כל מי שמביט לשמיים בימים טרופים אלה, יכול להבחין בכוכב הבוהק בגוון כתום-אדום, מאפיל באורו על כל גרם שמיים אחר, למעט הירח. בחצות הלילה מצוי הכוכב הבוהק הזה ברום השמיים. אכן - זהו כוכב הלכת המסקרן ביותר - מאדים, המצוי בימים אלה בניגוד.
מאדים בוהק מאוד בימים אלה מהסיבה שבימים האחרונים הוא הגיע לקרבה המרבית במסלולו לכדור הארץ. כמו כן, הקרבה הגדולה ביותר בין מאדים לכדור הארץ חלה בעת הניגוד. אז, כדור הארץ ומאדים - ששניהם חגים סביב השמש - מצויים עם השמש בקו אחד ולכן המרחק בינם הוא הקטן ביותר. בעת הניגוד, כוכב הלכת זורח מול השמש, ונראה באופק המזרחי בעת שקיעת השמש. הוא שוקע במערב בעת זריחתה.
2 צפייה בגלריה
כוכב הלכת מאדים
כוכב הלכת מאדים
כוכב הלכת מאדים
(צילום: נאס"א)

הניגוד השנה הוא הקרוב ביותר מבין הניגודים בשנים הקרובות

מאדים מגיע לניגוד מדי 26 חודשים לערך. אז זו העת הטובה ביותר לצפות בכוכב הלכת, שבמצב רגיל מצוי הרחק מכדור הארץ וקשה לראות עליו פרטים כלשהם. אולם, גם בעת הניגודים של מאדים, מרחקו מכדור הארץ אינו שווה. מרחקו של מאדים בעת הניגוד יכול לנוע מ-54 מיליון ק"מ ועד ל-100 מיליון ק"מ! כלומר, יש שנים, שאף על פי שהניגוד של מאדים חל בהן, מרחקו של מאדים בעת הניגוד יהיה כפול ממרחקו בעת הניגוד בשנים אחרות. כל זאת נובע מהאליפטיות הגדולה יחסית של מסלול מאדים שכתוצאה מכך, מרחקו מהשמש משתנה לאורך מסלולו וכן המרחק לכדור הארץ בעת הניגודים.
מדי 15 שנים הניגוד של מאדים חל בעת שכוכב הלכת האדום נמצא בנקודה הקרובה ביותר לשמש במסלולו וכדור הארץ בנקודה הרחוקה ביותר. הפעם האחרונה שבה חלה קרבה כזו הייתה לפני שנתיים, בשנת 2018, ומאז הניגודים של מאדים יהיו במרחק קטן יותר, עד הקרבה הבאה בשנת 2035.
בעת הניגוד השנה מרחקו של מאדים יעמוד על 62.7 מיליון ק"מ בלבד, 5 מיליון ק"מ יותר מאשר הניגוד של שנת 2018 שאז היה מרחקו 57.6 מיליון ק"מ "בלבד". המועד הבא שבו מרחקו של מאדים בעת ניגוד יהיה קטן יותר - יחול רק ב-11 בספטמבר 2035, אז מרחקו מאיתנו בעת הניגוד יעמוד של 56.9 מיליון ק"מ.

2 צפייה בגלריה
מאדים כפי שצולם מישראל. ארכיון
מאדים כפי שצולם מישראל. ארכיון
מאדים כפי שצולם מישראל. ארכיון
(צילום: יגאל פת-אל)

מה אפשר לראות במאדים

מאדים מצוי בתקופה זו בקצה הדרום מזרחי של מזל דגים. מבחינה זו, מדובר בשיפור גדול לעומת הניגוד הקודם - אז מאדים היה בקבוצת קשת ובשיא מסלולו מעל האופק היה נמוך ועובדה זו הקשתה על הצפייה בו. לכן, אף שמרחקו של מאדים בניגוד הזה מעט רחוק יותר, איכות הצפייה בו טובה יותר מהניגוד הקודם.
טלסקופ קטן, באיכות סבירה, בקוטר 70 מ"מ, יאפשר לראות את כיפת הקרח הדרומית ככתם לבן בשוליים של כוכב הלכת. אם התנאים האטמוספיריים יציבים, אפשר יהיה לראות גם כתמים כהים קטנים על פני מאדים. אלה צורות נוף שצבען הכהה נובע מנוכחות חומרים כהים יותר, כגון המטיט. צבעו האדום-כתום של מאדים נובע מהקרקע העשירה בברזל שפשוט התחמצן והחליד כתוצאה מנוכחות מים על פני כוכב הלכת השכן בעברו הרחוק.

משימות למאדים

העובדה שמאדים מתקרב מדי שנתיים לכדור הארץ, פותחת חלון זמן של כמה חודשים שבו משך הטיסה אליו הוא הקצר ביותר. לכן, כל המשימות לחקר המאדים מתוכננות כך שהן ישוגרו בחלון הזמן הזה, אז הטיסה אורכת כשישה עד שמונה חודשים. הניגוד הזה הביא יבול של שלוש משימות חקר אל המאדים, אחת מהן היא של הסינים שמתכננים להנחית על מאדים גשושית ואילו ידידינו החדשים, איחוד האמירויות, שלחו משימה משלהם שתחקור את האטמוספירה של המאדים. המשימה השלישית - שאמורה להנחית רובר ומסוק - שוגרה על ידי סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א. כל החלליות אמורות להגיע אל מאדים בפברואר בשנה הבאה.


שבתאי וצדק

לעומת מאדים הזורח בשעות הערב המוקדמות, אנו לקראת פרידה משני כוכבי לכת אחרים - צדק ושבתאי, הנראים כצמד חמד בכיוון דרום מיד לאחר השקיעה. צדק הוא הימני והבולט מבין השניים. מבט במשקפת שדה יראה את ארבעת ירחיו הגדולים וטלסקופ קטן יראה אף את חגורות העננים שלו ואולי גם את הכתם האדום. שבתאי, המזרחי (שמאלי יותר) מפורסם בעיקר בזכות טבעותיו הנראות גם מבעד לטלסקופ קטן שיגלה אף את ירחו הגדול - טיטאן. מי שיצפה בצמד הזה מדי ערב, יראה שצדק מתקרב לכיוון שבתאי, עד לקרבה מרבית ונדירה לקראת סוף השנה, קרבה המתרחשת מדי כ-20 שנים.
מידע נוסף על אירועים אסטרונומיים נוספים הנראים מישראל אפשר למצוא בספר השנה עם כל האירועים האסטרונומיים ספר השנה האסטרונומי לשמי ישראל
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים