הופקדה התוכנית להקמת המתקן ההנדסי שיזרים מים מותפלים לכינרת, זאת כחלק מהפרויקט הארצי שנועד לאפשר למוביל הארצי להזרים מים בשני הכיוונים. נכון להיום, המוביל הארצי מסוגל להזרים את המים מהכנרת שבצפון דרומה בלבד, ובפרויקט הארצי מבוקש לאפשר הזרמת במוביל הארצי בכיוון ההפוך, מדרום המדינה לכנרת. מי שהחליטה להפקיד את התוכנית היא הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה חיפה, בראשות יו"ר הוועדה ומתכנן המחוז רונן סגל.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של אחד המתקנים
הדמיה של אחד המתקנים
הדמיה של אחד המתקנים
(הדמיה: פרוינד יצחק, ייעוץ תכנון וקידום פרוייקטים בע"מ)
הרעיון להזרמת מים לכינרת נולד לפני כרבע שנים בעקבות רצף שנות בצורת, שבהן כמות המשקעים הייתה נמוכה מהממוצע ומפלס הכנרת ירד בהתמדה ועד שהגיע ל"קו השחור", כלומר הרף שממנו הפסיקו לשאוב מים לטובת צרכי המשק.
הפרויקט החדש יוכל לענות על כמה אתגרים. הראשון הוא יכולת שמירה על מפלס הכינרת, מקור מים טבעי שמשמש גם כמאגר מים לאומי לשעת חירום, כמו גם מקור אספקת מים לאורך השנה לצרכי המשק השונים, לרבות חקלאות. האתגר השני היה גיאו-פוליטי: גם במהלך שנות הבצורת ישראל ממשיכה לספק מים מהכינרת לירדן, זאת מכוח הסכמי השלום שנחתמו בעבר בין שתי המדינות. לאחרונה אף הוכפלה אספקת המים לירדן לכמאה מיליון קוב\שנה
2 צפייה בגלריה
מתקן ההתפלה בחדרה והקו לכינרת
מתקן ההתפלה בחדרה והקו לכינרת
מתקן ההתפלה בחדרה והקו לכינרת
(הדמיה: פרוינד יצחק, ייעוץ תכנון וקידום פרוייקטים בע"מ)
פתרון התשתית שנמצא כמתאים לאתגרים הללו היה הזרמת עודפי מי ים מותפלים צפונה, עד לכמות מקסימאלית שנתית של כ-120 מיליון קוב\שנה. מפני שמדובר בהזרמת מים לכיוון הפוך מבחינת הפרשי הגובה, נדרשות התאמות הנדסיות לאורך המוביל הארצי, לרבות הקמת בריכות מים תפעוליות, תחנות שאיבה וכדומה. המתקן ימוקם מערבית לכביש 6 וליד המוביל הארצי, מצפון למאגר משמרות ועלותו נעמדת בכ-160 מיליון שקלים.
בהחלטת הוועדה נכתב כי הגדלת היצע המים במדינת ישראל באמצעות הפתרונות השונים הינו משימה בעלת חשיבות לאומית, לאור ביקושים ההולכים וגדולים בשנים האחרונות. כמו כן הוועדה סברה שיישום הפרויקט יתרום לאמינות האספקה השוטפת של מי שתיה לאזור צפון במידת הצורך ותתרום להגדלת אספקת המים למרחב פרדס חנה ולמרחב ואדי ערה, המיועדים לגידול כמרחבים עירוניים משמעותיים.

בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אמרו כי קידום התוכנית כללה בחינה נרחבת של חלופות מיקום והתמודדות עם סוגיות סביבתיות חשובות.