איך החיסון ל-COVID-19 פותח כל כך מהר?

במאה שעברה רוב החיסונים דרשו עשור לפיתוח, לבדיקה ולייצור. אבל החיסונים לקורונה אושרו לשימוש חירום תוך כשנה מאז פרוץ המגפה. אז איך החיסון המהפכני הזה עובד? קייטלין ואליזבת' וויי חוקרות את המדע מאחורי טכנולוגיית ה mRNA. במאי: איגור קוריק, ארטייק סטודיו. הקראה: בת'אני קאטמור סקוט. מוזיקה: ניקולה רדיווג'וויץ'.


השיטה שיכולה "להוכיח" כמעט כל טענה

לפני כעשר שנים קבוצה של חוקרים ערכה מחקר שתוכנן להגיע לתוצאות בלתי אפשריות. המחקר שלהם כלל אנשים אמיתיים, מידע שדווח באופן אמיתי, ואנליזה סטטיסטית מקובלת. אז איך הם עשו את זה? התשובה נמצאת בשיטה סטטיסטית מאוד שכיחה שמטרתה להבין אם תוצאות הן משמעותיות, או סתם רעש אקראי. ג'ימס סמית' חוקר את התופעה.


האבולוציה של האולימפיאדה

האולימפיאדה התחילה כחלק מפסטיבל דתי לכבוד האל היווני זאוס בעיר הכפרית היוונית אולימפיה. אבל איך היא הפכה למופע הכי גדול של מצוינות בספורט על כדור הארץ? ארמנד דאנגור מסביר את האבולוציה של האולימפיאדה. שיעור מאת ארמנד דאנגור, אנימציה של דיאוגו ויאגס.

איך פועלות טורבינות רוח?

הרוח מייצרת מספיק אנרגיה קינטית (תנועתית) כדי לייצר פי 35 יותר חשמל ממה שהאנושות צריכה ביום. ובניגוד לפחם או לנפט, המשאב הזה מתחדש לגמרי כל יום. אז איך אנחנו יכולים לרתום את הכמות המדהימה הזו של אנרגיה, והאם אפשר ליצור עולם שמונע לגמרי על ידי הרוח? רבקה ברת'לים ושרה פריור מתעמקות במדע של טכנולוגיות טורבינות רוח. בימוי של גאווין אדוארדס, מובולט, הקראה של אלכסנדרה פנזר, מוזיקה של סטפן לרוסה.

כמה שטח נדרש כדי לספק אנרגיה לעולם?

לא משנה איך אנחנו מייצרים חשמל, זה דורש מקום. פחם דורש מכרות, ומפעלים להמיר אותו לחשמל. כוח גרעיני דורש מכרות אורניום, מתקנים לזקק אותו, כור, ומקום לאחסן את הדלק המשומש בבטחה. אנרגיות מתחדשות צריכות טורבינות רוח או לוחות סולאריים. אז כמה שטח צריך כדי לספק כוח לכל העולם? חקרו את מידת הקיימות של מקורות אנרגיה שונים. נכתב על ידי אליזבת' קוקס וג'ורג' זאידן, בימוי של ליסה לברקיו, הקראה של ג'ק קטמור סקוט, מוזיקה של אנדרה איירס.

המיתוס של הצפרדע בסיר הרותח ושינוי האקלים

מאז 1850, הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת עלתה במעלה אחת. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל זה כן. למה? מעלה אחת היא הממוצע. מקומות רבים כבר התחממו בהרבה יותר מכך, ואם ממוצע הטמפרטורות יעלה בעוד מעלה, הלילות הקרים ביותר באזור הארקטי אולי יהיו חמים יותר ב-10 מעלות. אז איך הגענו למצב הזה? ומה אפשר לעשות? הכירו את האתגרים של אפס פליטות נטו. [נכתב על ידי אליזבת קוקס וג'ורג' זאידן, בימוי של ליסה לברקיו, הקראה של ג'ק קאטמור סקוט, מוזיקה של אנדרה איירס.

בניית תחנת הכוח הגדולה ביותר (והכי שנויה במחלוקת)

סכר שלושת הערוצים בסין מסתמך על מים זורמים, והוא מסוגל לייצר יותר אנרגיה מכל תחנת כוח אחרת בכדור הארץ. אז מה מאפשר לסכר שלושת הערוצים לייצר את כל הכוח הזה? ואיך תחנות כוח הידרו אלקטריות עובדות בכלל? אלכס גנדלר חוקר. שיעור מאת אלכס גנדלר, בימוי של פראנץ פלומרס.

האם אתם יכולים לפתור את חידת דו קרב המפלצות?

עברתם דרך ארוכה כדי להתחרות בליגת הדיסקימון הגדולה ולהראות את עצמכם כמאסטרים של דיסקימון. עכשיו כשהגעתם לגמר, אתם עומדים בפני תחרות קשה. בסיבוב הראשון, אתם תעמדו בפני יריבה בודדת ותזכו לבחור את הדיסק שלכם לפני שהיא תבחר את השניים הנותרים. האם תוכלו לבחור את זה שיתן לכם את הסיכוי הגדול ביותר לנצח? אלכס גנדלר מראה איך. שיעור מאת אלכס גנדלר, בימוי של סטודיו ארטייק.

האורגניזם הכי גדול בעולם

החיה הכי גדולה בעולם היא הלוויתן הכחול, ששוקל 150 טון. ועדיין , הוא אפילו לא קרוב להיות האורגניזם הכי גדול במשקל. התואר הזה שייך לאורגניזם כל כך גדול שמוערך שהוא שוקל כמו 40 לוויתנים כחולים. אז מי המפלצת הזו? ו... מה היא? אלכס רוזנטל חולק את הסיפור של הפאנדו העצום והעתיק.

אבני החן הכי צבעוניות על כדור הארץ

כורים אוסטרלים טיפסו על גבעת לונטיק וקדחו לעומק 20 מטר באדמה. הם תוגמלו באבן חן שוברת שיאים, לה הם קראו אופל השביט של היילי. הודות לתכונה שנקראת "משחק צבע," אין שתי אבני אופל שנראות אותו הדבר. אז מה גורם למראות החיוניים האלה? ג'ף דקופסקי חופר למראות האור המנצנצים והרוקדים של הסלעים האלה. שיעור מאת ג'ף דקופסקי, בימוי של איבנה בוסנייק ותומאס ג'ונסון.\

האם אתם יכולים לפתור את החידה ולברוח מהאדס?

עולם התחתון עמוס, וזאוס ציווה על האדס לשחרר כמה נשמות. האדס אירגן את כל הנשמות של המתים בטור מול סרברוס. כשאחד משלושת הראשים שלו נושך את הנשמה שלפניו, הם יחזרו לאדמת החיים. כל מי שמשמאלו של חייב להשאר עם האדס לתמיד. האם אתם יכולים לבחור את הנקודה הנכונה ולברוח מהעולם התחתון? דן פינקל מראה איך. שיעור מאת דן פינקל, בימוי של ארטייק סטודיו.

למה עושים עניין כזה גדול מ-1.5 מעלות?

תשובה קצרה לאחת משאלות המפתח בנוגע לשינויי האקלים: למה עושים עניין מ-1.5 מעלות? נכתב על-ידי מיילס אלן, דייויד ביאלו וג'ורג' זיידן.
פורסם לראשונה: 20:56, 14.09.21