אפשר לנשום לרווחה: אתמול (יום ד') פורסמה ב-ynet התוכנית הנרחבת של שר האנרגיה ישראל כץ להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת בנגב, תחת הכותרת "נגב ירוק", כאשר בטוויטת הצעת המחליטים של המשרד הסתתר סעיף ובו המשרד יקדם הקמת תחנת כוח חדשות המונעות בגז. לאחר הפרסום הודיע משרד האנרגיה כי ה"סעיף המזהם" הוסר מהתוכנית שתוגש לממשלה.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
התוכנית כוללת עתה רק אנרגיה ירוקה. השר ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
במשרד להגנת הסביבה ובארגוני סביבה הביעו את התנגדותם להקמת תחנות כוח חדשות המונעות בגז, האחד בגלל הנגיסה בשטחים הפתוחים בנגב והשני בגלל העובדה שהקמת תחנות כוח פוסיליות תפגע בהתחייבות של ישראל להקטנה של פליטות גזי חממה.
מנכ"ל משרד האנרגיה יעקב (קובי) בליטשטיין הבהיר במכתב למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט: "לו היית טורח לפנות למשרד האנרגיה והתשתיות ולברר את הדברים לעומקם, היית נוכח לדעת שכל הסעיפים הנוגעים להקמת תחנות כח חדשות המונעות בגז טבעי או הקמת מתקני קונגרציה קטנים הוצאו מטיוטת הצעת המחליטים, בהתאם להנחיית שר האנרגיה והתשתיות".
2 צפייה בגלריה
איך לאחסן את האנרגיה?
איך לאחסן את האנרגיה?
איך לאחסן את האנרגיה?
(צילום: shutterstock)
המנכ"ל בליטשטיין תקף את סמט וטען "לצערנו דווקא במשרדכם נעשה שימוש לא ראוי במתן פומבי באופן מגמתי לחלקים מטויטה להתייחסות של הצעת ההחלטה, תוך עיוות הנתונים וניגוח התוכנית באופן מוטעה".
השר כץ צפוי לעזוב את משרד האנרגיה בעוד כמה חודשים ולעבור למשרד החוץ, בהתאם להסכם רוטציה. אבל רגע לפני שהוא מפנה את מקומו, במשרד מציגים תוכנית ענק לקידום אנרגיות מתחדשות. לפחות לכאורה. התוכנית, שנשלחה למשרדי הממשלה מציעה לגרוע מאות אלפי דונמים מהשטחים הפתוחים בנגב, בהם גם שטחי אש, עבור אנרגיות מתחדשות.
"לאור העלייה המשמעותית בביקוש לחשמל והפיכתה של רשת החשמל לתשתית לאומית קריטית ביותר", נכתב, "התוכנית תבטיח את אספקת החשמל לכל בית, שירות, אזור מסחר או תעשיה".


יש לציין כי לפי ההצעה, באחד מסעיפי התוכנית מבקשים לקדם הקמת מתקני ייצור חשמל סולאריים בנגב, תחת הכותרת "נגב ירוק ופריפריה". לפי משרד האנרגיה מדובר בקידום אנרגיה מתחדשת ואגירה בשטחים מופרים נרחבים בנגב, כדי לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת של הממשלה ולחזק את הנגב והפריפריה.
במשרד האנרגיה קוראים לזה "קידום חזון 'נגב ירוק'". במשרד מבקשים להקים צוות בין-משרדי להסרת חסמים והקמת מתקני אנרגיה מתחדשת בשטחי אש, בשדות מוקשים ובשטחים שאינם בשימוש צה"ל. בנוסף, מבקשים להקצות קרקעות מדינה בשטחי יהודה ושומרון למיזם, ויפעלו להקצאת קרקע בשטחי C בהיקף של 2,000 מגה וואט לכל הפחות.