תושבים רבים בישראל, קפריסין, לבנון וטורקיה צפו אמש (מוצאי שבת) במחזה מרהיב של שובל לווייני סטארלינק (Starlink) של חברת SpaceX, ששוגרו על מנת לספק אינטרנט בכמה אזורים בעולם.


בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר יגאל פת-אל, לשעבר יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, למראה שעורר עניין רב וגם זכה לתיעודים רבים ברשתות החברתיות. "כנראה שנראה עוד הרבה כאלה בעתיד", הוא אמר בהתייחסו לשובל האור בשמיים. "זו רשת חדשה מ-2019 של אילון מאסק ו-SpaceX, מה שנקרא לווייני סטארלינק. זו שורת לווינים שמשוגרים בצרור אחד. הם מתפרשים בשורה ולמעשה אמורים לספק שירותי אינטרנט למדינות שקצת יותר קשה להשיג עבורן חיבור לרשת".
ד"ר פת-אל הסביר מדוע לא רואים את אותם לוויינים בכל פעם כשהם עוברים מעלינו. "בעבר ראו. בשיגור הראשון היה המון באזז", הוא אמר. "מאז 2019 היו כמה שיגורים כאלה, יש משהו כמו 2,000 לווינים בחלל. הם עוברים פעם גבוה ופעם נמוך, וזה גם תלוי בשבירת האור של השמש. הרי איך אנחנו רואים לוויין? האור של השמש מוחזר מהלוויין אלינו. לא תמיד רואים אותם, הפעם ראו. ראו מעל כל מזרח התיכון, מטורקיה, לבנון, ישראל. אגב יש הרבה אתרים באינטרנט שם אפשר לדעת מתי בדיוק יעברו לך דברים מעל הראש".


לפי התכנון, SpaceX צפויה לשגר בשנים הקרובות עוד אלפי לוויינים, דבר שלא התקבל בברכה בקרב כמה אסטרונומים. "פה אנחנו נכנסים לשאלה, שעבורי כאסטרונום וליתר חבריי, כמה זה באמת יילך ויפריע. אם המטרה היא להגיע לעשרות אלפי לוויינים כאלה, גם ככה אנחנו לא רואים שמיים, ומה שאנחנו רואים זה שיירות חייזרים כמו שחשבו אתמול, שטסות להן בשמיים ומפריעות לצפייה בכוכבים. לדעתי זה יהיה פחות נורא משחושבים, כי זה לא עובר כל הזמן וצריך תנאי שמש מסוימים", הוא אמר. "אבל זה הולך להיות כנראה חלק מהשגרה של אלו שהולכים לצפות בלילה בשמיים. נראה יותר כאלה מאשר כוכבים נופלים".
אתמול הועלתה האפשרות שמדובר במטאור. ד"ר פת-אל מקוסמוס טלסקופים הסביר מדוע לא מדובר במטאור. "לוויין נע מאוד מאוד לאט, נראה בדרך כלל כמו כוכב בשמיים", הוא אמר. "כמעט שלא משנה את האור שלו, הוא מקבל את האור מהשמש. אם אתה רואה אותו בשעות הערב, הוא יעלם לאט לאט כי מתישהו ייכנס לצל של כדור הארץ. לעומת זאת מטאור טס מאוד מהר, נשרף כמו זיקוק קטן. יש הבדל גדול. לוויין הוא מאוד קטן, אור פחות או יותר אחיד, ונע הרבה יותר לאט – בטח ביחס למטאור".
1 צפייה בגלריה
שובל אור בשמי ישראל
שובל אור בשמי ישראל
שובל אור בשמי ישראל
(צילום: אמל סלאח, מדווחים מהשטח)
וגם היום ישוגרו עוד עשרות לוויינים כאלה לחלל. חברת SpaceX שיגרה ביום שישי מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה 46 לוויינים והיום בשעה 15:09 (שעון ישראל) היא צפויה לשגר 53 לווינים נוספים. בימים שלאחר השיגור הלוויינים נראים בשמיים כשהם נעים בטור, זה אחר זה.