מדי שנה, ב-8 ביוני, מציינים ברחבי העולם את יום האוקיינוסים הבינלאומי, במטרה להעלות את המודעות לחשיבות שבשמירה על הסביבה הימית ועל בעלי החיים המאכלסים אותה. בישראל יצאו אנשי עמותת דלפיס לים מול חופי אשדוד, על מנת לצפות באוכלוסיית הדולפינים מהמין דולפין מצוי, שנמצאת בסכנת הכחדה בים התיכון. למרבה האכזבה, דולפינים לא ראינו.
בריאיון לאולפן ynet, שנערך מסירה שהפליגה בים התיכון, סיפר ד"ר אביעד שיינין, ראש תחום טורפי-על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים ומנהל "מרכז הדולפין והים" של עמותת דלפיס, על הסיור הימי ועל יום האוקיינוסים: "הדולפינים נותנים לנו איזשהו מדד לבריאות של הים ולכן חשוב לנו לעקוב אחריהם למצוא ואתם להבין מה מצבם, כי עם מצבם נבין את המצב של הים התיכון. ויום האוקיינוסים, אני רואה אותו זמן שאנחנו צריכים לחשוב על הים, שנמצא בקרבתנו ואיך אנחנו משפיעים עליו. צריך ככה להיזכר, לא המון שנים אחורה, שהים התיכון מבחינתנו היה סוג של פח זבל, רק ניטרנו, רק בדקנו מה אנחנו זורקים אליו וכמה הים הזה יודע לספוג.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שיינין. מכיר את כל הדולפינים בלהקה
ד"ר שיינין. מכיר את כל הדולפינים בלהקה
ד"ר שיינין. מכיר את כל הדולפינים בלהקה
(צילום: אסף קמר)
הוא הוסיף על חשיבות הים. " ואז גילו את מרבצי הגז שפתאום כולם הבינו, הפוטנציאל הכלכלי פה נמצא בים התיכון, והיום אנחנו שותים את הים דרך מתקני ההתפלה ועדיין למרות שאנחנו צורכים כל כך הרבה מהים הזה והוא מקור החיים שלנו דרך המים והאנרגיה. רק בשבוע שעבר התקבלה החלטה שמחזירים את הסקרים הססמים, שהם פיצוצים אדירים שמטרתם למצוא את מרבצי הגז. אבל על מי הם לא חושבים? על יונקיים ימיים על הלוויתנים שנמצאים מול החופים שלנו וראינו אותם רק חודש שעבר".
ד"ר שיינין סיפר על הדולפינים, החיים מול חופי אשדוד ואשקלון."יש להקה של דולפין מצוי, שלמרות שמם היא נמצאת בסכנת הכחדה פה באזור. זה קצת מבאס, אבל זו להקה שמסתובבת ממש קרוב לחופי אשקלון ואשדוד", הוא אמר. "אני מקווה שנראה אותם. מזהים אותם לפי הסנפיר הגבי. ברגע שהם עולים לנשום אנחנו מזהים כל דולפין ודולפין. באופן אישי הלהקה הספציפית הזו מונה 18 פרטים. אני מכיר ממש כל אחד ואת האמא ומתי נולד לה הגור וכן הלאה. זה מחקר שאנחנו עושים הרבה מאוד שנים כבר ואני מקווה שגם היום נמצא אותם".
2 צפייה בגלריה
מחפשים דולפינים מול אשדוד
מחפשים דולפינים מול אשדוד
מחפשים דולפינים מול אשדוד
(צילום: אסף קמר)