4 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(צילום: שלומי לוי)
רשות הטבע והגנים החליטה שלא לאסור לצוד את התור המצוי, ציפור בסכנת הכחדה. החלטה זו התקבלה לאחר שלפני כחודשיים החברה להגנת הטבע פנתה אל הרשות בבקשה לאסור את ציד החיה הנכחדת, ובצל קמפיין ציבורי נגד ציד "ספורטיבי" בישראל.
בפנייה של החברה להגנת הטבע לרשות הטבע והגנים, נכתב: "ב - 30 השנים האחרונות, חלה ירידה של עד 50% בכמות האוכלוסייה הדוגרת של התור המצוי. ולמרות זאת, היא מצויה עדיין ברשימת המינים המותרים לציד. אם לא ננקוט בצעדים משמעותיים להגנה על התורים, ובראש ובראשונה הוצאתו מרשימת המינים המותרים בציד, קיים חשש ממשי כי קול התור לא ימשיך להישמע יותר בישראל. אנו פונים אליכם, על מנת שתאסרו במסגרת רישיונות הציד הקרובים, את הציד של התור המצוי".
4 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(קרדיט: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
בקשה זו, כאמור, לא התקבלה, ובעונת הציד שתחל ב-1 בספטמבר ותימשך חמישה חודשים, יוכלו הציידים לצוד תורים מצויים, בהיתר של רשות הטבע והגנים.
4 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(צילום: חיים שוחט)
עם זאת, נרשם גם הישג מכובד לחברה להגנת הטבע: בעקבות פעילותה ובקשותיה, החליט מנכ"ל רשות הטבע והגנים, לאסור גם השנה את השימוש במכונות שמע, לצורך ציד של שלווים. לפי צפרי החברה להגנת הטבע, ציד של שלווים, ללא מכונות שמע, הוא קשה מאוד ולכן מדובר בהחלטה טובה, ראויה וחשובה, שתמנע הרג מיותר של אלפי שלווים.
לפני כחודשיים יצאו החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות ואנימלס, בקמפיין ציבורי, שמטרתו ביטול הציד "הספורטיבי" בישראל והחמרת הענישה על ציד בלתי חוקי. במסגרת הקמפיין, הגישו חברות הכנסת מיקי חיימוביץ' וקטי שטרית, יחד עם עוד 17 חברי כנסת, הצעת חוק, שנועדה לבטל את הציד "הספורטיבי" בישראל ולהחמיר את הענישה על ציד בלתי חוקי.
4 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(צילום: שרגא אלון)
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "פניית החברה להגנת הטבע התקבלה ברשות הטבע והגנים רק לאחרונה, והועברה לגורמים הרלוונטיים. שינוי מסוג זה דורש הליך חקיקה מורכב וארוך, שלא ניתן היה לבצע בלוח הזמנים הקצר. לכן, לא נעשה שינוי ברשימה בינתיים".
מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "המשך ציד של תורים בישראל, איננו מתקבל על הדעת. מדובר במין שהוגדר על ידי ארגון הגנת הטבע של האו"ם, כמין בסכנת הכחדה עולמית. צייד התורים, השלווים ועוד כמה מינים, נעשה לצורך הנאתם של הציידים בלבד. מינים אלו לא מזיקים ואין שום הצדקה בצייד שלהם. החברה להגנת הטבע מברכת על הארכת איסור השימוש במכונות שמע, לציד שלווים, בשנה נוספת, אבל דורשת שהשימוש במכונות יופסק לתמיד ולא לשנה בלבד. הלחץ על חיות הבר של ישראל, הולך וגובר ואין מקום יותר, לציד "ספורטיבי", למטרות של פנאי והנאה, בוודאי לא כשמדובר במינים בסכנת הכחדה, כמו השליו הנודד והתור המצוי".