במשרד הבריאות מודאגים: ישנה סכנה ממשית במי הים התיכון אותם שואבת ישראל, וספק רב אם נוכל לפתור את הבעיה. הסיבה: טיפול כושל בשפכים של רצועת עזה בעקבות קריסת מתקן לטיהור שפכים הנמצא באחריות הבלעדית של חמאס.
מתקן NGEST, הגדול מבין לפחות חמישה מתקנים לטיהור שפכים ברצועה, חדל לפעול לאחרונה בגלל עומס שפכים - שנגרם משינויים שעברו על האזור בשלוש השנים האחרונות. עד אז, למתקן הייתה יכולת לקלוט 43 אלף קוב שפכים ביום, והיום המספר זינק ל-51 אלף קוב שפכים ביום. לאחר שמי השפכים עוברים במתקן הם מופנים לבריכות שיקוע ושוקעים אל בטן האדמה. זהו תהליך שגרתי שנעשה גם בישראל.
2 צפייה בגלריה
חוף זיקים, השבוע
חוף זיקים, השבוע
חוף זיקים, עדיין סגור
(צילום: גדי קבלו)
אלא שכעת, כאמור, ישנה עלייה בכמות השפכים: האוכלוסייה גדלה, המים זמינים יותר, ויותר אזרחים בעזה התחברו למערכות הביוב בעקבות מודעות סביבתית חיובית. לכן בריכות השיקוע עלו על גדותיהן ואי־אפשר להפנות אליהן שפכים לאחר טיפול. אבל חמאס, ששולט ברצועה, משקיע את זמנו יותר במלחמה מול ישראל ופחות באזרחים. הם לא עשו את ההתאמות הנדרשות ולא הקימו עוד מתקני טיהור ובריכות שיקוע - עד לקריסת המתקן.
בהיעדר יכולת ותקציבים, הפלסטינים הפנו את מי השפכים למוקדים "חלופיים", הים התיכון ונחל חנון שעובר באזור נתיב העשרה ומעבר ארז, ויצרו מפגע סביבתי חמור. אותם שפכים מגיעים לחופי ישראל ומסכנים את הציבור, שכן זרימת הים נעה צפונה.
2 צפייה בגלריה
המתקן שממנו מוזרמים השפכים
המתקן שממנו מוזרמים השפכים
המתקן שממנו מוזרמים השפכים
בלשכת הבריאות של מחוז דרום, בניהולה של דפנה בלום-זעירא, מיהרו לסגור לפני יותר משבועיים את חוף זיקים, החוף הדרומי ביותר בחופי הים התיכון, מחשש לשלום המתרחצים. אם לא יהיה שינוי, בשלב הבא ייסגרו גם חופי אשקלון.
בכיר במשרד הבריאות אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי "אנחנו באירוע מורכב ומסוכן". זהו תמרור אזהרה למה שצפוי לקרות בעתיד, ובישראל עוקבים בדריכות אחר הנושא ודורשים מרשות המים ברצועת עזה לפעול במהירות, לבצע את ההתאמות הנדרשות ולחדול מלהזרים שפכים לים התיכון ולנחל חנון.
כאמור, ספק אם לישראל יש את היכולת לפתור את הבעיה, אך היא לא תציב קשיים אם רשות המים של עזה תזדקק לסיוע או להכנסת ציוד. לישראל יש אינטרס מובהק למנוע אסון סביבתי ברצועה שישפיע במהירות על אזרחי ישראל, ובמעגל הראשון על תושבי שדרות ויישובי עוטף עזה.
בינתיים, בימים אלו החלו אנשי המתקן לטיהור שפכים לפנות ביתר שאת את הבוצה מבריכות השיקוע, וייתכן שהדבר יסייע להפעלה מחדש של מתקן NGEST, לפחות עד הפעם הבאה. במקביל, ועד כמה שזה נשמע אבסורד, רשות המים של ישראל שואבת בימים אלו את השפכים של רצועת עזה מנחל חנון אל מתקן טיהור השפכים המשותף לשדרות ויישובי המועצה האזורית שער הנגב.