אני מאוד נהנה עם הילדים שלי בחופשת הקיץ. גם בבית, גם כשנוסעים לסבב מעיינות בצפון או סתם מבקרים משפחה, פשוט כיף! ובכל זאת, הגיע הזמן לגמור עם חופשת הקיץ, הפעם באמת. לא עד השנה הבאה וחוזר חלילה. הסיבה לכך? בארץ וגם בחו"ל הקיץ הופך להיות תקופה עויינת בחסות משבר האקלים.
הקיץ הזה שבר את כל שיאי החום, שכחתי להגיד - "שוב": חודש יולי היה החם ביותר שנמדד בעולם אי פעם, ועל אף שבארץ זכינו לגלי חום ממושכים אחד אחרי השני, ולחודש יולי השני החם ביותר מתחילת המדידות, היה זה כאין וכאפס לעומת מה שפקד את אירופה, אסיה וצפון אמריקה. שריפות ענק – ובמקרים רבים שריפות שיא - השתוללו, ובשעה זו חלקן עודן משתוללות ביוון, ספרד, פורטוגל, קנדה, ארה"ב וצפון אפריקה.
1 צפייה בגלריה
בקרוב יהיה חם מדי לבלות בחוץ בקיץ
בקרוב יהיה חם מדי לבלות בחוץ בקיץ
בקרוב יהיה חם מדי לבלות בחוץ בקיץ
(צילום: shutterstock)
מעל אלף בני אדם קיפחו את חייהם ומאות אלפים פונו מבתיהם, זאת עוד לפני שהתחלנו לדבר על קורבנות השפעתן הקטלנית של מכות חום וההתייבשות. לאחר שכ-60 אלף איש מתו באירופה בגלי חום קשים בקיץ 2022, עודף התמותה מהקיץ הזה, עוד יתגלה בחודשים הקרובים.
הקיץ הלוהט הזה אינו הפתעה. הוא לא תוצר של פעילות הר געש, זוהי לא קפריזה של הטבע. מדובר בשינוי במערכת האקלים בעקבות פעילות האדם. נזכיר: ריכוז גזי החממה (אדי מים, פחמן דו-חמצני, מתאן ועוד) באטמוספרה גדל בעשרות אחוזים מאז שהאדם עושה שימוש נרחב בגז, פחם ונפט, וכורת יערות באופן מאסיבי.
עלייה בריכוז גזי החממה מייצר מלכודת חום סביב כדור הארץ, ומגביר את האידוי בעקבות קליטת החום בים. אלה מביאים להאצת מחזור המים ולשיבוש האקלים, עם תכיפות וחומרה הולכות ועולות של אירועי אקלים קיצוניים בהם גלי חום, בצורות, שריפות, שיטפונות ועוד.
אז מה לעזאזל הקשר לחופש הגדול? פשוט מאוד. מגמת ההתחממות צוברת תאוצה. הקיץ הישראלי, כמו בכל מקום, מתארך, והחורף מתקצר. תקופת החופש הגדול, שתמיד הייתה חמה, הופכת להיות תקופה הרבה פחות כיפית ושהרבה יותר מסוכן לבלות בה. הקיץ, שפעם היה סמל לחופש, הופך להיות לנגד עינינו מושא לאתגר הולך וגובר, ולכן החופש הגדול צריך לנדוד למחוזות שפויים יותר - למשל בין פורים ליום העצמאות, זמן אידיאלי בשנה גם מבחינת נוחות האקלים וגם מבחינת יופי הטבע.
יונתן אייקנבאוםד"ר יונתן אייקנבאוםצילום: יונית שילר
מה יקרה אם לא נשנה את חופשת הקיץ ונותיר אותה על כנה בחודשים יולי-אוגוסט? תרחישי משרד הביטחון לקיץ הישראלי אינם מבשרים טובות: שני גלי חום של עד 49 מעלות בחודש הנמשכים מספר ימים, עתידים להפוך את חופשת הקיץ שלנו לכזו אותה ניתן לבלות בעיקר במקומות ממוזגים, במקום להנות מהטבע, מהים ומהמרחבים. לטוס לחו״ל? תשכחו מזה. מלבד אלה שיכולים להרשות לעצמם לטוס לחצי הכדור הדרומי, היכן שחורף כשקיץ אצלנו - למשל אוסטרליה או ארגנטינה - גם אירופה, אסיה וצפון אמריקה יהיו כמו כבשן. הקיץ הזה מאותת את זה מעל לכל ספק.
במשך עשורים, רבים טומנים את הראש בחול בנוגע למשבר האקלים. אומרים שזה קשקוש אחד גדול, שהעולם דווקא מתקרר ושאין טעם לשנות דבר באורח החיים שלנו - בוודאי לא את ההישענות על גז, נפט ופחם כמקורות אנרגיה עיקריים. כבר עשורים שאנו זועקים לשמור על הטבע ועל האקלים למען הילדים שלנו, אבל אנחנו כבר לא שם. לצד המשך המאבק במשבר האקלים בניסיון להותיר לילדים שלנו עולם עם אקלים סביר – הגיע הזמן להגן עליהם ולהביא את החופש הגדול לחוף מבטחים.
ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל ארגון גרינפיס ישראל