יותר מ-61 אלף בני אדם מתו בעקבות החום הכבד שהיכה באירופה בחודשי הקיץ שעבר. לנוכח העובדה ששיאי הטמפרטורות נשברו לאחרונה שוב ושוב, הנתונים המדאיגים הובילו לקריאה כי יש לפעול בהקדם על מנת להתגונן ככל הניתן מפני גלי חום קטלניים יותר, הצפויים להתרחש בשנים הקרובות, בייחוד במדינות השוכנות בסמוך לים התיכון.
אירופה נחשבת ליבשת שמתחממת באופן המהיר ביותר בעולם. אשתקד, היא חוותה את אחד מחודשי הקיץ החמים בהיסטוריה, כאשר מדינות רבות בשטחה נפגעו מגלי חום כבדים, בצורת שפגעה קשות ביבול חקלאי ושריפות יער הרסניות.
עוד בנושא:
הלשכה הסטטיסטית של האיחוד האירופי Eurostat דיווחה על מספר גבוה באופן יוצא דופן של מקרי מוות עודפים במהלך הקיץ, אולם המספר שקשור ישירות לעלייה בטמפרטורות לא נמדד בעבר. כעת, צוות חוקרים בחן את הנתונים על טמפרטורה ותמותה מ-2015 עד 2022 ב-35 מדינות באירופה, שבהן חיים כ-543 מיליון בני אדם.
6 צפייה בגלריה
גל חום בצרפת
גל חום בצרפת
גל חום בצרפת
(צילום: AP)
חוקרים ממכון ברצלונה לבריאות עולמית וממכון המחקר הבריאותי של צרפת INSERM השתמשו בכמה מודלים כדי לאמוד את מקרי המוות המיוחסים לטמפרטורות גבוהות עבור כל אזור בכל שבוע של קיץ 2022. הם העריכו כי 61,672 מקרי מוות קשורים לחום הכבד ששרר בין 30 במאי ל-4 בספטמבר בשנה שעברה. הממצאים פורסמו בכתב העת Nature Medicine.
6 צפייה בגלריה
סיכון למוות הקשור לטמפרטורה במהלך 2015-2019
סיכון למוות הקשור לטמפרטורה במהלך 2015-2019
סיכון למוות הקשור לטמפרטורה במהלך 2015-2019
(איור: Nature Medicine)
בהתחשב בכך שגל חום עז במיוחד, שהתרחש בשבוע שבין 18 ל-24 ביולי גרם לבדו ליותר מ-11,600 מקרי מוות, הרי שמדובר במספרים חריגים ומעוררי דאגה, בטח לנוכח העובדה כי בשבוע הראשון של חודש יולי נשברו שוב ושוב שיאי הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ, כשב-6 ביולי נמדדה טמפרטורה עולמית ממוצעת שנסקה ל-17.23 מעלות צלזיוס, כך על פי נתוני ארגון המטאורולוגיה העולמי (WMO).
6 צפייה בגלריה
גל חום באיטליה
גל חום באיטליה
גל חום באיטליה. בארץ המגף נרשם מספר המתים הגבוה ביותר הקשור לעלייה בטמפרטורות
(צילום: AP)
יותר מ-70 אלף מקרי מוות עודפים נרשמו בשנת 2003 במהלך אחד מגלי החום הקשים ביותר בתולדות אירופה. אולם כעת, בשל המספרים הגבוהים, נראה כי נדרשים צעדים משמעותיים ומהירים כדי להגן על תושבי העולם בכלל ואלו שמתגוררים באירופה בפרט. מממצאי המחקר עולה בנוסף כי בשנה שעברה רשמה צרפת את העלייה הגדולה ביותר בטמפרטורות בהשוואה לממוצע הקיץ הקודם שלה, עם זינוק של 2.43 מעלות צלזיוס, בעוד ששוויץ לא נותרה הרחק מאחור עם עלייה של 2.30 מעלות, וכך גם איטליה והונגריה עם עלייה של 2.28 ו-2.13 מעלות צלזיוס בהתאמה.
6 צפייה בגלריה
חריגת טמפרטורה אזורית ושיעור תמותה כתוצאה מחום כבד במהלך קיץ 2022
חריגת טמפרטורה אזורית ושיעור תמותה כתוצאה מחום כבד במהלך קיץ 2022
חריגת טמפרטורה אזורית ושיעור תמותה כתוצאה מחום כבד במהלך קיץ 2022
(איור: Nature Medicine)
באיטליה נרשם מספר המתים הגבוה ביותר הקשור לעלייה בטמפרטורות - 18,010, כשבמקומות השני והשלישי דורגו ספרד עם 11,324 מתים וגרמניה עם 8,173. רוב מקרי המוות היו של אנשים שחצו את גיל 80, ו-63% מהם היו נשים. ההבדל הפך בולט יותר מעל גיל 80, כאשר נשות אירופה רשמו שיעור תמותה גבוה ב-27% מאשר זה של הגברים.
מחקרים קודמים הראו שאירופה מתחממת פי שניים מהממוצע העולמי. בעוד שהעולם התחמם בממוצע של כמעט 1.2 מעלות צלזיוס מאז אמצע העשור הראשון של המאה ה-19, הרי שבשנה שעברה אירופה היה חמה ב-2.3 מעלות צלזיוס יותר מהתקופה הקדם-תעשייתית. אם לא ייעשה שום דבר כדי להתגונן מפני ההתחממות הגלובלית והשלכותיה, הרי שעד שנת 2030 אירופה צפויה להתמודד עם ממוצע של יותר מ-68 אלף מקרי מוות הקשורים לעלייה בטמפרטורות בכל קיץ, כך עולה ממצאי המחקר החדש.
6 צפייה בגלריה
גל חום באירופה
גל חום באירופה
גל חום באירופה. עד 2050 המספר צפוי לטפס לכ-120 אלף מקרי מוות
(צילום: AP)
בראייה לטווח הרחוק קצת יותר, נמצא כי עד 2040, יהיו בממוצע יותר מ-94 אלף מקרי מוות הקשורים לחום הכבד, בעוד שעד 2050 המספר עלול לטפס ליותר מ-120 אלף מקרי מוות. "התחזיות הללו מבוססות על רמת הפגיעות הנוכחית והטמפרטורות החזויות באירופה", אמר ד"ר הישאם אחיבאק ממכון INSERM, שהדגיש בדבריו כי רק אם תצומצם פליטת גזי החממה שמחריפים את משבר האקלים ויינקטו צעדים יעילים בראש ובראשונה על ידי מקבלי ההחלטות, ניתן יהיה להפחית את הפגיעות הזו.
רוב מקרי המוות היו של אנשים שחצו את גיל 80, ו-63% מהם היו נשים. ההבדל הפך בולט יותר מעל גיל 80, כאשר נשות אירופה רשמו שיעור תמותה גבוה ב-27% מאשר זה של הגברים
"ממצאי המחקר מוכיחים כי יש לבצע היערכות אסטרטגית מחודשת למניעת האובדן בנפש כתוצאה מהחום הכבד, תוך התחשבות מיוחדת במגדר ובגיל", הוסיפה ד"ר קלואי ברימיקומב, מדענית אקלים מאוניברסיטת גרץ באוסטריה, שלא לקחה חלק במחקר.
6 צפייה בגלריה
ניסיון להתקרר מהחום הכבד בגרמניה
ניסיון להתקרר מהחום הכבד בגרמניה
ניסיון להתקרר מהחום הכבד בגרמניה. גם בישראל המומחים פסימיים
(צילום: AP)
שינויי האקלים והשלכותיו בישראל, צפויים להיות חמורים מהממוצע העולמי. כבר כיום, ההתחממות הממוצעת בישראל, עומדת על 1.4 מעלות צלזיוס, בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי.
גם המומחים בישראל פסימיים באשר לעתיד. פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות, סבור כי "משבר האקלים כאן ועכשיו, לא צריך לחכות ל-2050". בוועידת האקלים של ynet ו"ידיעות אחרונות" שנערכה בחודש שעבר, הוסיף וולפסון כי "המציאות הראתה שאנחנו הרבה מעבר להרבה מהתחזיות, אפילו בישראל ובטח בעולם כולו. מה שפעם חשבו וכתבו בדוחות קורה הרבה יותר קיצוני והרבה יותר מהר ממה שחשבו".