אוניברסיטת תל אביב מקדמת בימים אלו, ולראשונה באוניברסיטאות בישראל, תוכנית הוליסטית להמשך טיפוח והעצמת המחקר בתחום מדעי הרוח, להגדלת מספר הסטודנטים הישראלים והזרים ולהנגשת הידע ההומניסטי לקהל הרחב. התכנית ההוליסטית פועלת בהתאם לעקרונות ה-life long learning ולפיכך היא תותאם לסטודנטים בגילאים שונים ובשלבי קריירה שונים.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: Shutterstock)
הסנונית הראשונה של התוכנית ההוליסטית החלה לפעול כבר בסמסטר ב' בשנה שעברה, ובמסגרתה אלפי סטודנטים מהפקולטות להנדסה, מדעי החיים ומדעים מדויקים מחויבים ללמוד קורסים במדעי הרוח (6 נקודות זכות) כתנאי לקבלת התואר. "תוכנית שאר רוח ע"ש מנדל" נועדה להעניק השכלה רחבה לדור הבא של מובילי המדע והטכנולוגיה בישראל בדגש על ערכים הומניסטיים, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, אתיקה ואחריות חברתית, עבודת צוות, כישורי כתיבה, כישורי דיון ועוד. תפיסת האוניברסיטה היא, שהחשיבה ההומניסטית חשובה לא רק להעשרה עצמית, אלא גם לשיפור עבודתם של בעלי מקצוע בתחומים שונים, בהיבט של פיתוח יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.
נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, אמר: "אוניברסיטת תל אביב היא האוניברסיטה הגדולה, אך גם המגוונת ביותר בישראל. כמעט אין לך תחום לימוד שלא תמצא בה. באוניברסיטה כזו, למדעי הרוח שמור מקום מרכזי. מדעי הרוח מצויים במשבר עולמי, אך אנחנו לא מוכנים להשלים איתו. אנחנו נוקטים ביוזמות שונות, שמטרתן לחזק תחום חשוב זה, לא רק באוניברסיטה אלא גם בישראל. בלי הערכים ההומניסטיים שבאים ממדעי הרוח, לא יכולה להתקיים חברה בריאה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, הוסיפה: "קהילת הפקולטה למדעי הרוח מחויבת להמשך המחקר המעמיק והיצירה ההגותית, ופועלת להנחלת ערכים הומניסטיים בקרב קהלים שונים בישראל ובעולם. פיתוח וביסוס תרבות של אחריות בפקולטה ובקהילות שונות שאנו שותפים עימן מהווים עקרון מנחה בעבודה שלנו, בצד הגדלת המגוון האנושי והמחויבות לביסוס דיאלוג מכבד. על בסיס עקרונות אלה אנו מפתחים יוזמות מחקריות והוראתיות שונות, המיועדות למגוון רחב של קהלים באוניברסיטה ומחוצה לה".

חיזוק התחום

החל מהשנה הקרובה סטודנטים למדעי הרוח יוכלו ללמוד הקבץ במדעי הנתונים. ההקבץ החדש יאפשר לסטודנטים היכרות עם עולמות ה-Big Data והוא יותאם במיוחד עבור סטודנטים ללא ידע מוקדם במקצועות מדעיים. ההקבץ כולל מושגי יסוד במתמטיקה, קורס תיכנות בסיסי (בשפת פייתון), קורסים במדעי הנתונים, לרבות היכרות עם נתונים מסוגים שונים וניתוח והסקת מסקנות מנתוני עתק, ופרויקט גמר בתחומי מדעי הרוח בו ייושם השימוש בכלים אלה.
בהיבט של חיזוק המחקר האוניברסיטה והפקולטה למדעי הרוח פועלים על מנת להקים מדרשה ללימודים מתקדמים במדעי הרוח. המדרשה תחזק את המחקר בתחום, ואף תשפיע על האטרקטיביות של הפקולטה לתלמידים בכל התארים. השנה נפתח המחזור הראשון של קבוצת הבתר דוקטורנטים של הפקולטה למדעי הרוח בתמיכתה של קרן דן דויד. קבוצה מצטיינת זו תתמקד במחקר הומניסטי חדשני ויצירתי, תהווה מוקד פורה לשיחה ודיון לקהילת תלמידי המחקר של הפקולטה ותפעל כקבוצה להנגשת הידע לקהל הרחב.
מגמה נוספת שהאוניברסיטה תפעל לחזק היא קליטת תלמידים ללימודי מדעי הרוח בגילאים מתקדמים. רופאים, עורכי דין, מהנדסים, מתכנתים ועוד, באמצע הקריירה שלהם, עשויים למצוא ענין בלימודים במדעי הרוח. באוניברסיטת תל אביב סבורים שתלמידים אלו יכולים להעשיר את מספר הסטודנטים ולחזק את מדעי הרוח באופן משמעותי שיועיל לחברה הישראלית במובנים שונים.
3 צפייה בגלריה
פרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב
פרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב
פרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
כמו כן, הפקולטה פועלת להנגשת הידע המגוון והמקצועי הנוצר בפקולטה לאנשים בעלי תארים המעוניינים בהעשרה ניתן בתוכנית המוצלחת לומדים בגילמן. תוכנית מבוקשת זו מאפשרת היכרות ולימוד עם מנעד רחב של קורסים מרתקים בתחומים שונים. בימים אלה אנו שוקדים על פיתוחה של תוכנית דומה אשר תינתן בערבית לאקדמאים הערבים בישראל.
פרויקט נוסף קשור עם הרחבה והטמעת מעורבות חוגי הפקולטה בפעילויות הקשורות בחברה האזרחית ובסוגיות חברתיות בוערות. הפקולטה חרטה על דגלה את ההתמודדות עם משבר האקלים ועם השסעים החברתיים המעסיקים את החברה בישראל. קורס על משבר האקלים מזוויות הומניסטיות נלמד השנה על ידי תלמידים מכל הקמפוס, בצד פעילויות פקולטיות נוספות כמו הפסקת שימוש בכלים חד פעמיים, מפגשים שיח, סדנאות ותחרות כתיבה בנושא משבר האקלים. פעילויות הפקולטה בנושאים אלה מבטאים את מחויבות קהילת מדעי הרוח לאתגרי השעה, ועשויים למשוך תלמידים מצטיינים בעלי רצון לקדם חברה טובה יותר ולהיות מנהיגים מובילים לטובה.
בנוסף במסגרת קידום הבינלאומיות, אוניברסיטת תל אביב השיקה באחרונה ביחד עם אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, תוכנית ראשונה מסוגה שתעניק במשותף תואר ראשון בן ארבע שנים. לימודי התואר יתמקדו ב-Liberal Arts בדגש על אינטרדיסציפלינריות ורוחב יריעה אקדמי. במסגרת כך, לצד קורסי לבה במדעי הרוח (פילוסופיה, היסטוריה וספרות), הסטודנטים ילמדו גם קורסים במדעי החיים ומדעי החברה וכן קורסים בחדשנות וביזמות.
נושא נוסף הוא חיזוק הקשר עם מערכת החינוך: תלמידי התיכונים זוכים להתייחסות מיוחדת של הפקולטה למדעי הרוח, הרואה בהם את דור העתיד. הפקולטה מחזקת את הקשרים ארוכי הטווח עם תיכונים שונים סביב הוראת ההיסטוריה, המקרא, היהדות והמדעים. תוכניות מיוחדות המתמקדות בפיתוח קשב, פיתוח אסטרטגיות למידה ותכנון עתיד אשר פותחו על ידי חוקרות וחוקרי הפקולטה מופעלות גם הם בתיכונים שונים ברחבי הארץ. הפקולטה מנהיגה מזה שנתיים יום פתוח לתלמידי תיכונים בהם מוצגים תחומי המחקר בפקולטה תוך התנסות בשיעורים חווייתיים.