היום יום ראשון, ביום רביעי החל האירוע. כלומר, אנחנו איתם בשוטף. הם זקוקים לסיוע כספי. הם צריכים לדעת כמה כסף יש להם לתפעל את האירוע". היא העריכה כי יידרשו עשרות מיליוני שקלים על מנת לנקות את הזפת. "יש ממשלה שתתכנס לדון בסוגיה הזאת כבר מחר", אמרה גמליאל. "אני רוצה להבהיר שאת כל המורכבות הזאת אנחנו מנהלים בצורה מקצועית, מדויקת ואחראית עם ראשי הרשויות, עם כל הגופים הרלוונטיים הנוגעים בדבר".
השרה להגנת הסביבה אמרה בריאיון כי התרגילים שנערכו ביוני ובנובמבר סייעו בפעילות הניקיון. "התרגילים שהיו בחודשים האחרונים באמת יצרו מערך שהרשויות יודעות בדיוק מה הן צריכות לעשות בזמן אמת ואנחנו מתרגלים את זה איתן בשוטף", היא אמרה. "דבר שני, יש להעביר חקיקה שתיתן סמכויות לרשות שתרכז את כל הדברים האלה בשגרת היום, הרי זה לא שלמשרד להגנת הסביבה יש את הסמכות להורות לראשי הרשויות מה לעשות. צריך לבצע תכלול של כלל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. הרי יש כל כך הרבה משרדים שיש להם ממשק ימי: תחבורה, משרד הפנים, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה - כדי לשמור על הטבע שלנו. צריך לייצר רשות כזאת שתתכלל את כל הפעילות, אחד. שתיים, שיהיו לה תקציבים בשוטף כדי שהם יוכלו לתפעל את כל ההיבטים וגם להיערך למקרי חירום. אז אני שמחה שנערכנו עם הרשויות, אבל מה שמצריך מאיתנו זה גם בשגרת היום, על מנת שהחופים שלנו יישארו נקיים".
4 צפייה בגלריה
הזפת שנסחפה לחוף בזיקים
הזפת שנסחפה לחוף בזיקים
הזפת שנסחפה לחוף בזיקים
(צילום: רועי עידן)
היא אמרה שמדובר במשימה לאומית: "אחד מאוצרות הטבע שלנו הוא הים, שבאמת הציבור הרחב נהנה ממנו. אני קוראת לציבור הרחב להמשיך ולהתנדב, גייסנו גם את החיילים שלנו שיכנסו לתוך מערך ההתנדבות כדי שנגיע למצב שנפתח את עונת הרחצה כרגיל. יש לנו מספר ימים מרוכזים, אני קוראת לכולם להתנדב, אבל צריך לפנות לרשויות. שיפנו דרך רשות הטבע והגנים, דרך עמותת אקואושן על מנת לסייע. אנחנו זקוקים לכוח האדם הנפלא הזה שהגיע באלפים על מנת לסייע לנו ואני באמת מודה להם מקרב לב".

מתנדבים לנקות

בסוף השבוע פעלו מתנדבים רבים בחופי הארץ כדי לנקות את הזיהום. ברשות הטבע והגנים אמרו הבוקר כי לאור פניות רבות ומחממות לב שהגיעו מצד הציבור הרחב להתנדב ולסייע בפעולות פינוי הזפת ושיקום החופים, רשות הטבע והגנים יחד עם הגופים הנוספים המעורבים בפעילות זו מקימה מוקד רישום ותחנות מידע והתנדבות אליהן המתנדבים יוכלו להגיע לטובת התנדבות וסיוע בניקיון ופינוי הזפת מהחופים ברחבי הארץ. תחנות המידע וההתנדבות יפעלו החל מהיום בחופים הבאים: אכזיב, תל דור, הבונים, שקמונה, בית ינאי, פלמחים ואשקלון.
המעוניינים לקחת חלק במשימה חשובה זו למען החופים והטבע בישראל, מוזמנים להירשם כבר עתה בטופס הדיגיטלי.
4 צפייה בגלריה
ניקיון הזפת שנסחפה לחופי תל אביב
ניקיון הזפת שנסחפה לחופי תל אביב
ניקיון הזפת שנסחפה לחופי תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך תישלח לנרשמים הודעה עם המיקום והמועדים להתנדבות. ברשות הטבע והגנים הדגישו כי פעילות המתנדבים תיעשה לאחר הדרכה והכוונה כיצד נכון ובטוח לפנות את הזפת מהחופים תוך שמירה על בריאות המתנדבים. פרטים נוספים בנושא ציוד איתו נדרש להגיע ניתן לקבל באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.