צילום: יובל דקס וליאור קסטנברג; כתיבה, עריכה ובימוי: ליאור קסטנברג; קריינות: קובי מאור; הקלטה: שניר ויילר

ביולי השנה נדרסה רותי, הצבועה המפורסמת ממודיעין, שנכנסה לכולנו ללב והייתה סמל לשותפות במרחב בין חיות הבר ובני האדם. המוות שלה מעלה את השאלה האם יש בכלל סיכוי לחיים במרחב אחד? האם יש סיכוי לחיית בר לחיות חיים ארוכים ומלאים בצמוד לבני אדם?
בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר כניסה של חיות בר אל המרחבים העירוניים - חזירי בר בחיפה, יעלים במצפה רמון, זאבים ביישובי הערבה, תנים ושועלים משוטטים ברחובות. חייבים להודות - יש בזה משהו מלהיב ומרגש. לא סתם נכנסה רותי הצבועה ללב של כל כך הרבה אנשים. איבוד החציצה בין העולם האורבני לעולם הפראי של הטבע והאפשרות לצפות בו מקרוב הם מלהיבים. אבל לצד ההתרגשות, חייבים גם להכיר בעובדה שהקרבה הזו מסוכנת לחיות הבר.
2 צפייה בגלריה
תנים בפארק הירקון תל אביב
תנים בפארק הירקון תל אביב
תנים בפארק הירקון תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הרחובות שלנו מותאמים לבני האדם, ויש בהם סכנות רבות לבעלי החיים - כלי רכב, רעלים, מחלות ועוד - כל אלו מהווים סכנה ממשית על חייהם של בעלי החיים בטווח הקצר. בטווח הארוך יותר ישנו חשש לנזק מתמשך ועמוק - בעלי החיים מחפשים את קרבת בני האדם מפני ששם יש להם מזון זמין ובשפע. ההסתמכות על מקור המזון הזה פוגעת באינסטינקטים הבסיסיים ביותר של חיות הבר. התוצאה עלולה להיות אוכלוסיות של חיות בר שאינן מסוגלות יותר לחיות בטבע ותלויות באדם כדי להשיג מזון, הן ניזונות ממזון שאינו מותאם להן, ונוצרת פגיעה בשרשרת המזון כולה.
הצטמצמות שטחי המחייה של בעלי החיים, דוחקת את חיות הבר יותר ויותר אל קרבת בני האדם, היות והממשק הזה לא בריא לנו ולהן - האחריות שלנו היא לצמצם אותו עד כמה שאפשר. ראשית על ידי שמירה והגנה על מספיק שטחי מחייה לחיות הבר, ולאחר מכן, התנהגות אחראית שתמנע מהן את הרצון והצורך להיכנס לסביבה האורבנית.
2 צפייה בגלריה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחיפה בוצע ניסוי שמטרתו היתה לצמצם ואף למנוע כניסה של חזירי בר לעיר. במסגרת הניסוי נחסמו דרכי גישה לשכונות, נעשו פעולות של סניטציה, ריקון פחים פעמיים ביום, טיפול בנזילות ביוב, הוצאת פרטים סוררים וכן הסברה ואכיפה מול האוכלוסייה המקומית. התוצאות היו ברורות - בשכונות המטופלות נרשמה ירידה מהותית בכניסת חזירי הבר לעיר ובשכונות מסוימות עצירה מוחלטת של התופעה.
אם גם ביישוב שלכם מסתובבות חיות בר, חשוב שתדעו שישנן פעולות פשוטות שיכולות לצמצם את הכניסה שלהן ליישוב:
א. מקפידים לשים את האשפה רק בתוך הפח.
ב. מאכילים את חיות הבית רק בתוך הבית.
ג. משקים את הגינות בשעות הבוקר.
ד. משתמשים בפחים יציבים שנסגרים היטב.
ה. סוגרים חללים מתחת לבתים.
ו. מפנים ערימות של פסולת.
ז. מגדרים את הישוב ומתקנים פרצות בגדר.
ח. סותמים את החללים במסלעות.
מקומן של חיות הבר – בבר. תפקידנו לדאוג שהן יישארו שם, למענן ולמעננו.
רוצים ללמוד עוד על חיות הבר בישראל? היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים >> www.parks.org.il