אחד המקומות היפים ברמת הגולן - עלול להיעלם לטובת נדל"ן: תוכנית להרחבת היישוב מג'דל שמס שבצפון רמת הגולן מאיימת לפגוע בשמורת טבע הר חרמון ולהכחיד מינים שלמים בסכנת הכחדה. במשרד השיכון מבקשים להקים כ-800 יחידות דיור במקום, שטחי מסחר נרחבים, מוסדות חינוך ותעסוקה ותיירות, על אחד השטחים הרגישים ביותר בישראל.
8 צפייה בגלריה
פריחה בהר קטע
פריחה בהר קטע
סייפן התבואה
(צילום: גלעד כרמלי)
שטח התוכנית - שעליו אמורים לקום המבנים - מיועד לשמורת טבע, כאשר על שטח מצומצם מאוד יש מגוון נרחב של צמחים ייחודיים ונדירים. כ-650 מיני צומח מתפרשים על פני שטח של כ- 10 קמ"ר בלבד. לשם השוואה, בכל שטח מדינת ישראל ישנם כ-2,450 מיני צומח. כלומר, באזור הזה נמצאים רבע מהמינים של ישראל.
התוכנית תפגע בהר קטע, אזור ייחודי גם מבחינה גיאולוגית ואקולוגית, המהווה "נקודה חמה" עבור מגוון מינים. "הר קטע כולו נמצא בתוך שטח המיועד לשמורת טבע, דבר המגביר עוד יותר את האבסורד בהכחדתו על ידי בינוי שאיננו מחויב המציאות", טוענים בחברה להגנת הטבע.
8 צפייה בגלריה
הר קטע
הר קטע
חינניות בהר קטע
(צילום: : עמית מנדלסון, החברה להגנת הטבע.)
השבוע הוגשו שורה של התנגדויות לתוכנית, שאמורה לתת מענה למצוקת הדיור של האוכלוסייה הדרוזית בצפון רמת הגולן, אך מנגד מאיימת על ערכי הטבע היקרים ביותר במדינה. בהר קטע, שצפוי להידרס על ידי השכונה החדשה, ישנם מעל ל-40 מיני צמחים בסכנת הכחדה, שמונה מינים על סף איום ועשרה מינים נדירים מאוד. כמו כן, גדלים בשטח ההר כ-21 מיני סחלבים, כשלושה רבעים מסך כל מיני הסחלבים הגדלים בארץ. בין המינים האדומים באזור נמצא האזוביון הדגול, הדס מצוי, זנב-עכבר פעוט, חמשן זוחל, סחלב ריחני וסחלב סורי, ערער ארזי, קרנונית שעירה, פשתנית ריסנית, שום הגלגל ותלתן ישראלי ועוד רבים אחרים.
"מה שיוכחד באזור הר קטע - ייעלם לתמיד מנוף הארץ ובכך ייגרם נזק אקולוגי של אובדן בית גידול ומגוון מינים בלתי הפיך", כתבו לוועדה המחוזית צפון בכירי הבוטנאים בישראל, החברים בוועדת המומחים של אתר הצמחים בסכנת הכחדה בישראל. "הר קטע הוא נקודת עניין בוטנית שלא תסולא בפז".
8 צפייה בגלריה
פריחה בהר קטע
פריחה בהר קטע
דבורנית גדולה
(צילום: גלעד כרמלי)
8 צפייה בגלריה
פרפר בהר
פרפר בהר
Rhodostrophia Discopunctata. פרפר בהר
(צילום: גלעד כרמלי)
לאחרונה הופקדה התוכנית בוועדה המחוזית. זאת לאחר שוועדת המשנה להתנגדויות החליטה לדחות את התוכנית. זמן קצר לאחר מכן, ביקש יו"ר הוועדה לקיים דיון חזור וההחלטה התהפכה. במשרד השיכון הסבירו כי השטח המיועד נבחר לאחר בחינה יסודית של המרחב הסובב את מג'דל שמס, והוא נמצא המתאים ביותר "בשל זמינות הקרקע ומבנה טופוגרפי מתון". ניכר כי במשרד מודעים לעובדה כי התוכנית ממוקמת על שטח רגיש מהבחינה הנופית, אך בכל זאת מתעקשים על המיקום הנוכחי.
השכונה החדשה תוקם במג'דל שמס בצד המערבי לכביש 989 ו-9898 בואכה במעלה הר חרמון. הרחוב הראשי יחבר את השכונה מצפון לדרום ועם כבישים אזוריים ליישובים מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי"ב ונמרוד.
8 צפייה בגלריה
הר קטע
הר קטע
הר קטע
(צילום: : עמית מנדלסון, החברה להגנת הטבע.)
החברה להגנת הטבע הגישה התנגדות לתוכנית וטענו כי יש חלופות פוגעניות פחות. בנוסף, העובדה שבצפון קיימת בעיה קשה של משילות, והיעדר אכיפה בכל הנוגע לבניה על שמורות טבע ושטחים פתוחים, עלולים להוביל לבנייה לא חוקית נרחבת יותר ויותר, מבלי שהמדינה תוכל לאכוף זאת. "שכונת ניו-מג'דל איננה עומדת בעקרונות תכנון בר קיימא", כתב נציג החברה להגנת הטבע בצפון לירון שפירא. בפועל, התוכנית מקימה למעשה יישוב נפרד ומרוחק מיישוב האם, בשטח פתוח המיועד לשמורת טבע. "לחצי פיתוח יתפתחו מן השכונה אל תוך השמורה. הפיתוח זוחל ומתקדם ואין רצון ויכולת לבלום אותו", הוא כתב.
לדברי שפירא, בצפון קיימת מציאות שבה הפיתוח זוחל ופולש לשטחי שמורת הטבע, בין היתר סביב שמורת הר מירון. "המציאות מוכיחה כי לאורך זמן הפיתוח והבינוי כובשים עוד ועוד שטח פתוח אשר נועד מלכתחילה לשימור".
8 צפייה בגלריה
חוחן
חוחן
חוחן
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)
8 צפייה בגלריה
בן סחלב צריפי
בן סחלב צריפי
בן סחלב צריפי
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)
8 צפייה בגלריה
אצבעית רומית
אצבעית רומית
אצבעית רומית
(צילום: עמית מנדלסון, החברה להגנת הטבע)
גם רשות הטבע והגנים התנגדה לתוכנית משרד השיכון, וטענה כי בדרך לאישור התוכנית היו פגמים רבים. בסקרי טבע של רט"ג התגלו מינים רבים שיש לשמר, בהם מיני חיות בר מיוחדים ומיני צומח בסכנת הכחדה.
ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "הליך התכנון ארך תקופה ארוכה וממושכת , במהלכה התקיימו דיונים רבים במוסדות התכנון השונים, ביניהם במועצה הארצית לתכנון ובניה. במהלך הדיונים התקיימו בדיקות רבות של מספר חלופות תכנון, ובסופו של דבר אושרה התכנית להפקדה. כעת יוצגו ההתנגדויות בפני מוסדות התכנון, כמקובל, וזכות ההתנגדות תישמע במוסד התכנון שיקבל החלטה".