היום (ד') וביומיים הקרובים יגיע כוכב שביט, שלא היה באזורינו כ-50 אלף שנה, לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ במסלול שלו. למעשה, אם מזג האוויר יתבהר יהיה ניתן לראות אותו בשמי הלילה. מדובר בשביט ששמו C/2022 E3. הוא התגלה במרץ 2022 כשהיה במרחק של 643 מיליון ק"מ מכדור הארץ. בתחילה סברו חוקרים שמדובר בכלל באסטרואיד, אך מאוחר יותר התברר כי מדובר בכוכב שביט.

בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר יגאל פת-אל, לשעבר יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, לכוכב השביט שיעבור במרחק בטוח מכדור הארץ. "היום, מחר ומחרתיים - אלו הימים הכי טובים לצפות בו, בהנחה שמזג האוויר יאפשר. כרגע זה לא נראה הכי אפקטיבי. הוא נמצא די גבוה, די קרוב לכוכב הצפון, שזה די נדיר". על מקורו של השביט, הוא אמר: "השביט הזה בא מאזור מאוד מאוד קפוא, הוא למעשה בא מהשוליים של מערכת השמש וזה מה שמעניין".
אז איך אפשר לראות את השביט? ד"ר פת-אל: "אפשר לראות אותו כמעט כל הלילה. יש אפליקציות, שאפשר לכוון את הסמארטפון ולראות איפה הוא נמצא. עוד כמה ימים הוא יהיה ממש קרוב לכוכב הלכת מאדים, אבל אז הוא ייחלש, ממש ייחלש. מה שכן כדאי ללכת למקום מאוד מאוד חשוך, כי בתוך העיר אין הרבה סיכוי לראות אותו, גם בגלל האורות של העיר וגם בגלל שאדון ירח קצת נותן לו פייט, האור של הירח גם מפריע".
1 צפייה בגלריה
השביט C/2022 E3
השביט C/2022 E3
השביט C/2022 E3
(צילום: רויטרס)
ד"ר פת-אל אמר כי זה לא השביט האחרון שבו יהיה ניתן להבחין השנה: "השנה יש משהו כמו 20 שביטים, שבאים אפילו ממקומות יותר רחוקים. יש שביטים שמגיעים ממקום יותר רחוק, עוברים ליד השמש ולא חוזרים אליה. מה שיפה בשביט הזה, שהוא מגיע למצב כזה שאפשר לראות אותו וחשבנו שיהיה אפשר לראות אותו בעין, וזו הייחודיות שלו. כי שביטים שמגיעים ממקומות רחוקים ומקיפים את השמש, לפעמים במשך מאות אלפי שנים ולפעמים מיליוני שנים - זה לא דבר נדיר. לפעמים יש כזה אחד שרואים אותו יפה וזה ה'וואו' בשביט הזה. רוב השביטים האחרים גם בטלסקופ קשה לראות אותם".
לדבריו, לא בטוח שהשביט הזה יחלוף שוב סמוך לכדור הארץ. "אנחנו גם לא יודעים אם הוא יחזור ואם כן מתי", הוא אמר. "גם הקרינה של השמש וגם הסילונים שיוצאים ממנו, כמו מטוס סילון, מסיטים קצת את המסלול שלו, ואז יכול להיות שהוא או ייכנס למסלול טיפה יותר קרוב או שהוא לא יחזור".