הערבה היא המקום עם כמות הזאבים הגדולה ביותר שיש בארץ. היכולת שלהם להתרבות בערבה נובעת מהסביבה של המושבים החקלאיים, והם עושים מה שצריך כדי לשרוד.
אורן פריטל, פקח רשות הטבע והגנים, עוקב אחרי חיי הזאבים בערבה כבר שנים: "ביישוב יהיה לו מים ואוכל, ואם הוא לא ירגיש מאוים, הוא ייכנס ויתדלק בחינם", הוא אמר. הכניסה הזו ליישוב יוצרת את המפגש בין בני האדם לחיות הבר, ובמקרה הזה לזאבים.
"לפני שנה וחצי הזאב נכנס בגדר תיל, הכול הסתבך לו מסביב לצוואר. אחד המקומיים מצא אותו במצב מאוד קשה עם חתך עמוק בצוואר. הזאב עבר ניתוח מורכב וכשסימנים הראו שהוא מוכן, הבאנו אותו לערבה ושמנו עליו קולר שמשדר את המיקום לו על הצוואר ושחררנו אותו", סיפר פריטל. "בכל הערבה הוא הזאב היחיד שממשודר וממנו אנו לומדים על כל יתר הזאבים שנמצאים פה. הוא יוצא לנדודים ארוכים, פתאום נודד לירדן ומגיע כמעט עד אילת ועד לגבול מצרים, עושה בערך 200 ק"מ בשלושה ימים".
3 צפייה בגלריה
הזאב קיבל טיפול בשטח
הזאב קיבל טיפול בשטח
הזאב קיבל טיפול בשטח
(צילום: אורן פריטל ואריה רוזנברג, רשות הטבע והגנים)

המפגש עם בני האדם

הזאב הערבי הוא מין מוגן שחי בלהקות, הוא כיום הטורף הגדול בישראל וחשוב למאזן האקולוגי בערבה. המפגש של הזאבים עם הסביבה של בני האדם הוא לא חיובי, הוא יוצר תלות ומשנה את ההנהגות שלהם. בתנאי המדבר הטבעיים טרפם הפוטנציאלי של הזאבים הוא ארנבות, צבי הנגב, הפרא, הראם הלבן והיעל הנובי. זמינות המזון הרבה שמקורה בפסולת המזון של האדם מסיטה את תלות הזאבים בטרפם הטבעי וגורמת לעלייה באוכלוסיית הזאבים.
ככל שהשטחים הפתוחים, שטחי המחייה של חיות הבר, מצטמצמים - גדל הקונפליקט בין בני האדם לחיות הבר. אי אפשר למנוע את המפגש בין זאבים לבני אדם, אבל אפשר לצמצם אותו משמעותית. "לזאב אין רצון להיפגש, אם יראה בן אדם - הוא יברח. גדלנו עם הדמות של הזאב הרע, והאחריות שלנו זה לתווך את המפגש הזה, להפוך אותו למשהו שאין בו פחד. צריכה להיות בו הבנה ולמידה".
3 צפייה בגלריה
זאבים בערבה
זאבים בערבה
זאבים בערבה
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)

פקח נזקי חקלאות

בעקבות המפגש בין החקלאים לחיות הבר נוצרה ההבנה שנדרש גישור בין הצדדים והצעת פתרונות טובים לשני הצדדים. ברשות הטבע והגנים פועלים "פקחי נזקי חקלאות" בכל הארץ מול התושבים, הרשויות, המועצות והחקלאים. דורון ניסים, פקח נזקי חקלאות ערבה, פועל כבר שבע שנים במרחב ערבה ומרחב ערבה דרומית.
ניסים: "אני נותן מענה ראשוני לקריאות החקלאים, משתף במידע, מבצע פעולות להרחקת חיות בר, סיורים לתיעוד מפגעי סניטציה שעלולים למשוך את חיות הבר, בודק את מצב הגדרות ביישובים, מנטר בעלי חיים על ידי מצלמות: תנים בערבה הדרומית, זאבים בפארן, פראים בצופר, חזירי בר בכיכר סדום ועוד.
3 צפייה בגלריה
דורון ניסים – פקח נזקי חקלאות ברשות הטבע והגנים
דורון ניסים – פקח נזקי חקלאות ברשות הטבע והגנים
דורון ניסים – פקח נזקי חקלאות ברשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
"סביב מושב פארן חיות מספר להקות זאבים שמתבססות על החקלאות והיישוב. קיימים מפגשים יומיים בין התושבים לזאבים מחוץ לישוב וביישוב עצמו. נזקים מזאבים נגרמים בעיקר לצנרת מים במטעי התמרים, מעט טריפות עגלים ברפתות ומטרדים בישוב. כל פניה מקבלת התייחסות וביקור שלי ואני משתף את התושבים עם הממצאים מהמצלמות ודרכי הפעולה. המטרה היא ליצור אמון ושיתוף פעולה בינינו ללא פגיעה בזאב, שהוא חיית בר מוגנת. היום לאחר שנים של עבודה עם התושבים נוצר דו קיום בין הזאבים לבני האדם בפארן המבוסס על הבנה שהנזק נמוך וניתן להכלה וידיעה שאין חשש לאדם מהזאב".
נתקלתם במפגע או במישהו שפוגע בחיות בר, ביבשה או בים, התקשרו למוקד של רשות הטבע והגנים: 3639*, גם בווטס אפ: 054-9642434