חם לכם עכשיו? משבר האקלים יכה בעוצמה רבה יותר בעשורים הקרובים: התדירות של גלי חום מסוכנים בעשורים הקרובים תגדל לפחות פי 3 מהמצב כיום, ככל ששינויי האקלים יהיו קיצוניים יותר. כך מזהירים חוקרים במחקר חדש, שפורסם בכתב העת Communications Earth & Environment.
3 צפייה בגלריה
מתרחצים בחוף היום בתל אביב
מתרחצים בחוף היום בתל אביב
אחד החופים בתל אביב, אתמול
(צילום: טל שחר)
במחקר הזה החוקרים התייחסו לעומסי החום, כלומר מדד המבטא את אי הנוחות האקלימית למחיה, והוא נקבע כשילוב של הטמפרטורה והלחות היחסית. לפי המחקר, בחלק גדול משטחו של כדור הארץ עומס חום שמרגיש כמו 39.4 מעלות צלזיוס (103 מעלות פרנהייט) או יותר, אמור להימדד 20 עד 50 פעמים בשנה עד אמצע המאה. עד שנת 2100 טמפרטורה קיצונית עשויה לשרור במשך רוב חודשי הקיץ בכמה מקומות, כמו דרום מזרח ארצות הברית.
ויש אזורים שיסבלו הרבה יותר. לפי המחקר, מדד החום הנחשב "מסוכן ביותר", כלומר יותר מ-51 מעלות צלזיוס (124 מעלות פרנהייט) – מצב שקורה כעת לעתים רחוקות – ישרור בכמה אזורים טרופיים בכדור הארץ, כולל חלקים מהודו, במשך שבוע עד ארבעה שבועות בשנה. מדובר באזורים שבהם נמצאים בין היתר רוב שטח אפריקה ודרום אמריקה.
3 צפייה בגלריה
הודו גל חום
הודו גל חום
גל חום בהודו. ארכיון
(צילום: AP)
"אז זה מה שמפחיד במצב הזה", אמר לוקאס זפלטו מדען אקלים מאוניברסיטת הרווארד ואחד ממחברי המחקר. "זה מצב שבו מיליארדי בני אדם עשויים להיחשף לרמות מסוכנות ביותר של חום באופן קבוע מאוד. מדובר במשהו שלא התרחש כמעט בעבר, והוא יהפוך למשהו שקורה מדי שנה".
זפטלו ועמיתיו השתמשו ביותר מ-1,000 הדמיות מחשב על מנת לבחון את ההסתברויות לשתי רמות של חום - גל חום מסוכן וגם גל חום מסוכן ביותר. מדובר במצבים שהוגדרו על ידי שירות מזג האוויר הלאומי של ארצות הברית. החוקרים חישבו את התדירות של גלי החום עבור השנים 2050 ו-2100 והשוו את הנתונים לתדירות גלי החום בכל שנה ברחבי העולם מ-1979 עד 1998.
במחקר נמצא כי התדירות של גלי חום מסוכנים בקווי הרוחב האמצעיים של כדור הארץ, בתרחיש של התחממות של 2 מעלות מאז התקופה הטרום-תעשייתית, תעלה פי 3 עד 10. עוד הוסיפו החוקרים כי גל חום מסוכן ישרור באזור הטרופי "במרבית הימים של כל שנה טיפוסית" עד 2100
3 צפייה בגלריה
שיקגו בערפל
שיקגו בערפל
שיקגו בערפל. מקרה המבחן של החוקרים
(צילום: shutterstock)
החוקרים הביאו במחקר כמקרה מבחן את שיקגו, הנמצאת בקווי הרוחב האמצעיים של כדור הארץ. בין 1979 ל-1998 נמדדו רק ארבעה מקרים שבהם גל החום שהורגש היה מעל 39.4 מעלות צלזיוס. לפי המחקר, עד סוף המאה יהיו בשיקגו 11 פעמים שבהם ישרור גל חום מסוכן בעיר השלישית בגודלה בארצות הברית.
זפטלו אמר כי גלי חום קיצוניים הם אחת מארבע הסכנות של שינויי האקלים, יחד עם עליית פני הים, מחסור במים ושינויים במערכת האקולוגית הכוללת.
"למרבה הצער, התחזיות הנוראיות המוצגות במחקר זה הן אמינות", אמרה מדענית האקלים ג'ניפר פרנסיס, ממרכז מחקר האקלים וודוול, שלא הייתה שותפה למחקר. "שני הקיצים האחרונים סיפקו צוהר לעתיד המבהיל שלנו, עם גלי חום קטלניים באירופה, סין, האזור הצפון מערבי בצפון אמריקה, הודו, דרום מרכז ארה"ב, בריטניה, מרכז סיביר ועוד. מקומות חמים יהפכו לבלתי ראויים למגורים, מכיוון שמדדי החום עולים על סף מסוכן, ומשפיעים על בני אדם ומערכות אקולוגיות כאחד. גם אזורים שבהם מצבים של חום קיצוני הוא דבר נדיר כיום, יסבלו יותר ויותר, שכן התשתיות, בני האדם ובעלי חיים אינם מותאמים לחום כזה".
"המחקר מתמקד בעומס החום כי זה לא רק חום, אלא השילוב עם הלחות שפוגע בבריאות", אמרה פרופ' רנה סאלאס מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד. פרופ' סאלאס, העובדת גם כרופאה בחדר מיון, הוסיף: "ככל שמדד החום עולה, יותר קשה לקרר את הגוף שלנו. מכת חום היא צורה קטלנית של מחלת חום, המתרחשת כאשר טמפרטורות הגוף עולות לרמות מסוכנות".

המחקר מבוסס על הסתברויות מתמטיות, ולא על מחקרי אקלים שבודקים מהי רמת פליטת גזי חממה. בשל כך, מדען האקלים מייקל מאן מאוניברסיטת פנסילבניה ספקן יותר לגבי המחקר. הוא הזכיר את חקיקת האקלים האמריקנית, שעליה חתם החודש הנשיא ג'ו ביידן, או מאמצים חדשים של אוסטרליה לצמצם את פליטות גזי החממה. מאן הביע אופטימיות שהצעדים הללו ימתנו את התחממות כדור הארץ.