תגלית מדהימה מלפני כ-1,600 שנה: בתחילת מרץ 2011 הרגו אנשי הביטחון הסורי שלושה ילדים, שריססו כתובת גרפיטי כנגד השלטון בעיר הענייה דרעא. מאז ועד היום, מתנהלים קרבות מדממים ברחבי סוריה, שגובים מחיר כבד בנפש, אך גם מחרבים אתרים היסטוריים ורבי ערך שפזורים בשטחיה של השכנה מצפון-מזרח. כעת, התגלה בסוריה פסיפס גדול, שנותר באורח נס ללא פגע ומתוארך לתקופה הרומית, במה שנחשב לגילוי הארכיאולוגי החשוב ביותר מאז החלה מלחמת האזרחים במדינה לפני 11 שנים.
3 צפייה בגלריה
אנשים מסתכלים על פסיפס גדול מהתקופה הרומית בעיירה רסטאן בסוריה
אנשים מסתכלים על פסיפס גדול מהתקופה הרומית בעיירה רסטאן בסוריה
אנשים מסתכלים על פסיפס גדול מהתקופה הרומית בעיירה רסטאן בסוריה
(צילום: AP Photo/Omar Sanadiki)
הפסיפס הוצג בעיירה המרכזית רסטאן (Rastan) שמרוחקת כ-25 ק"מ מחומס (Homs), העיר השלישית בגודלה בסוריה. גודלו של הפסיפס הוא 120 מ"ר, ובו אבנים צבעוניות קטנות שגודלן נאמד בכחצי ס"מ מכל צד. הפסיפס אותר במבנה ישן שחפרה המנהלת הכללית לעתיקות ומוזיאונים בסוריה. אנשי עסקים לבנונים וסורים ממוזיאון נאבו של המדינה השכנה קנו את הנכס, שראשיתו במאה ה-4 לספירה ותרמו אותו לסוריה. ד"ר חומאם סעד, המנהל שאחראי על החפירות והמחקר הארכיאולוגי במנהלת הכללית לעתיקות ומוזיאונים בסוריה, אמר שהפסיפס מציג בין היתר תיאור נדיר של האמזונות הקדומות במיתולוגיה הרומית, שבט של נשים לוחמות, שרכבו על סוסים ועסקו במלאכות גברים. "נגלתה לעינינו תגלית נדירה בקנה מידה עולמי", אמר ד"ר סעד לסוכנות הידיעות AP והוסיף כי התמונות עשירות בפרטים, וכוללות גם סצנות ממלחמת טרויה בין היוונים לטרויאנים.
במיתולוגיה היוונית והרומית העתיקה, גיבור האל-למחצה הרקולס הרג את היפוליטה, מלכת האמזונות, באחת מ-12 משימותיו הקשות, שהוטלו עליו בידי אוריסתאוס, לו היה כפוף במשך תריסר שנים - משימות שכונו 12 מעללי גבורה. הייתה זו המשימה התשיעית מתוך עשר משימות (המשימה השנייה והחמישית לא בוצעו על פי החוקים ולכן נוספו עוד שתיים), שבה הרחיק הרקולס עד לחופי הים השחור, כשנשלח להביא את חגורתה של היפוליטה מלכת האמזונות, שקיבלה אותה מארס, אל המלחמה היווני. בסופו של המפגש, שהוביל לקרב, הרג הרקולס את היפוליטה ולקח את חגורתה. בנוסף, מציג הפסיפס גם את דמותו של נפטון, אל הים הרומי, שהיה מקבילו הרומי של האל היווני פוסידון, יחד עם 40 ממאהבותיו. "אנחנו לא יכולים לזהות את סוג המבנה, בין אם זה בית מרחץ ציבורי או משהו אחר, כי עדיין לא סיימנו לחפור", הסביר סעד ל-AP.
3 צפייה בגלריה
אנשים מסתכלים על פסיפס גדול מהתקופה הרומית בעיירה רסטאן בסוריה
אנשים מסתכלים על פסיפס גדול מהתקופה הרומית בעיירה רסטאן בסוריה
הפסיפס מהתקופה הרומית
(צילום: AP Photo/Omar Sanadiki)
3 צפייה בגלריה
פסיפס מהתקופה הרומית בעיירה רסטאן בסוריה
פסיפס מהתקופה הרומית בעיירה רסטאן בסוריה
הפסייפס בעיירה רסטאן בסוריה
(צילום: AP Photo/Omar Sanadiki)
סלאף פוואח'רג'י, שחקנית סורית מפורסמת וחברה בחבר הנאמנים של מוזיאון נאבו, אמרה שהיא מקווה כי יתאפשר לרכוש מבנים אחרים ברסטאן, שלדבריה מלאים באתרי מורשת וחפצים שמחכים להיחשף. "ישנם מבנים אחרים, וברור שהפסיפס שאותר הוא רק חלק מפסיפס רחב בהרבה. רסטאן היא עיירה חשובה מבחינה היסטורית, וייתכן כי היא יכולה להיות גם בעלת מורשת חשובה מאוד לצרכי תיירות", אמרה פוואח'רג'י ל-AP. למרות המשמעות ההיסטורית של רסטאן במדינה מוכת הסכסוכים והמציאות המדממת, ד"ר סעד אמר שלא בוצעו חפירות ארכיאולוגיות משמעותיות בשטחיה בעידן שלפני פרוץ הסכסוך המזוין בסוריה. "למרבה הצער, היו קבוצות חמושות שניסו למכור את הפסיפס בשלב מסוים ב-2017 והציגו אותו בפלטפורמות המדיה החברתית", הוא אמר.
במשך כל שנות הלחימה והקרבות בשטחיה של סוריה, נבזזו לא פעם אתרי מורשת רבים המצויים בה ואף הושמדו כליל במהלך העשור האחרון שכלל סכסוך אלים ומתמשך. בין התקריות הבולטות ביותר הייתה תקרית אחת שבה ארגון הטרור האסלאמי סוני, המדינה האסלאמית (דאעש), כבש את תדמור (שמוכרת גם בשם היווני פאלמירה), אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, המתהדרת בעמודים נישאים בני 2,000 שנים ובחפצים יקרי ערך, שכן היא הוקמה בנווה מדבר והייתה בין ערי השיירות החשובות ששימשו סוחרים בנתיבות המסחר הבינלאומי דוגמת דרך המשי, ובעיקר בין האימפריה הפרתית לבין האימפריה הרומית.

ארגון הטרור הקיצוני החריב את התיאטרון הרומי של העיר הקדומה וזרע בה הרס חסר תקדים. בינתיים, ממשלת סוריה בונה מחדש באיטיות את הבזאר בן מאות השנים של חלב. למעשה, רסטאן נחשבה בעבר למעוז האופוזיציה המרכזי והיוותה נקודה של התנגשויות אינטנסיביות בין הצדדים הלוחמים המעורבים בסכסוך שהחל ב-15 במרץ 2011, לפני שממשלת סוריה החזירה לעצמה את השליטה בעיירה לפני כארבע שנים.