פגר של לווייתן מצוי נפלט הבוקר (שני) במרחב ימי צבאי סגור ליד חוף זיקים.
לפני שהגיע לחוף, התקבל דיווח הראשוני על ידי הדייג אודי כפיר. אנשי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים בסיוע בקריות השליטה ולוחמי יחידת סנפיר של זרוע הים בבסיס אשדוד עקבו אחר התקדמות הפגר לחוף כדי לנסות להבטיח שייפלט לתחום ישראל לצרכי בדיקה ומחקר. הפגר כאמור נסחף בהמשך לחוף בישראל לשטח צבאי סגור, וצפויים בעתיד לקחת דגימות ולהחליט לגבי המשך הטיפול והבדיקות של הפגר.
4 צפייה בגלריה
הדיווח הראשוני של הלוויתן, שתועד על ידי הדייג אודי כפיר
הדיווח הראשוני של הלוויתן, שתועד על ידי הדייג אודי כפיר
הדיווח הראשוני של הלווייתן, שתועד על ידי הדייג אודי כפיר
(צילום: אודי כפיר)
מדובר בתיעוד שני של פגר לווייתן מצוי שנפלט לישראל. האירוע הקודם אירע לפני שנתיים, ב-18/2/2021, אז נפלט לווייתן למצוי צעיר, באורך של כ-10 מטרים, לחוף ניצנים. היום, באופן מקרי, התבצעו עבודות כדי להיערך לקראת הוצאת העצמות של לווייתן זה מבור הטמנה כדי להיות מוצג בהמשך באקווריום ירושלים.
פליטה של לווייתן מצוי לחופי ישראל היא אירוע נדיר יחסית. הלווייתן המצוי הוא בעל החיים השני בגודלו בעולם, אחרי הלווייתן הכחול. לווייתן מצוי נפוץ במערב הים התיכון אך נדיר באגן המזרחי. הזכרים של הלווייתנים המצויים מגיעים לאורך ממוצע של 25-19 והנקבות באורך של 27-20 מטר. על פי הערכות, משקל של לווייתן מצוי בוגר באורך 25 מטר הוא כ-70 טונות.
4 צפייה בגלריה
חפירות לאיתור הלווייתן שנפלט בפברואר 2021
חפירות לאיתור הלווייתן שנפלט בפברואר 2021
חפירות לאיתור הלווייתן שנפלט בפברואר 2021
(צילום: מחמל"י)
4 צפייה בגלריה
העברת הלוויתן לחוף
העברת הלוויתן לחוף
העברת הלוויתן לחוף
(צילום: קובי סופר רשות הטבע והגנים)
ביולי 2016 נראה גור לווייתן מצוי באורך של כ-10 מטרים מול חופי תל-אביב והרצליה. מדובר היה בלווייתן שנצפה חודש קודם לכן באזור שדות ים וקיסריה. הלווייתן נצפה מול חופי תל אביב במרחק של כ-150 מטר ואז הצפין אל אזור הרצליה ומשם הוא המשיך בתנועה איטית במרחק של כ-500-100 מטר מהחוף.
בשנת 2012 דווח על לווייתן מצוי באורך של כשמונה מטרים מול חופי אשדוד ואשקלון. במאי 2010 תיעדו חוקרי המרכז לחקר והצלת יונקים ימיים לראשונה בישראל, לווייתן אפור שככל הנראה טעה בדרכו, באורך של כ-15-12 מטר סמוך לחופי הרצליה. החוקרים העריכו כי הלווייתן שמצוי בדרך כלל באזור מערב ארה"ב ורוסיה טעה בדרכו במהלך הנדידה. ב-2009 הגיע לביקור לווייתן מצוי מול חופי תל אביב ב-2009. איש צוות של המרכז להצלת יונקים ימיים (מחמל"י) הבחין בלווייתן בעת אימון יאכטות מחוץ למרינה בתל אביב בשעות הבוקר ולאחר כמה שעות, הגיעו דיווחים על לווייתן ליד נמל אשדוד וההערכה הייתה שמדובר באותו פרט.
4 צפייה בגלריה
הלוויתן בחוף
הלוויתן בחוף
הלווייתן בחוף
(צילום: קובי סופר רשות הטבע והגנים)
ב-2008 נצפתה גורת לווייתן מצוי באורך 14 מטר ובמשקל של כ-13 טונות, במעגן של חברת קצא"א (קו צינור אשקלון-אילת) באשקלון. אנשי מחמ"לי מיהרו למקום וגילו כי נקבת הלווייתן פצועה ותשושה. כעבור שעה קלה, בעוד הם שוקלים כיצד להעבירה לטיפול רפואי, היא מתה.