יותר משבע שנים לאחר שהחלה הזרמת הגז לאסדת תמר לאשדוד, הודיע היום (ב') המשרד להגנת הסביבה כי הושלם ונכנס לתוקף היתר הפליטה לאסדת הגז, המופעלת על-ידי חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן לימיטד, בהתאם להוראות חוק אוויר נקי. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי היתר הפליטה מציב תנאים ומגבלות מחמירים על הפליטות לאוויר, במטרה להביא לצמצום ומניעה של זיהום האוויר לשם הגנה על חיי אדם, בריאותם ואיכות חייהם של התושבים ולשם הגנה על הסביבה, לרבות משאבי הטבע, המערכות האקולוגיות והמגוון הביולוגי, למען הציבור ולמען הדורות הבאים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
במשרד להגנת הסביבה אמרו כי הזרמת הגז הטבעי מאסדת תמר הביאה להפחתת השימוש בדלקים מזהמים במשק כולו. "הגז הטבעי הוא הדלק הפוסילי הכי פחות מזהם ומשמש כדלק מעבר בדרך למשק אנרגיה המשלב באופן מיטבי אנרגיות מתחדשות ואגירת אנרגיה", נכתב בהודעת המשרד. "לאחר בירור משפטי בדבר תחולת הוראות חוק אוויר נקי, לאור מיקומה של האסדה כ-25 ק"מ מערבית לחופי אשקלון, המשרד החל בתהליך מתן היתר הפליטה אשר הסתיים בימים אלה. ההיתר כולל תנאים מקיפים ומפורטים, ובין היתר, חובות הטיפול, הפחתת הפליטות, הניטור והדיווח של האסדה".
בין המגבלות שהוטלו: מגבלה שעתית ושנתית של פליטת תרכובות אורגניות נדיפות ושל בנזן כמו גם על מזהמים אחרים; חובת יישום טכנולוגיות טיפול מיטביות לרבות הטיפול בגזי הפליטה (BAT); ואיסור פליטת תרכובות אורגניות נדיפות בנישוב קר (Cold Vent), אלא לטפל בדרך של השבת אנרגיה או שריפה. חובות ניטור ודיגום: האסדה מחויבת בניטור ודיגום בשלושה מעגלים: ניטור ודיגום במקורות הפליטה באסדה (ארובות ואביזרי ציוד); דיגום סביבתי בשולי האסדה; וניטור סביבתי ביישובי החוף (עם הקמת תחנת הניטור באשקלון).
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "אנו פועלים בנחישות לשיפור איכות האוויר על-ידי הפסקת השימוש בפחם ובדלקים מזהמים. לאחר שערכנו בדיקה קפדנית, עיגנו בהיתר הפליטה הגבלות ותנאים מחמירים לטובת שיפור איכות האוויר והסביבה של כולנו"