אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) מגייסת את המדינות החברות בארגון ואת בעלות בריתה על מנת להטיל וטו על הסכם שהוצע בוועידת האקלים של האו"ם COP28, הנערכת בימים אלו בדובאי. לפי ההסכם, יופסק בהדרגה השימוש בדלק מאובנים, ששריפתם גורמת לפליטת גזי חממה ולהתחממות כדור הארץ.
לפחות 80 מדינות דורשות להגיע להסכם בוועידת האקלים, שאמורה להסתיים ביום שלישי הקרוב, שקורא להפסיק בסופו של דבר את השימוש בדלק מאובנים - כמו נפט, גז ופחם - מפני שמדענים דוחקים לנקוט בפעולה שאפתנית כדי למנוע את השפעות קשות ביותר של משבר האקלים.

הטיוטה האחרונה של מה שיכול להיות ההסכם הסופי של הוועידה, שפורסמה ביום שישי, כללה אפשרויות לקרוא להפסקת השימוש בדלק מאובנים.
"נראה שהלחץ המוגזם והבלתי פרופורציונלי נגד דלק מאובנים עלול להגיע לנקודת מפנה עם השלכות בלתי הפיכות", הזהיר מזכ"ל אופ"ק, האית'ם אל-גהאיס, במכתב נשלח בין היתר לנציגי איחוד האמירויות, המארחים את ועידת האקלים השנה.
במכתב, שנשלח ביום האחרון, הוא קרא לדחות כל דרישה הנוגעת לדלק מאובנים בהחלטה הסופית שאמורה להיות מוצגת עם סיום הוועידה. אופ"ק מסרה בתשובה לשאלות סוכנות הידיעות רויטרס לגבי המכתב, כי היא תמשיך לתמוך בהפחתת פליטות גזי חממה, אך לא בבחירת מקורות אנרגיה. "העולם דורש השקעות גדולות בכל האנרגיות, כולל פחמימנים, בכל הטכנולוגיות, ובהבנה של צורכי האנרגיה של כל העמים", כתב מזכ"ל אופ"ק.
מוקדם יותר השבוע נשיא ועידת האקלים COP28, סולטן אל-ג'אבר, דחק בנציגים מכמעט 200 מדינות לעבוד קשה כדי להגיע לקונצנזוס לפני תום הוועידה. אל-ג'אבר, נזכיר, עומד בראש חברת הנפט של אבו דאבי, ועל מינויו לעמוד בראש הוועידה של האו"ם נמתחה ביקורת רבה. "בואו בבקשה נעשה את העבודה הזו", הוא אמר אמש (יום ו')לפני פרסום הטיוטה האחרונה. "אני צריך שתעלו הילוך, ואני צריך שתצאו מאזורי הנוחות שלכם".
2 צפייה בגלריה
נשיא ועידת האקלים, סולטן אל ג'אבר
נשיא ועידת האקלים, סולטן אל ג'אבר
נשיא ועידת האקלים, סולטן אל ג'אבר
(צילום: AP Photo/Peter Dejong)
למרות ששריפת דלק מאובנים היא המקור העיקרי להתחממות כדור הארץ ולמשבר האקלים, כמעט שלושה עשורים של ועידות אקלים של האו"ם לא התייחסו מעולם לעתיד השימוש באותם דלקים. קבלה החלטה לבטל את השימוש שלהם בהדרגה תהיה חסרת תקדים.
טיוטת ההסכם של COP28 כוללת מגוון אפשרויות - מהסכמה ל"הפסקה הדרגתית של השימוש בדלקים מאובנים בהתאם למדע הזמין הטוב ביותר", ועד לביטול הדרגתי של השימוש בדלקים מאובנים. שר הסביבה של קנדה, סטיבן גילבו, אמר שהוא בטוח שההסכם הסופי יכלול הסכמה על דלקים מאובנים. "גם אם זה לא שאפתני כמו שחלקנו רוצים, זה עדיין יהיה רגע היסטורי", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
מפגינים ליד המקום שבו נערכת הוועידה
מפגינים ליד המקום שבו נערכת הוועידה
מפגינים ליד המקום שבו נערכת הוועידה
(צילום:REUTERS/Amr Alfiky)
אופ"ק הוא ארגון בין-מדינתי שמטרתו להוות קרטל נפט והוא כולל בין היתר מדינות כמו אלג'יריה, איראן, עיראק, כווית, לוב, סעודיה, איחוד האמירויות, ונצואלה ועוד. משנת 1965, המטה של הארגון ממוקם בווינה, אוסטריה (אשר דווקא אינה חברה בארגון), ומטרתו לווסת את קצב הפקת הנפט באמצעות שיתוף פעולה בין המדינות המייצאות אותו, ובכך לשלוט במחירו.
בסוף שנת 2016 הוקם הארגון אופ"ק+, אשר כולל בתוכו עוד עשר מדינות שלא היו חברות בארגון המקורי, בהן רוסיה, מקסיקו וקזחסטן. בסך הכל, מדינות הארגון מחזיקות בכ-55% מסך הפקת הנפט העולמי ובכ-90% מסך מאגרי הנפט העולמיים, מה שנותן לארגון כוח משמעותי מאוד בהשפעה על מחירי השוק.