תיעוד שהגיע לידי עמותת "אנימלס" מציג תמונות קשות, שצולמו לפני כמה ימים, של מאות דגים מתים בתוך בריכת דגים הנמצאת באזור המועצה האזורית גלבוע. לא ברור אם הדגים מתו ממחלה או גורם אחר, אך ניכר כי הם נמצאים שם כבר זמן רב.
אם התיעוד הזה נראה לכם מוכר, אינכם טועים. רק לפני כמה שבועות, התפרסם ב-ynet תיעוד של דגים מתים בבריכת דגים סמוך לקיבוץ טירת צבי. "תמונות אלה חוזרות על עצמן פעם אחר פעם ומציגות מצב בלתי נסבל של התנאים בהם מוחזקים הדגים במדגים. ברי, כי נדרשות פעולות אכיפה נחושות", נכתב בתלונה שהגישה עמותת אנימלס למשרד החקלאות.
2 צפייה בגלריה
תמותת דגים בגלבוע
תמותת דגים בגלבוע
הדגים המתים
(צילום: אופיר בן חמו)
עוד ציינו אנימלס בתלונה כי "העמותה מתריעה כבר זמן רב על המצב הבלתי נסבל במדגים, על אופן החזקתם של הדגים בצפיפות, בתחלואה ועל המתתם בייסורים תוך רמיסת זכויותיהם הבסיסיות והתעלמות בוטה מהחוק, וכן על אופן הטיפול בגוויות הדגים אשר אינה עולה בקנה אחד עם דרישות החוק והתקנות".
בנוסף לכך, במכתב מענה שכתב משרד החקלאות לקלינקה לצדק סביבתי והגנה על זכויות בעלי חיים בנוגע למצב ענף הדגה בישראל, כתב משרד החקלאות כי בשנים האחרונות, הוא מקדם התקנת תקנות מחלות בעלי חיים, העתידות להיות מותקנות מכוח פקודת מחלות בעלי חיים, שמסגרתן יתווספו הוראות הנוגעות למניעת צער בעלי חיים, אך עד אז, "אין בידי המשרד את כלי האכיפה הנדרשים כלפי משקי הגידול".
2 צפייה בגלריה
מתוך מכתב משרד החקלאות
מתוך מכתב משרד החקלאות
מתוך מכתב משרד החקלאות
(צילום מסך)
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "התלונה התקבלה ביחידת הפיצו"ח ותיבדק ביסודיות".
מארגון מגדלי הדגים נמסר: "כל אירוע תמותה של דגים, מעבר לפגיעה בבעלי החיים עצמם, מהווה גם פגיעה כלכלית במדגה ולכן פועלים מגדלי הדגים על פי נהלים קפדניים ותקנות מחמירות ותחת פיקוח צמוד של משרד החקלאות, על מנת לשמור על בריאות הדגים ולהבטיח את רווחתם. לצערנו, גורמים בעלי עניין בחרו, לא בפעם הראשונה, להפיץ תיעוד מגמתי החוטא לאמת ולעובדות, במטרה לפגוע בחקלאים ובחקלאות. מגדלי הדגים ימשיכו לפעול תחת התקנים המחמירים ביותר, על מנת לספק לאזרחי ישראל דגי בריכות טריים, איכותיים ובריאים".
עמותת אנימלס: "שוב אנחנו נחשפים למראה המחריד של אין ספור גוויות, שמעידות על הזלזול הפושע בחיי הדגים שמוחזקים בבריכות הפיטום. העיניים הבולטות של הדגים המתים עשויות להיות סממן של מחלת הסטרפטוקוקוס, שעלולה לפגוע גם בבני אדם, ומפחיד לחשוב כמה מקרים כאלו קורים ולא מגיעים לכותרות. אנחנו לא יודעים אם גם הפעם עסקני תעשיית פיטום הדגים יגיבו בהינד עפעף אל מול המראות הקשים שמעידים על הסבל הרב שעברו בעלי החיים, שעבורם הם לא יותר מחומר גלם. אנחנו דורשים ממשרד החקלאות לפעול בנחישות הנדרשת אל מול ההתנהלות הזו".
באשר למכתב המענה שניתן על ידי משרד החקלאות, מסרו באנימלס כי "חוק צער בעלי חיים נחקק לפני 26 שנים, אבל מאז משרד החקלאות לא טרח להתקין תקנות כדי להגן, ולו במעט, על הדגים. זה בלתי נתפס שהמשרד נאחז במחדל שלו עצמו כתירוץ לזה שהוא פשוט מצפצף על החוק שקובע שאסור להתעלל בבעלי חיים. ההכרזה המפורשת של משרד החקלאות שאין לו כוונה לאכוף את החוק מוכיחה שחייבים להעביר את הסמכויות להגנה על בעלי החיים למשרד להגנת הסביבה".