מדף קרח ענק, ששטחו כ-1,200 קמ"ר, התנתק בימים האחרונים מיבשת אנטרקטיקה, שבה נמדדה החודש טמפרטורה הגבוהה ב-40 מעלות מהממוצע. מדובר בעוד ההשלכות החמורות של התחממות כדור הארץ, כתוצאה מפליטת גזי חממה על ידי בני האדם.


בריאיון לאולפן ynet אמר פרופ' קולין פרייס, ראש החוג ללימודי סביבה באוניברסיטת תל אביב, כי מדובר באירוע מאוד משמעותי. "זה קורה גם באופן טבעי. מה שקורה הוא שיש קרחונים מעל היבשות, שהם גולשים בכיוון הים. כשהם מגיעים לים, הם מתחילים לצוף מעל הים. קוראים לזה מדף קרח, כשמתחת למדף יש מי ים. באופן טבעי זה נשבר בקצוות של הקרחונים וזה נכנס לים, אבל פה ראינו התמוטטות ממש בתוך כמה שבועות של כל המדף קרח ובשנים האחרונות יש עלייה בתדירות של האירועים האלה, וחושבים שזה קשור להתחממות של כדור הארץ. גם המים יותר חמים, גם האוויר יותר חם. היה גל חום עכשיו שטוענים 40 מעלות מעל הממוצע. מ-50- ל-10- מעלות, זה עדיין מתחת ל-0, אבל זה משהו די נדיר גל החום שהיה שם".
פרופ' פרייס אמר כי למדף הקרח תפקיד חשוב במניעת עליית מפלס פני הים, אך הוא בעצמו אינו גורם לעליית המפלס. "מדף הקרח צף בתוך הים וכמו קוביות קרח בתוך השתייה שלנו, אם זה קרח או מים, אז השתייה נשארת באותו גובה. זה לא ישפיע על מפלס הים. הוא סוג של בולם. הוא בולם קרחונים לגלוש לתוך הים. ככל שיש פחות מדפי קרח, הדבר למעשה גורם להאצה של הקרח שכן על היבשה להיכנס לים וזה משפיע על מפלס הים. השבירה של המדף קרח המשמעות העיקרית שזה חושף את האזור הרבה יותר כהה של הים. כשטסים מעל הים במטוס זה כמעט שחור, אפשר לראות בתמונות. ככל שיותר כהה, הוא בולע יותר אנרגיה מהשמש ומחמם עוד יותר את המים וגורם לעוד המסה וזה מחזור שמאיץ את עצמו וגם את החימום של האזור".
1 צפייה בגלריה
תמונת לוויין של האזור שבו התנתק מדף הקרח
תמונת לוויין של האזור שבו התנתק מדף הקרח
תמונת לוויין של האזור שבו התנתק מדף הקרח
(צילום: רויטרס / נאס"א)
אז צריך לדאוג? פרופ' פרייס השיב: "צריך לדאוג באופן כללי על כל הנושא של התחממות כדור הארץ. מה שרואים בקטבים, גם בקוטב הדרומי וגם בצפוני, אלו סימנים שמשהו באמת קורה ושם רואים הגברה אולי פי 3-2 ממה שקורה בכל כדור הארץ. לכן באמת יש דאגה גלובלית, לא ספציפית מהאירוע הזה של המדף קרח, אבל אלו באמת סימנים שמשהו באמת קורה וחייבים לעצור את התהליך הזה, מפני שהתחזיות שאולי עלייה של מפלס הים כתוצאה מהמסה של הקרחונים של מטר אחד עד סוף המאה לא נשמע הרבה. אבל אם נסתכל למצרים, היום יש יותר מ-6 מיליון אנשים שגרים בגובה של מטר אחד מעל מפלס הים. אז זה לא יקרה מהיום למחר, אבל צריך לפנות אותם למצוא בתים פרנסה חדשה".