כמה טי רקסים הלכו על כדור הארץ לפני מיליוני שנים? זו שאלה שאולי לא חשבתם שתהיה עליה תשובה: אבל מחקר חדש מעריך, בניגוד למחקרים קודמים שפורסמו בשנים האחרונות, שהתהלכו כאן לא יותר מ-1.7 מיליארד טי רקסים, הדינוזאור האימתני שהפך אולי למוכר ביותר בזכות עיבודים קולנועיים לאורך השנים.
ולמה "לא יותר"? כי בעבר הלא מאד רחוק האמינו חוקרים שהיו על כדור הארץ לא פחות מ-2.5 מיליארד במהלך יותר מ-100 אלף דורות. הבדיקות אחר השאלה הזאת לוקחות בחשבון משתנים רבים על מנת לחשב את האוכלוסייה, כמו מסת גוף, צפיפות אוכלוסין, גיאוגרפיה, בגרות, מספר הטלות, תוחלת חיים ממוצעת ועוד.
המודל הקודם חשף שכל דור של טי רקס מורכב ככל הנראה מכ-20 אלף פרטים וכי היו כ-125 אלף דורות ב-2.5 מיליון השנים בהן היו קיימים. אלא שהמחקר הנוכחי מאתגר את הממצאים הללו וטוען שהצוות הקודם העריך יתר על המידה את שיעורי ההישרדות והטלת הביצים, כמו גם את מספר הדורות, מה שהטה את התוצאות. המסקנה החדשה: כ-19 אלף פרטים בכל דור, ו"רק" כ-90 אלף דורות (כלומר רק 1.7 מיליארד פרטים).
3 צפייה בגלריה
טי רקס, שמוצג במוזיאון בוושינגטון
טי רקס, שמוצג במוזיאון בוושינגטון
טי רקס, שמוצג במוזיאון בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
הטי רקס הגדול ביותר שנמצא עד כה מוצג במוזיאון בשיקגו. אורכו כ-12.3 מטרים ומשקלו תשעה טונות. על פי החוקרים מדובר בטי רקס נקבה שמתה ככל הנראה בגיל 33. המשקל הממוצע של הטי רקס היא 5.2 טונות. הטי רקס עצמו היה אוכל בשר והלסתות והשיניים החזקות שלו היו יכולות לשבור עצמות.
השאלה הבאה שהם סקרנים למצוא לה תשובה היא - אם היו כאן כל כך הרבה דינוזאורים ענקיים, איפה כל העצמות שלהם?
ועכשיו, מה הדבר הכי מופרך שמצאתם בחצר בית הספר כשהייתם ילדים? ספרו זאת לאליס בת ה-8 מנורבגיה, שמצאה סוג של סכין העשויה מאבן צור, בת 3,700 שנה מהתקופה הנאוליתית (תקופה פרהיסטורית שנחשבת לחלקה האחרון של תקופת האבן).
הגילוי הזה כשלעצמו הוא מדהים, בשל הסיכויים הנמוכים – ועוד בחצר בית הספר, ועוד ילדה בת 8? אלא שמדובר במקרה נדיר מסיבה נוספת: נורבגיה לא מכילה אבני צור.
3 צפייה בגלריה
הילדה והפריט העתיק
הילדה והפריט העתיק
הילדה והפריט העתיק
(צילום: Vestland County’s University Museum)
כשאליס מצאה את הסכין, היא עדכנה את המורה שלה, קארן, שהבחינה במשהו מוזר ומיוחד, וערבה לאחר מכן את המועצה של בית הספר. ארכיאולוגים, שבדקו את החפץ, אמרו שמדובר בממצא יפה ונדיר להפליא, שמקורו בדנמרק. אגב, בחפירות בחצר בית הספר לא נמצאו כלים עתיקים נוספים, דבר יוצא דופן עבור תגליות כאלה.
ולסיום, הסיפור הבא כל כך מצחיק, שאין פלא מדוע התמונה הזאת רצה באתרי חדשות בכל העולם. אז מה בעצם רואים כאן? על פניו, שוטר נוגע בזנבו של אליגטור ענק בצורה שאינה בטיחותית.
3 צפייה בגלריה
זה לא אליגטור. שוטר והפסל מחול
זה לא אליגטור. שוטר והפסל מחול
זה לא אליגטור. שוטר והפסל מחול
(צילום: Treasure Island Police Department)
אלא שהכול התחיל כששוטרים בתחנת משטרה בפלורידה הוזעקו לים בטענה שאליגטור ענק ודומם נמצא על החוף. כשהתקרבו מספיק, עד כדי לנגוע בו – הם קלטו שהוא לא זז.
רק אז השוטרים גילו שבכלל לא מדובר בחיה גדולה ומפחידה, אלא בפסל שעשוי מחול. למען שלום הציבור, וגם למען שלומן של החיות על החוף וביניהן גם צבי הים המתוקים שזו עונת הקינון שלהם, השוטרים שיטחו למחרת בבוקר את הפסל האומנותי, שעוצב בצורה מרשימה למדי.