הספירה לאחור לשיגור החללית הערבית הראשונה: בלילה שבין יום שלישי לרביעי זה אמור לקרות - איחוד האמירויות הערביות תשגר ביפן גשושית שתחוג סביב מאדים. הגשושית - חללית בלתי מאוישת - אמורה להיכנס למסלול סביב כוכב הלכת האדום אחרי מסע שייארך 200 ימים ו-60 מיליון ק"מ.
כמו משימות אחרות למאדים השנה, מארס 2020 של האמריקנים וטיאנוון 1 של הסינים, גם האמירויות מתכוננים לשיגור ביולי-אוגוסט. אם הכול יילך כשורה, המקפת (גשושית שמקיפה כוכב לכת או גרם שמיים אחר) אמורה להתחיל לחוג מפברואר 2021 סביב כוכב הלכת שמסלולו הוא הקרוב ביותר לכדור הארץ, פרט לנוגה. הנה הפרטים המלאים.


6 צפייה בגלריה
חללית גשושית התקווה תקווה איחוד האמירויות אל מאדים
חללית גשושית התקווה תקווה איחוד האמירויות אל מאדים
הגשושית וצוות הפיתוח
(צילומים: מתוך אתר MBRSC)

השם

שם הגשושית הוא "אל-אמל", התקווה בערבית. ברשת הגרמנית "דויטשה ולה" נכתב כי מוחמד בן ראשיד, סגן הנשיא וראש ממשלת איחוד האמירויות שמכהן גם כאמיר דובאי, אמר כי הממשלה בחרה בשם זה "מבין אלפי הצעות. זה שם ששולח מסר של אופטימיות למיליוני ערבים צעירים".
"לציביליזציה הערבית היה בעבר תפקיד גדול בתרומה לידע האנושי, והתפקיד הזה ישוב אליה", הוסיף בן ראשיד. "הגשושית התקווה מסמלת את התרבות שנטועה עמוק בשורשי הגישה של האמירויות, זה מסע להאצת הפיתוח".

הגשושית

"התקווה" היא המשימה הבין-כוכבית הראשונה של האמירויות. החללית פותחה בשיתוף פעולה עם אוניברסיטאות אמריקניות. הכוונה לשגר את החללית למאדים הוכרזה ב-2014, לאחר מחקר היתכנות ב-2013. שבע שנים בלבד לאחר מכן אמור להתרחש השיגור.

6 צפייה בגלריה
חללית גשושית התקווה תקווה איחוד האמירויות אל מאדים
חללית גשושית התקווה תקווה איחוד האמירויות אל מאדים
החללית הערבית הראשונה

ענף החלל באמירויות צעיר וקטן, אבל יש לו רקורד של הצלחות. ב-2006 סוכנות החלל במדינה, שנפתחה באותה שנה ואותה מפעיל "מרכז החלל מוחמד בן ראשיד" (MBRSC), החלה בתוכנית להעברת ידע מדרום קוריאה. שיתוף הפעולה הוביל לשיגור שני לווייני תצפית ב-2009 וב-2013, ולשיגור הננו-לוויין "נאיף 1" ב-2017.
ב-2018 MBRSC שיגר את הלוויין הראשון "שיוצר ופותח 100% באמירויות", חליפה-סאט. בנוסף, חמזה אל מנסורי היה לאדם הראשון מהאמירויות שהגיע לחלל, כששוגר לתחנת החלל הבינלאומית ב-2019.

חלון הזמנים

השיגור מתוכנן ללילה שבין 14 ל-15 ביולי, אבל עשוי להידחות עד 14 באוגוסט, בתלות במזג האוויר ובתקלות טכניות.

אתר השיגור

הגשושית "התקווה" תשוגר ממרכז החלל טנגשימה ביפן, האתר שממנו שוגר גם "חליפה-סאט" ב-2018. איחוד האמירויות השתמשה בעבר גם באתרי שיגור בקזחסטן, רוסיה והודו.

6 צפייה בגלריה
חללית גשושית התקווה תקווה איחוד האמירויות אל מאדים
חללית גשושית התקווה תקווה איחוד האמירויות אל מאדים
חלון הזמנים: אמצע יולי עד אמצע אוגוסט

הטיל המשגר

הרקטה היפנית H-IIA היא זו שתישא את המקפת לחלל.

מתי תגיע?

על פי התכנון, "התקווה" תחל לחוג סביב מאדים בפברואר 2021, בשנה שבה יחגגו האמירויות 50 שנות עצמאות, 50 שנות איחוד.

מה מיוחד בנוגע למסע שלה?

המקפת תחוג במסלול אליפטי, בגובה בין 20 ל-43 אלף ק"מ. מדענים תכננו את המסלול כדי לאפשר לחקור את המחזור היומי של מאדים, מיום ללילה, דבר שמעולם לא נעשה.

מדוע לשגר כעת?

כל 18 עד 24 חודשים כדור הארץ ומאדים מסתדרים באופן כזה שהמסלול מתקצר למעשה מתשעה חודשים לשבעה חודשים. כישלון בשיגור הגשושית בחלון הזמנים הקרוב משמעו שהמשימה תצטרך לחכות שנתיים - ואז זה כבר לא יקרה בחגיגות ה-50 לאמירויות.
6 צפייה בגלריה
מאדים וכדור הארץ
מאדים וכדור הארץ
מאדים וכדור הארץ
(צילום: נאס"א)

המשימה

לגשושית שלוש מטרות מדעיות, המרכזית שבהן היא העברת התמונה המושלמת הראשונה מהאטמוספירה של מאדים. ברגע שיאומתו, הנתונים יהיו פתוחים בפני כל הקהילה המדעית הבינלאומית.
הגשושית נאטמה בקפסולה לפני השיגור שמתוכנן ל-15 ביולי, ומשם הועברה לבניין אחר שבו הטיל והמשגר נמצאים. כשעה לאחר השיגור, הגשושית תיפרד מהרקטה ותחל במסע לעבר הכוכב האדום באמצעות מערכת ההנעה. בימים אלו מתבצעות ביפן הבדיקות האחרונות לפני השיגור המתוכנן

ההמתנה

עומראן שראף, מנהל המשימה, אמר כי: "האיטום בקפסולה וההעברה לרקטה הם מנקודות הציון המרכזיות של המשימה".
מוחמד ואלי, סגן מנהל הפרויקט, הוסיף כי "כל שלב הוא קריטי. זה רגע אמוציונלי עבור צוות הפרויקט. אחרי שש שנים של עבודה קשה, הגשושית שלנו קרובה צעד נוסף לשיגור".
6 צפייה בגלריה
כך נראית "עיר המאדים" של האמירויות
כך נראית "עיר המאדים" של האמירויות
כך נראית "עיר המאדים" של האמירויות
(צילום: מתוך טוויטר)

הקורונה

עקב המגפה העולמית, 11 מהנדסים וטכנאים שחברים בצוות המשימה הוטסו ליפן כבר בתחילת אפריל, שם שהו שבועיים בבידוד כדי להבטיח שלא נדבקו בנגיף הקורונה. גם החללית נשלחה ליפן מוקדם מהמתוכנן, וחלק מהבדיקות שהיו אמורות להתבצע בדובאי נעשות ביפן.

החזון

לפני שלוש שנים הודיע בן ראשד על תוכניתו לבנות "עיר קטנה" על מאדים עד שנת 2117. "הפרויקט, שייקרא מאדים 2117, משלב חזון ליצור עיר קטנה וקהילה במאדים שבה יהיו מעורבות כמה מדינות", צייץ. ראש ממשלת האמירויות הוסיף כי הפרויקט צריך לתת השראה לצעירים המתעניינים בתחום החלל.