3 צפייה בגלריה
טניה טל מחין
טניה טל מחין
עבודת סטילס של בר סטפנסקי. טניה טל מחין נופשת בפסולת
(בר סטפנסקי)
לכל פעיל סביבה יש סיפור משלו על האופן שבו התעוררה אצלו התודעה האקולוגית או על מקרה ספציפי שדחף אותו לפעילות לשמירה על כדור הארץ. לבר סטפנסקי – שמצלם מגיל 13, למד קולנוע בתיכון ובצה"ל שירת כצלם צבאי – זה קרה די במקרה. אחרי השירות הוא החל לעבוד בהפקת סרטי תדמית, ויום אחד, לפני כשלוש שנים, בדרך לפגישת עבודה בראשון לציון, הוא נתקל בערמת אשפה שדחקה בו להוציא את המצלמה.
"תמיד הייתה לי חיבה לסביבה, אבל הפעם הייתי עם ציוד, אז צילמתי במקום ואחר כך ערכתי ופרסמתי סרטון שקיבל הרבה תגובות", הוא מספר. "הרגשתי ש'נפתחה לי הצ'אקרה' והתחלתי להיות פעיל ברשתות החברתיות בנושא הסביבה. הבנתי שאמנות יכולה לעשות אימפקט. אז התחלתי להפיק סרטונים סביבתיים בהתנדבות. המיומנות המקצועית מאפשרת לי למלא כמה תפקידים וכך לייצר ביעילות הרבה תוצרים".
בגיל 31, ואף שהוא אב לשתי ילדות קטנות ועובד לפרנסתו בתחום המדיה, הוא מוצא זמן לנהל מביתו במושב גנות פרויקט מולטימדיה רחב היקף (creative_change) שכל כולו מוקדש לכדור הארץ. יש לו אתר ייעודי, וכמובן חשבונות בפייסבוק, באינסטגרם, ביוטיוב ובטיקטוק.
זאת רק נראית כמו פרסומת סקסית לבושם:
מי יהיה השורד האחרון (בעולם)?
מפלגת אין לכם עתיד:
ראיתם מיליון סרטונים כאלה באינסטה:

הפיק בעצמו יותר ממאה סרטונים

החשיפה לעבודות שלו הביאה אמנים נוספים לשתף עמו פעולה במגוון יוזמות. בנובמבר 2021 התקיימה בתל אביב "צעדת הפסולת" שיזם, בה הוצגו פריטי לבוש עשויים פסולת ממוחזרת, שעוצבו בידי מעצבים ומעצבות. המטרה הייתה להעלות מודעות לכמויות הזבל שאנחנו מייצרים, והצעדה עוררה עניין וזכתה לסיקור בתקשורת המקומית והזרה.
בר סטפנסקיבר סטפנסקיתום דדון
עד היום הפיק סטפנסקי יותר ממאה סרטונים בעצמו. אחד הראשונים נולד אחרי שלמד מה קורה ליצורים בים בעקבות השימוש בפלסטיק. הסרטון הוא מעין פרודיה על סרטוני אווירה מחופי הים שעולים לרשתות החברתיות לעיתים קרובות וכולל מראות גרפיים לא נעימים במיוחד, אבל דווקא זה מה שחולל אימפקט משמעותי והגיע לקהל רב.
דוגמאות נוספות הוא הסרטון "Too Hot", שמתחיל כפרסומת סקסית לבושם, ומסתיים כאזהרה אפוקליפטית; "הישרדות 2050" – מעין פארודיה על תוכנית הריאליטי; והסרטון "מפלגת ז-על-לחם", סאטירה על האדישות הפושעת לשיטתו של הפוליטיקה הישראלית בענייני משבר האקלים.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי מורזוב עבודה של בר סטפנסקי
אלכסיי מורזוב עבודה של בר סטפנסקי
גם אלכסיי מורזוב נלחם בזיהום
(בר סטפנסקי)
3 צפייה בגלריה
הודא נקאש עבודה של בר סטפנסקי
הודא נקאש עבודה של בר סטפנסקי
הדוגמנית הודא נקאש נופשת בין בקבוקי פלסטיק
(בר סטפנסקי)
"הבנתי שאפשר לעורר מודעות בעזרת פרובוקציה", הוא מסביר. "אני מגיע להרבה מקומות ומדברים אתי על היבטים סביבתיים. אני שומע דברים כמו 'בזכותך אנחנו מודעים', 'בזכותך הפסקנו להשתמש בחד פעמי'. זה נותן משמעות ומוטיבציה להמשיך".
אף שגופים ורשויות כבר פונים אליו למתן שירותי מדיה בתחום הסביבתי, הוא ממשיך להפיק סרטונים למען הסביבה גם באופן וולונטרי, תחת המותג שייסד "The Creative Change". החזון של שלו הוא להגיע להשפעה עולמית, ולשם כך הוא מזמין אנשים להצטרף אליו להקמת צוות שיחלוק את מטלות ההפקה – כתיבה, צילום, עריכה ועוד. אפילו את בתו הבכורה ליה הוא גייס לאחד הסרטונים לשמירה על הפלנטה.