2 צפייה בגלריה
כוכב הלכת שבתאי עם שני מירחיו
כוכב הלכת שבתאי עם שני מירחיו
כוכב הלכת שבתאי עם שניים מירחיו
(צילום: NASA, ESA, A. Simon (Goddard Space Flight Center), M.H. Wong (University of California, Berkeley), and the OPAL Team)
טלסקופ החלל האבל, שחגג לא מזמן 30 שנים בחלל, ממשיך לספק תמונות מדהימות - והפעם תמונה ברורה של כוכב הלכת שבתאי. התמונה, שפורסמה באתר נאס"א, צולמה בתחילת החודש.
התמונה צולמה בזמן שכוכב הלכת שבתאי היה במרחק של 1.35 מיליארד ק"מ מכדור הארץ. בתמונה נראה חלקו הצפוני של כוכב הלכת וגם הטבעות שלו נראות בבירור רב.
בתמונה ניתן להבחין בשניים מתוך עשרות הירחים של שבתאי. בחלק התחתון של התמונה ניתן לראות את הירח אנקלדוס, מימין לכוכב הלכת ניתן להבחין בירח מימס. הירח מימס זכה כבר בעבר לתשומת לב בשל דמיונו לכוכב המוות מסדרת "מלחמת הכוכבים".

טלסקופ החלל האבל, שכבר צילם בעבר תמונות מדהימות - בין היתר של כוכב הלכת שבתאי - שוגר באפריל 1990 לחלל ונחשב לאחת המשימות המוצלחות ביותר בתחום החלל מאז ומעולם.
מאז שיגורו לחלל, הפך טלסקופ החלל האבל לכלי מחקר מרכזי בתחומי האסטרונומיה והאסטרופיזיקה וביצע כ-97% מהמשימות שנקבעו לו בלוח הזמנים. הישג מדהים בכל קנה מידה. הוא צפה ביותר מ-14,000 מטרות שטווח המרחקים שלהן נע מגופים במערכת השמש ועד לגלקסיות הרחוקות ביותר שצולמו מאז ומעולם. עיבוד נתוני התצפיות מבוסס על שילוב של המידע מהמכשירים השונים שנמצאים בטלסקופ.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
למעשה, טלסקופ האבל מקיף את כדור הארץ בגובה של קרוב ל-600 ק"מ מעל פני האדמה במהירות של למעלה מ-7,000 מטרים בשנייה. בגובה זה האטמוספרה דלילה מאוד, אך בכל זאת קיימות שם מולקולות אוויר והן גורמות לטלסקופ האבל לאבד אנרגיה באיטיות. לכן, כל כמה שנים קיים צורך להחזיר את טלסקופ החלל למסלול המקורי על מנת שלא ייכנס לאטמוספרה הנמוכה ויישרף. על פי נאס"א, בשל חוסר היכולת להגיע אליו, הדבר צפוי להתרחש בעשור הנוכחי.