לא מעט ביקורת נמתחה על מינויו של סולטן אל-ג'אבר לנשיא ועידת האקלים של האו"ם (COP28), הנערכת בימים אלה בדובאי, כיוון שהוא עומד בראש חברת נפט במדינה. אמש (יום ב') הוא נאלץ להתייצב בפני עיתונאים, על מנת להכריז כי הוא מכבד את המדע ואת מדעני האקלים, לאחר שספג אש בשל סרטון שדלף, שבו הטיל ספק במחקרים בנושא דלק מאובנים, ששריפתו גורמת לפליטת גזי חממה וכתוצאה מכך להתחממות כדור הארץ.
בזמן שנציגי כ-200 מדינות דנו באפשרויות לצמצם באופן דרסטי את השימוש בנפט ובגז, הכריז נשיא הוועידה כי דבריו הוצאו מהקשרם. "אנחנו כאן כי אנחנו מאוד מאמינים ומכבדים את המדע", אמר נשיא ועידת האקלים במסיבת העיתונאים. לצדו של אל-ג'אבר ישב פרופ' ג'יימס סקייה, ראש גוף מדעי של האו"ם (IPCC), שמופקד על הערכת מדע האקלים. סקאי אמר כי" אל-ג'אבר קשוב למדע כפי שדנו בו, ולדעתי הוא הבין את הנושא במלואו".
3 צפייה בגלריה
סולטן אל ג'אבר, ומימינו פרופ' ג'יימס סקייה
סולטן אל ג'אבר, ומימינו פרופ' ג'יימס סקייה
סולטן אל ג'אבר, ומימינו פרופ' ג'יימס סקייה
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
אל-ג'אבר אמר כי יש לצמצם את פליטת גזי החממה העולמית ב-43% עד שנת 2030, כדי להגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלות צלזיוס מהרמות הקדם-תעשייתיות - הפחתה שהתווה הפאנל הבין-ממשלתי של האו"ם לשינויי אקלים (IPCC).
הסערה החלה לאחר שה"גרדיאן" פרסם ביום ראשון סרטון, שבו נראה אל-ג'אבר מתעמת עם נשיאת אירלנד לשעבר, מרי רובינסון, במהלך פורום מקוון. "אני לא נרשם בשום אופן לדיון, שזורע בהלה", אמר אל-ג'אבר בכנס SHE Changes Climate המקוון ב-21 בנובמבר. נשיא ועידת האקלים אמר באותו סרטון, שצולם בחודש שעבר: "אני עובדתי ואני מכבד את המדע, ואין שום מדע בחוץ, או שום תרחיש בחוץ, שאומר שההפסקה הדרגתית בשימוש בדלקים מאובנים היא מה שתביא לעמידה ב-1.5 מעלות".
3 צפייה בגלריה
סולטן אל ג'אבר במסיבת העיתונאים
סולטן אל ג'אבר במסיבת העיתונאים
סולטן אל ג'אבר במסיבת העיתונאים
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
הסרטון עורר סערה בקרב ארגונים לא ממשלתיים, שזעמו כבר לפני כמה חודשים על מינויו של האיש שמכהן כראש חברת נפט לעמוד בראש השיחות המכריעות על נושא האקלים. "אם נשיא COP28 מונחה על ידי המדע והיעד של 1.5 מעלות יישאר כמצפן שלו, הוא חייב להסיק את המסקנות הנכונות", אמר רומיין יואללן, מ-Oil Change International.
אל-ג'אבר אמר אמש כי הוא טוען "שוב ושוב שההפחתה וההפסקה של השימוש בדלק מאובנים הם בלתי נמנעים". אבל בעבר, וכך גם בסרטון, נשיא הוועידה דיבר בפומבי על "הפחתה הדרגתית" - מונח חלש יותר, שכן הוא מרמז שדלקים מאובנים לא יעלמו לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
ועידת האקלים של האו"ם תימשך עד 12 בדצמבר
ועידת האקלים של האו"ם תימשך עד 12 בדצמבר
ועידת האקלים של האו"ם תימשך עד 12 בדצמבר
(צילום: AP Photo/Peter Dejong)
בנוסף לסערה שעורר אל-ג'אבר, באתר האינטרנט של נשיאות ה-COP28 פורסם סיכום של הימים הראשונים של השיחות, שבו נכתב כי 22 ראשי מדינות ושרים דנו ב"הפחתת הדלקים המאובנים". ההודעה לא הזכירה את "ההפחתה ההדרגתית", שראשי מדינות וממשלות רבים וכן גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קראו לה במהלך הנאומים בימים שישי ושבת.
טיוטה ראשונה של הסכם COP28, שפורסמה ביום שישי, כללה את שתי האפשרויות - "הפחתה/הסרה" של דלקים מאובנים, שהם התורמים הגדולים ביותר לשינויי האקלים. כעת על המשא ומתן למצוא בסיס משותף במהלך השיחות שאמורות להסתיים ב-12 בדצמבר, עם הסכם לגבי הפחתת השימוש בדלקים המאובנים, הנחשבים כמפתח להצלחת COP28.