קבוצת מומחים לאקלים מרחבי העולם הגיעה למסקנה כי תופעות של גשמים חזקים מאוד, שגורמים לשיטפונות ולאסונות טבע, צפויים להימשך וגם להחריף כל עוד הטמפרטורות ימשיכו לעלות, כתוצאה מהתחממות כדור הארץ - הנגרמת כתוצאה מפעולות שגורמים בני האדם. לדברי החוקרים, המאמצים להגביל את ההתחממות לרמה של עד 1.5 מעלות, בהשוואה לתקופה שלפני המהפכה התעשייתית, יעזרו להגביל את השינויים בתופעות טבע קיצוניות, כמו גשמים עוצמתיים.

את המחקר, שפורסם הלילה (יום ב') ב-ScienceBrief, ערכו מדענים מאוניברסיטת ניוקאסל, אוניברסיטת מזרח אנגליה, מרכז טינדל לחקר שינויי האקלים ומכון באוניברסיטת סאו פאולו בברזיל. החוקרים ניתחו מעל 170 מאמרים מדעיים, שעברו ביקורת עמיתים. החוקרים גילו כי באזורים עירוניים, בחלקים רבים ברחבי העולם, גדל הסיכוי לגשמים קיצוניים ולשיטפונות, דבר שמשפיע קשות על האוכלוסייה ועל התשתיות. החוקרים הוסיפו כי באזורים עירוניים גדולים מאוד, יש השפעה של גורמים נוספים על ההצפות.
לדברי החוקרים, נצפתה עלייה בשיעור הגשמים הקיצוניים ברחבי העולם במאה ה-20 ובראשית המאה ה-21. החוקרים הוסיפו כי ההתחממות הגלובלית מביאה לעלייה בקיצוניות של הגשמים, שיורדים במשך זמן קצר, באזורים מסוימים. המחקר מראה עוד שלפעילות אנושית יש השפעה על העלייה בעוצמת הגשמים הקיצוניים, דבר שמגדיל את הסבירות לאירועים משמעותיים.
החוקרים כתבו עוד כי הממצאים מראים כי הסיכון לשיטפונות באזורים עירוניים עלה ככל הנראה בעשורים האחרונים, בשל הבנייה המתרחבת, אי ספיגת מי הנגר באדמה והגברת הגשמים הקיצוניים, תופעה שעלולה להמשיך בעתיד הקרוב.
2 צפייה בגלריה
הצפות בחיפה
הצפות בחיפה
הצפות בחיפה בחורף האחרון
(צילום: דודי מיבלום)
המחבר הראשי של המחקר, ד"ר סטיבן בלנקיסופ, מבית הספר להנדסה באוניברסיטת ניוקאסל, אמר: "ההתחממות הגלובלית פירושה שהאטמוספרה יכולה להחזיק יותר לחות ויכולה לשנות את אופן ההתנהלות של הסופות. גשמים חזקים ועזים יותר, יחד עם שינויים בגורמים אחרים, יכולים להגדיל את התדירות ואת חומרת השיטפונות באזורים רבים ברחבי העולם".
החוקר הבריטי הוסיף: "גם אם יינקטו פעולות להגבלת היקף ההתחממות הגלובלית, נצטרך לשפר את הבנתנו כיצד ישתנו תופעות של גשמים קיצוניים ושיטפונות בעתיד, על מנת להתאים את הערים וקהילות אחרות לאירועים תכופים או קיצוניים יותר".
אדם סמית', מבית הספר למדעי הסביבה באוניברסיטת מזרח אנגליה, הוסיף: "זהו תחום מחקר פעיל ובסקירתנו אנו מדגישים כי המדע מציג יותר ויותר כיצד שינויי האקלים משפיעים על גשמים קיצוניים וכיצד הדבר משתלב עם גורמים אחרים המגדילים את הסיכויים לשיטפונות במקומות רבים".
2 צפייה בגלריה
הצפות בנהריה
הצפות בנהריה
הצפות בנהריה
(צילום: שחר אברהם)
המחקר המדאיג מתפרסם שבוע לאחר ההודעה שפרסם הארגון המטאורולוגי העולמי, שממנה עולה כי קיים סיכוי של כ-40% שבאחת מחמש השנים הקרובות הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ תגיע ל-1.5 מעלות יותר מהמצב לפני המהפכה התעשייתית. בארגון אמרו כי הסיכויים לכך גדלים עם הזמן. בנוסף אמרו בארגון המטאורולוגי העולמי כי קיימת סבירות של 90% ששנה אחת לפחות, בין השנים 2021 ל-2025, תהיה השנה החמה ביותר בהיסטוריה. כרגע מחזיקה בתואר שנת 2016.